Čo natankovať do nádrže auta? Táto dilema je čoraz častejšou témou. Neplatí len pre vedcov a výskumníkov svetových petrolejárskych spoločností. Hoci tu je stála vidina hrozby, že nebudeme mať o pár rokov čo naliať do hrdiel nádrží svojich áut, problém je niekde inde. Nové možnosti využitia alternatívnych palív
a stále stúpajúce ceny klasických pohonných látok nútia motoristov premýšľať. Čo vlastne načerpať? Benzín, naftu, alebo ešte čosi iné?
Užitočné zásady
Každý zdroj energie pre motor má svoje kladné, aj záporné vlastnosti. Preto, ak sa motorista pomýli a do nádrže dá, čo tam nepatrí, môže si, a väčšinou si tým aj spôsobí problémy. Preto vám chceme najprv poradiť.
Prvá zásada znie: zachovajte vernosť! Teda aspoň druhu pohonnej látky. Nestriedma promiskuita v striedaní vozidiel s rôznym pohonom veľmi často prináša možnosť omylu pri čerpaní paliva. Ak má napríklad manžel „diesel“ a manželka benzínový motor vo svojom aute, prípadne naopak, požičajte si pre istotu auto s plnou nádržou. A s niekoľkonásobným upozornením, čo naliať do nádrže. Najlepšie aj formou lístkov. Prilepených na prístrojovej doske, no najmä zvnútra viečka nádrže. A hoci vozidlá s naftovým pohonom majú od začiatku osemdesiatych rokov minulého storočia dokonca na kryte palivovej nádrže nalepený štítok s výrazným nápisom DIESEL, pôvodný nápis už môže byť zošúchaný, zašpinený, vyblednutý, odlepený… Táto dobre mienená a základná rada platí aj v prípade firiem so zmiešaným vozidlovým parkom. Neberte to na ľahkú váhu. Dnešné motory sa dajú niekedy iba veľmi ťažko rozoznať podľa behu, aby ste s určitosťou mohli tvrdiť, že to čo pradie pod kapotou je benzínový, alebo vznetový motor!
Zásada číslo dva: ak môžete, načerpajte si palivo sami. Najmä ak auto patrí vám, mali by ste vedieť, čo vaše auto „papá“. Ale ak to zveríte obsluhe čerpadla, môže to dopadnúť presne naopak.
Preto hneď vystríhame a pridávame tretiu zásadnú radu: netelefonujte pred tankovaním a počas neho! Nepodstatný a otravný, no podľa vás dôležitý telefonát, vám môže znemožniť informovať čerpadlára, čo „žerú“ vaše kone pod kapotou. Alebo si predstavte, že sa vás opýta: „Prajete si plnú?“. Vy pokývate hlavou, lebo s niekým telefonujete a odpoviete: „Super!“ napriek tomu, že vaše auto jazdí na naftu! To „super“ patrilo človeku na druhej strane mobilnej komunikácie - a problém je na svete!
Alebo chcete ušetriť čas, necháte si auto natankovať, pričom zabudnete životne dôležitú informáciu o druhu pohonnej látky povedať obsluhe a lietate po predajni na čerpacej stanici v snahe nájsť niečo pod zub, či kúpiť doplnok, časopis a podobne.
Čo keď sa už stane…
Ak sa čerpadlár (ale môžete to byť aj VY!) rozhodne dostať naftu do nádrže benzínového motora, môže ho v prípade moderných áut zastaviť hrdlo. Teda otvor nádrže. Vozidlá katalyzátorom majú malý priemer, aby sa tam nezmestilo ústie pištole kedysi predávaného olovnatého benzínu a taktiež nafty. Lenže vynaliezavosť niektorých ľudí je nevyspytateľná. A ak máte staršie vozidlo s väčším priemerom hrdla nádrže, „nič nie je nemožné“. Vozidlo po na- štartovaní protestuje. „Krmivo“ sa mu nepáči, nuž nečudo, že motor beží trhane. Pre ťažšie vznietenie nafty začne vynechávať zapaľovanie a motor zhasne. Neštartuje potom v žiadnom prípade! Prvá pomoc je jednoznačná: treba vypustiť nádrž a vyčistiť palivové čerpadlo a neraz aj palivový filter. Ak ste niekde počuli, že v prípade malého množstva nafty v benzíne možno túto zmes postupne, po malých dávkach pridávať do benzínu a tak ju postupne zúžitkovať, je to vo veľkej miere šarlatánstvo. Možno to funguje na starších, bez katalyzátorov pracujúcich motoroch. Aká je pravdepodobnosť poškodenia motora, nevieme určiť. Môže sa stať, že sa nič nestane. Ale riziko je veľké. Preto oľutujte svoje hriechy a rozlúčte sa aj s nepodareným palivovým koktejlom. Moderné motory by spomínaný pokus nemuseli prežiť. Ak však túžite po výmene motora, potom akoby ste predchádzajúcich pár riadkov nečítali…
Pohroma - benzín do nafty!
Komplikáciou s omnoho tragickejšími následkami môže byť opačný problém: ak do nafty načerpáte benzín. To sa môže stať ešte ľahšie, lebo naftové motory majú hrdlo nádrže široké, kam sa pohodlne vojde úzka rúrka bezolovnatého benzínu. Záleží od pomeru, v akom sa (veľmi dobre a celkom ochotne) zmieša nafta s pridaným benzínom. Motor, ak vôbec naštartuje, tak len veľmi ťažko a neveľmi ochotne. Celkom rád však zhasne. Jemné vstrekovacie dýzy moderných vznetových motorov sa môžu prídavkom benzínu poškodiť. Benzín totiž nemá také mazacie vlastnosti, ako nafta. Nuž nečudo, že sa môžu z rotora tlakovej časti oddeliť kovové triesočky, ktoré potom napáchajú škody s trvalými následkami. Ak ste na to, že benzín je v nafte, prišli ešte pred štartovaním, napríklad kontrolou účtu, ani neštartujte! Obráťte sa buď na obsluhu čerpacej stanice, alebo zavolajte servisného technika. Nesprávna palivová zmes musí z nádrže von! Potom do nádrže treba naliať čistú naftu a môže nasledovať pokus naštartovať. Ak sa motor „chytí“, máte šťastie. Ak nie, treba ho dôkladnejšie preklepať. Vyšetrenie môže ukázať najhoršiu diagnózu: výmena motora! Ak sa aj benzín dostal do motora, bude pravdepodobne treba aspoň vymeniť niektoré dielce - možno len vstrekovacie trysky. Ani to nie je lacný špás. Prečistenie a základná diagnostika sa začína zhruba na sume 2000 Sk. Ale môže sa dostať aj do oblasti s päťcifernými sumami… Záleží na servise, na značke auta, aj na rozsahu poškodenia. A na tom, či kolaps bol nezvratný, alebo sa motor ešte dá zachrániť. Rada na záver - buďte pozorní. Ušetrí vám to stratený čas, vyhodené peniaze, aj zbytočné starosti.
jovi
Pozor na nový austrálsky druh chodcov
Canberra 28. mája (TASR) - Vodiči u protinožcov dostali upozornenie na ďalšie „zviera“, ktorému sa majú vyhýbať - opitému austrálskemu mužovi. Podľa prieskumu Úradu pre bezpečnosť dopravy má totiž dve tretiny úmrtí mužov-chodcov na cestách vo veku 15-54 rokov na svedomí alkohol alebo drogy. Asi 85 percent smrteľných nehôd sa stáva medzi 18.00 h večer a ranným úsvitom, najmä vo štvrtok, piatok a v sobotu. Vo viac než 30 percentách prípadov sa mužské obete v čase, keď do nich narazilo auto, nepokúšali cez cestu prejsť, ale na nej len jednoducho stáli alebo ležali. Päť zo šiestich obetí malo v krvi viac než trojnásobok povolenej hladiny alkoholu. Chodci musia pochopiť, že si rovnako ako vodiči musia uvedomovať nebezpečenstvo spájania alkoholu s používaním cesty, uviedol vo vyhlásení tajomník austrálskeho parlamentu pre dopravu Ron Boswell. Závery prieskumu ukázali, že len osem percent úmrtí na cestách možno pripísať nebezpečnej jazde vodiča.
No °1 - stojan na nápoj
Miami 5. júna (TASR) - Bez akého doplnku si neviete predstaviť vaše auto? Ak ste ako väčšina vodičov, tak určite bez stojana na pohár. Internetový portál Yahoo Autos uskutočnil on-line prieskum, v ktorom sa pýtal vodičov, bez akého doplnku by si nevedeli predstaviť interiér svojho štvorkolesového miláčika. Viac než polovica respondentov bez zaváhania uviedla, že by boli stratení bez niečoho, na čo si môžu počas jazdy odložiť nápoj. Auto, ktoré nie je vybavené držiakom na pohár, by si títo ľudia ani nekúpili. Výsledky potvrdil aj paralelný prieskum portálu NBC6 Net, kde sa za auto-stojan na pohár vyslovilo až 61 percent respondentov. Druhé miesto obsadil CD prehrávač, bez ktorého si život v aute nevie predstaviť 30 percent vodičov. Zvyšných deväť percent by bolo stratených bez popolníka.