
Viktor Nižňanský
l do druhého čítania. Zákonom sa parlamentné výbory začali venovať už včera, aby sa ich prerokovanie v druhom čítaní mohlo začať čím skôr.
Na parlamentnom balkóne sledoval schvaľovanie zákonov Viktor Nižňanský (na snímke) - šéf tímu, ktorý vypracoval koncepciu decentralizácie a modernizácie verejnej správy.
Kedy mal byť podľa pôvodnej koncepcie decentralizácie schvaľovaný kompetenčný zákon?
„Celé je to o rok posunuté. Voľby do samospráv VÚC mali byť na jeseň v roku 2000 a zákony, ktoré s tým súvisia, mali byť schválené pred rokom. Pätnásteho júna roku 2000 mali odovzdať všetky rezorty projekty odovzdávania kompetencií, financií, personálu a majetku v súlade s koncepciou decentralizácie. Tie projekty v definitívnej podobe neuzreli svetlo sveta do dnešného dňa, ale sa pripravil takzvaný kompetenčný zákon.“
Ako sa pozeráte na fakt, že zákony sú schvaľované v skrátenom legislatívnom konaní?
„Keď sa koaličné strany nevedeli dohodnúť na územnom členení, diskusia trvala skoro osemnásť mesiacov, a tak sa skrátil čas na to ostatné. Museli sa rozhodnúť, či sa využijú všetky možné mechanizmy, aby sa začal proces decentralizácie. Inak by sa len navolili regionálne orgány a o kompetenciách o všetkom by rozhodovala po parlamentných voľbách nová vládna koalícia.
Z toho vyplynulo skrátené legislatívne konanie. Myslím, že to je jediné východisko. Vzhľadom na závažnosť týchto zákonov to nie je optimálnym riešením.“
Koaličné strany vyhlasujú, že sa zhodli na kompetenčnom zákone. Existujú však aj tvrdenia z vnútra koalície, že koncepcia navrhovala preniesť kompetencie v širšom rozsahu.
„To, čo je na stole v parlamente, je výsledkom politickej dohody. Koncepcia bola podkladom pre politické rozhodnutia. Kompetenčný zákon neobsahuje všetky námety na decentralizáciu, ktoré boli v koncepcii. Niektoré veci sa budú riešiť osobitnými zákonmi. Pri príprave koncepcie sme hovorili, že bude potrebné novelizovať viac ako sto zákonov. Dnes sa novelizuje asi dvadsaťpäť. Ešte to teda nie je celkom ten rozsah.“
Čo nie je v súlade s koncepciou?
„Niektoré právomoci, ktoré podľa nášho názoru mala vykonávať miestna samospráva sama alebo v rámci medziobecnej spolupráce (prostredníctvom spoločných obecných úradov), zo strachu, že by to nedokázali zabezpečiť - napríklad v oblasti sociálnych vecí, sa preniesli na krajské samosprávy. Tým sa od občanov vzdialili právomoci, ktoré vykonával okresný úrad, až na kraj.“
Sú aj odchýlky od základnej filozofie koncepcie?
„Nie všade bol dodržaný princíp jasnej deľby kompetencií. Pri kompetencii treba odovzdať aj zodpovednosť, ale aj majetok, aj financie a aj personálne otázky. Pri školstve došlo k deleniu právomocí, ktoré nemuselo byť. Hospodárske riadenie a zriaďovanie škôl prejde na samosprávu, ale otázky vyplácania mzdy pedagogických pracovníkov zostávajú na štátnej správe. Nevidím žiadne nebezpečenstvo, kvôli ktorému by nemohli vyplácať mzdy samosprávne orgány. Učiteľom bude zákon garantovať, aby dostali mzdu, ktorá im prináleží podľa tabuľky. Skôr tu ide o toky peňazí, aby sme odstránili duplicity, aby nemuseli paralelne obsluhovať školstvo dve inštitúcie - samospráva a štát.
Problémom sú aj originálne a prenesené kompetencie. Väčšina kompetencií bude preneseným výkonom štátnej správy. Ten pomer mal byť iný.“
Ako sa pozeráte na zákon o majetku miest a obcí a zákon o majetku VÚC?
„V tomto zákone bolo potrebné oddeliť účelové viazanie majetku, ktorý štát bezplatne odovzdá samospráve, kde určité obmedzenia narábania s týmto majetkom môžu byť, a iným majetkom. Takto sa môže stať, že obec si založí divadlo, a keď ho potom bude chcieť zrušiť, bude si musieť pýtať povolenie od ministerstva kultúry.
Najväčšiu výhradu k týmto zákonom mám v tom, že nerieši majetok ako celok, ale len výhradne majetok, ktorý na samosprávy prejde v súvise s prenesením kompetencií. Pri zákone o majetku bolo potrebné definovať aj iný majetok, ktorý prejde na VÚC, a umožniť im s ním hospodáriť. Pri majetku obcí sa mohlo hovoriť, ako to ďalej bude s pôdou a inými majetkami, ktoré je možné zo strany štátu odovzdať.“
PETER KUNDER
FOTO - TASR