
Predstavenie uzavrela hromadná veselica v zadnom trakte budovy. FOTO – SLAVOMÍR KREKOVIČ
, totiž v ten večer slávnostne otvorili ambicióznym umeleckým projektom so symbolickým názvom Cesta do stanice.
Unikátne predstavenie vzniklo ako výsledok dvojtýždňových workshopov, ktoré v Žiline absolvovali štyri desiatky mladých umelcov z celej Európy pod vedením skúseného majstra pouličného divadla Per Spildra Borga z Nórska a režiséra Viliama Dočolomanského. Počas sto štyridsiatich minút tvorcovia previedli divákov priestormi malej stanice na príbehu lásky mladého dievčaťa a rómskeho chlapca z cirkusu. Celé sa to začalo na žilinskej hlavnej stanici: krstná mama projektu Magda Vášaryová vypravila do záriečanskej stanice motorový vlak s účinkujúcimi i publikom.
Tanečníci, pohybové divadlo, ohňové performance, nápaditá hudba, cirkus – do jedného celku sa počas večera prepojili rôzne etnické a kultúrne vplyvy. Tvorcovia v príbehu využili i minulosť objektu, v ktorom žila istá rodina a neďaleko ktorého bolo počas druhej svetovej vojny predtransportové zhromaždisko Židov. Predstavenie evokujúce Jakubiskove filmy vyvrcholilo na dvore pri stanici, kde sa pred návštevníkmi sediacimi za dlhými stolmi uskutočnila výpravná svadba dvoch hlavných hrdinov a záverečným ohňostrojom nenápadne prešlo do nefalšovanej všeobecnej zábavy.
V Žiline v piatok večer okrem divadelnej udalosti došlo aj k ďalšej premiére – na Slovensku sa otvorila prvá Kultur Fabrik, ako sa zvyknú označovať staré nevyužívané objekty, ktoré sa začnú využívať na kultúrne aktivity. Kým podobných priestorov dnes nájdete v takmer každej európskej krajine niekoľko, u nás im doteraz stál v ceste nezáujem ich majiteľov a potenciálnych sponzorov. Hoci počas otváracieho predstavenia bolo pri prechádzaní stanicou zrejmé, že rekonštrukcia je možno tak v polovici, pozitívny príklad mladých Žilinčanov a nadšení diváci dokazujú zmysluplnosť podobných projektov. Najlepšie to ilustruje situácia po predstavení, keď sa okolo tria rusínskych ženičiek zhromaždila skupina ľudí a dookola nôtili ľudové piesne.
Stanica by sa po kompletnej rekonštrukcii mala stať otvoreným kultúrnym centrom. Okrem pravidelného programu, galérie a kaviarne s internetom v nej preto noví nájomcovia plánujú aj rezidenčné programy, workshopy a voľne prístupný ateliér. „Chceme utvoriť centrum, v ktorom budú mať ľudia možnosť kultúru nielen vidieť, ale aj sami vytvárať,“ povedal zástupca združenia Truc sphérique Marek Adamov. Informácie o celom projekte nájdete na stránke www.stanica.sk.
Autor: Oliver RehákŽilina, Bratislava