
Alojz Klimo: Okno, 1977.
Včera otvorili v banskobystrickej Štátnej galérii výstavu priekopníka abstraktnej maľby na Slovensku Alojza Klima (1922-2000). Po raných prácach, či už drevorezoch, ktoré odkazujú k fullovskej tradícii, alebo diel z prostredia mestskej periférie, sa v šesťdesiatych rokoch vyhranil ako autorská osobnosť neokonštruktivizmu. Už predtým, v rokoch 1958 a1960, zúčastnil sa na Bienále v Benátkach, ale aj neskôr sa jeho diela objavovali na významných medzinárodných výstavách. Od konca šesťdesiatych rokov vytvára objekty, monumentálne kompozície - s objektom Hra reprezentoval Česko-Slovensko na Expo Osaka 1970 - v architektúre (drevo, sklo, kov, plasty, keramika), spája priestor a čas v optických a kinetických objektoch.
„Ťažiskom tejto expozície je maľba, popri ktorej vystavujeme aj kresby a grafiky,“ hovorí kurátorka Zuzana Bartková, ktorá Klimovu prezentáciu pripravila v spolupráci so Slovenskou národnou galériou. „Z jej zbierok sú najmä maľby zo šesťdesiatych a osemdesiatych rokov, z nášho fondu sú hlavne grafiky od sedemdesiatych až do deväťdesiatych rokov, a časť tvoria diela z pozostalosti.“
Kým v maliarskych prácach prevažuje technika tempery, u grafiky je to najmä serigrafia. „Celkove ponúkame návštevníkom takmer deväťdesiat exponátov, pričom súbor je zostavený z toho, čo dnešná umenoveda považuje za Klimov najsilnejší prínos do moderného slovenského umenia, teda do línie geometrickej abstrakcie. Je to jedna z mála komplexných autorských prezentácií Alojza Klima,“ dodáva Zuzana Bartková. (ba)