
Český motoristický jazdec Tomáš Enge presedlal z formuly 3000 do formuly 1 a rád by sa tam udržal. FOTO – ČTK
. Tifosi chcú na tradičnej trati v Monze pri Miláne oslavovať ďalšie dvojnásobné prvenstvo, Michael Schumacher a Ferrari obhájili vlaňajšie tituly. Pod Alpami sa formula 1 s Európou rozlúči, do konca MS zostanú už len preteky v Amerike a v Japonsku.
S napätím budú nedeľňajšie preteky sledovať aj v Česku. V monoposte francúzskeho tímu Prost-Acer zažije premiéru vo formule 1 dvadsaťpäťročný Tomáš Enge, ktorý doteraz patril medzi špičkových pilotov formuly 3000. Enge minulý týždeň výborne zvládol testovacie jazdy v Magny-Cours a vedenie tímu ho nominovalo na VC Talianska namiesto zraneného Luciana Burtiho. Brazílčan havaroval v posledných pretekoch F 1 v belgickom Spa, a hoci ho z nemocnice už prepustili, najbližšiu veľkú cenu vynechá.
To je šanca pre rodáka z Liberca. Syn bývalého československého motoristického jazdca Břetislava Engeho sa od mládežníckych rokov venuje motoristickému športu, v sezóne 1992 začal súťažiť v Pohári Ford Fiesta, a keď sa o tri roky neskôr dostal do Formuly Ford Zetec Cup, začal snívať o pretekoch F 1. Tie chvíle sú tu, dnes sa Tomáš Enge predstaví v Monze vo voľnom tréningu na Veľkú cenu Talianska.
„Formula 1 je niečím výnimočným. Je v nej miesto len pre dvadsaťdva pilotov a každý rok sa do nej dostanú dvaja až štyria noví jazdci. Avšak tých, čo sa o to usilujú, sú desiatky. Mám veľkú radosť, že sa mi to podarilo, ale som aj veľmi nervózny,“ uviedol nový pretekár za volantom Prostu.
Engeho zásluhou sa Česká republika stane 34. krajinou, ktorá má svojho jazdca vo formule 1. Slovensko na takúto príležitosť ešte len čaká, ale momentálne nemá žiadneho horúceho kandidáta Engeho kvalít.
Tomáš jazdí od roku 1998 vo formule 3000, o ktorej sa hovorí, že je vstupnou bránou do F 1. V nasledujúcej sezóne sa stal testovacím pilotom Jordanu, kde sa prvý raz zoznámil s vozidlom formuly 1.
Enge sa v Monze predstavil novinárom už včera na tlačovej besede. Dnes bude od 11.00 h v tréningu krúžiť po 5,793 km okruhu, ktorý patrí spolu s Hockenheimom k najrýchlejším v seriáli formuly 1. Na rovinkách dosahujú vozidlá rýchlosť až 360 km/h. V sobotňajšej kvalifikácii však nesmie mať Enge horší čas ako 107 percent času najrýchlejšieho jazdca. Inak by sa nedostal na štart nedeľňajších pretekov. „Hoci som v Monze dosiaľ nesúťažil, verím, že na VC Talianska sa kvalifikujem. O umiestení by som nechcel hovoriť, beriem to ako ďalšiu veľkú skúsenosť. Rád by som sa vo formule 1 udržal,“ vravel o svojich plánoch T. Enge.
Okrem neho by mal v nedeľu absolvovať premiéru vo formule 1 Alex Yoong z Malajzie v tíme Minardi.
ONDREJ GAJDOŠ
ROZDIELY MEDZI F 1 A FORMULOU 3000:
F 1 F 3000
Výkon motora 850 koní 450 koní
Pneumatiky 4 x drážky/mokré hladké/mokré
Výmena pneumatík povolená nepovolená
Dĺžka pretekov vyše 300 km asi 150 km