Podľa Viliama Harvana z ministerstva financií, ktoré zákon pripravovalo, napríklad budú musieť poisťovne v členských štátoch Európskej únie vymenovať svojich likvidačných zástupcov. „Tie budú vybavovať škodové udalosti, čo je v prospech motoristov,“ povedal Harvan. Imrich Fekete zo Slovenskej kancelárie poisťovateľov s ním súhlasí. „Zjednoduší sa systém odškodnenia, keď nášho motoristu poškodí niekto v zahraničí. Mal by sa ľahšie orientovať,“ hovorí Fekete. Kancelária združuje všetkých sedem poisťovní, ktoré povinné poistenie predávajú.
Poisťovne budú musieť konať rýchlejšie. „Od 1. novembra bude lehota na vybavenie poistnej udalosti tri mesiace. Doteraz zákon hovoril iba to, že od skončenia vyšetrovania je poisťovňa povinná do 15 dní vyplatiť plnenie,“ povedal Fekete.
Novinkou je register poistených áut, ktorý je už prístupný na internetovej stránke kancelárie (www.skp.sk). Po zadaní poznávacej značky auta a dátumu nehody sa dá zistiť, u koho je vinník poistený. Pomôže to tým, čo im niekto spôsobil škodu, vedia evidenčné číslo jeho auta, ale nevedia sa domôcť peňazí.
Štát sa rozhodol novelou už o rok skôr úplne uvoľniť poisťovniam ruky pri tvorbe poistného. Týka sa to nielen jeho výšky, ale aj tvorby. Posledné dva roky schvaľoval zvýšenie poistného Úrad pre finančný trh na základe požiadaviek poisťovní, ktoré ho vypočítali podľa nárastu škodovosti. Zákon tiež určoval, že poistné za osobné automobily sa určuje podľa objemu motora.
Teraz môžu poisťovne zvýšiť poistné v akomkoľvek rozsahu a môžu zaviesť aj iné kategórie. Druhú možnosť zrejme tak skoro nevyužijú. Keďže až na bývalú štátnu Slovenskú poisťovňu poskytujú tento produkt iba niekoľko rokov, netrúfajú si skupiny zmeniť, pretože nemajú na to zatiaľ dosť podkladov. „V budúcnosti sa zameriame na segmentáciu klientov - právnická alebo fyzická osoba, počet vodičov, vek vodiča,“ avizovala Monika Faktorová z poisťovne Ergo. „Prechod na výpočet podľa iného parametra vyžaduje aspoň 10-ročné skúsenosti, preto o tom predbežne neuvažujeme,“ reagoval Miloš Kmety z Generali.
JANA BRONDOŠOVÁ
Čo sa mení
* novela ruší reguláciu poistného štátom,
* poisťovne môžu stanoviť poistné podľa akýchkoľvek kritérií,
* stanovuje sa poisťovniam čas, dokedy musia prešetriť poistnú udalosť. Poškodený musí dostať odpoveď do troch mesiacov, do 15 dní musí potom poisťovňa poslať peniaze. Teraz zákon spomína len lehotu na vyplatenie škody od ukončenia vyšetrovania,
* keď v stanovenej lehote nedostane poškodený odpoveď, môže sa obrátiť na Slovenskú kanceláriu poisťovateľov, ktorá škodu preplatí z garančného fondu,
* poisťovne musia v každom členskom štáte určiť svojho zástupcu,
*;na internetovej stránke Slovenskej kancelárie poisťovateľov www.skp.sk už je register poistených áut. Využiť sa bude dať napríklad vtedy, ak sa niekto nebude vedieť domôcť preplatenia škody. Keď bude poznať značku auta, ľahko sa bude môcť obrátiť na jeho poisťovňu.
Poisťovne idú znova zvyšovať ceny
Uvoľnenie trhu nebude znamenať, že poisťovne začnú o klientov bojovať čo najnižším poistným. Tvrdia, že povinné poistenie áut je stratové a sadzby treba zvyšovať.
Po poslednom zdražení o polovicu zatiaľ vôbec nie je jasné, či pôjde poistné teraz nahor rovnako, menej, či dokonca viac. „Ceny porastú, to je nezvratné,“ povedal Imrich Fekete zo Slovenskej kancelárie poisťovateľov. „Z jednoduchého dôvodu - rastie deficit v zákonnom poistení. Stále pribúdajú náhrady škody, najmä na zdraví, v miliónových, niekedy aj desaťmiliónových sumách.“ Ide o deficit z bývalej štátnej Slovenskej poisťovne. Tá vyberala príliš nízke poistné, ktoré nestačilo na výplatu škôd. Nové nároky na náhradu škôd splácanie deficitu spomaľujú.
Pod ďalšie zvýšenie poistného sa podpíšu aj iné faktory: „Rastú škody spôsobené nepoistenými vozidlami, na to sa musia poskladať poistení. Poslanci opäť schválili osempercentný odvod ministerstvu vnútra, to opäť bude v cene poistného. Štvrtý dôvod je úplne prirodzený: inflácia. Okrem toho musia poisťovne prihliadať na škodovosť, a tá neklesla.“
Najvyšší nárast Fekete predpovedá v kategóriách ťahačov, nákladných áut a autobusov. Z desiatich štyri majú účasť na nehode, kým pri osobných automobiloch jedno z 12 až 15.
Fekete si myslí, že rozdiely v poistnom budú väčšie, nebudú sa líšiť iba o koruny ako tento rok. Poisťovne sa chystajú zverejniť budúcoročné poistné v októbri a novembri, rozsah zvýšenia aj bonusov a malusov väčšinou zatiaľ väčšina odmieta komentovať. Ergo informovalo, že zvýšenie odhaduje približne o 20 percent. Niektoré ďalšie poisťovne nedávno hovorili o rovnakom náraste ako pred rokom, alebo o čosi menšom.;(bro)
Ako môže zdražieť poistné
Odhad ročného poistného, ak by zdraželo o polovicu
2003* | 2004 | po bonuse 10 % | |
motorka | |||
do 50 ccm | 720 Sk | 1080 Sk | 972 Sk |
nad 50 ccm do 350 ccm | 1188 Sk | 1782 Sk | 1604 Sk |
nad 350 ccm | 2580 Sk | 3870 Sk | 3483 Sk |
osobný automobil | |||
do 1300 ccm | 3456 Sk | 5184 Sk | 4666 Sk |
nad 1300 do 1800 ccm | 6156 Sk | 9234 Sk | 8316 Sk |
nad 1800 do 2500 ccm | 10 260 Sk | 15 390 Sk | 13 851 Sk |
nad 2500 ccm | 15 708 Sk | 23 652 Sk | 21 206 Sk |
nákladné vozidlá | |||
3,5 až 12,0 tony | 20 868 Sk | 31 302 Sk | 28 172 Sk |
nad 12 ton | 28 524 Sk | 42 786 Sk | 38 507 Sk |
ťahač | 26 964 Sk | 40 446 Sk | 36 401 Sk |
Pozn.: * Takmer všetky poisťovne stanovili rovnaké sadzby, ak sa líšili, tak iba o koruny či desiatky korún.
Pre tento rok 5-percentný bonus uplatňujú Allianz - Slovenská poisťovňa, Česká poisťovňa - Slovensko a Generali, 10-percentný Komunálna poisťovňa a Kooperativa. Ako to bude budúci rok, nie sú zatiaľ ochotné všetky poisťovne povedať.