
Ona (Nathalie Bayeová) a on (Sergi López). FOTO - CINEMART
/ / / Réžia: Frédéric Fonteyne * Scenár: Philippe Blasband * Kamera: Virginie Saint-Martinová * Hudba: Jennot Sanavia, André Dziezuk, Marc Mergen * Preklad: Anna Kareninová * Hrajú: Nathalie Bayeová, Sergi López, Jacques Viala, Paul Pavel * 80 minút
„Je nám smutno, keď vidíme niekoho plakať, ale ešte smutnejšie je vidieť toho človeka, ako o tom neskôr pokojne rozpráva,“ tvrdí režisér filmu Pornografický vzťah Frédéric Fonteyne, „to hovoril už Stanislavskij.“ Fonteyne necháva svojich hrdinov rozprávať, každého zvlášť, ich spoločný príbeh od konca. Odpovedajú na otázky kohosi, kto o nich nakrúca dokument, a hovoria o veciach, ktoré sú už za nimi. Ich rozprávanie sa navzájom jemne, ale významne líši.
Izba v obyčajnom parížskom hoteli s bordovými plyšovými kobercami. Anonymný priestor na anonymnú známosť. Anonymná dvojica ľudí, ktorí už o sexe čosi vedia, sa zoznámila na inzerát v erotickom magazíne a schádza sa tu pravidelne každý štvrtok. Spája ich sexuálna fantázia, ktorá zostane rovnako bezmenná ako oni. Všetko, čo by prekračovalo rámec čisto telesnej túžby, je porušením dohody.
Muž, žena, izba, Paríž. Situácia, z ktorej sa v Bertolucciho Poslednom tangu v Paríži (onedlho sa bude premietať v bratislavských kinách v rámci Projektu 100) odvíja malý vesmír bolesti, túžby, zúfalstva, trpkosti, agresivity a zvrátenej nehy, čo sa nakoniec zrúti do seba v katastrofe. K takému koncu má príbeh Pornografického vzťahu ďaleko. Nekončí sa tragédiou, ale vracia sa na začiatok - k dohode.
Sex a láska sa v príbehoch súčasných francúzskych filmárov a literátov - v románoch Laetitie Massonovej a Cathérine Breillatovej alebo Michela Houellebequa - stretávajú len zriedka. Ľudia sú rozdelení trhlinou, ktorá vedie medzi dušou a telom. Aj Bayeová a López definujú svoj vzťah cez sex, hru, ktorá im nedá pokoj. No z fyzického spolužitia vzniká citová blízkosť a oni dvaja z nej majú hrôzu, pretože sa desia zraniteľnosti. Pornografický vzťah nie je poznamenaný chladom a nenávisťou, len tlmenou beznádejou.
Fonteyne nehľadá vinníka ani nenecháva svoje postavy, aby sa smažili v pekle zúfalstva. Ona a on jednoducho prepásli svoju šancu na šťastie. „Vtedy som jej v očiach uvidel, že to už vzdala,“ hovorí on. „Bola by som pre to urobila hocičo, ale on ďalej rozprával o tom, že to nemá zmysel,“ hovorí ona. Neschopnosť odvahy je neschopnosťou pochopiť, čo sa deje. Láska stroskotáva v realistickom tichu, bez násilia a výkrikov nešťastia, s pokojným a o to smutnejším smútkom, ktorý postupne rastie. Nie tragédia, len strach prehodiť výhybku, banálny, hlúpy a napokon rozhodujúci.
Pornografický vzťah bol nominovaný na Zlatého leva v Benátkach a päťdesiatdvaročná hviezda francúzskeho filmu Nathalie Bayeová získala hlavnú cenu za ženský herecký výkon. Na festivale v Karlových Varoch bol záujem o film taký veľký, že dav pred sálou, ktorý sa nedostal na projekciu, hrozil incidentom. Americká distribúcia názov filmu zmenila na Milostná aférka. Porno je žáner založený na neosobnom sexe. Samotný titul Pornografický vzťah naznačuje, že tento film bude o všetkom inom, len nie o pornografii.
ANDREA PUKOVÁ