ZAPSR (organizácie zaoberajúcej sa sledovaním štatistík predaja) pribúda mesačne priemerne
o 5 tisíc nových kusov. Riešenie, ktoré by fungovalo „teraz a hneď“, zostane teda naďalej len klamnou ilúziou.
Nie si sám…
Všetci chceme jazdiť, takže v dopravnej premávke nie sme nikdy sami. Pri šoférovaní sa na cestách stretávame s inými vodičmi osobných aj nákladných motorových vozidiel, prostriedkov MHD, cyklistami i chodcami. Hoci pravidlá existujú (dokonca sú z nich budúci šoféri skúšaní v autoškole), častokrát sme nepríjemne zaskočení bezohľadným konaním okolo šoférujúcich vodičov konajúcich v duchu hesla: pravidlá sú tu na to, aby sa nerešpektovali. Ideálne by bolo, keby všetci jazdili pokojne, s rozvahou a primeranou dávkou džentlmenstva a tolerancie… Pri jazdení zohráva úlohu motivácia ku šoférovaniu, individuálne zvyklosti, výchova a taktika, či osobný prístup k riešeniu dopravnej situácie.
Mimoslovná komunikácia
Vodiči, uzavretí vo svojich plechových krabiciach majú kvôli rýchlosti a intenzite premávky len malú možnosť vzájomne komunikovať. Existuje spôsob, ktorý nepozná jazykové bariéry - mimoslovná komunikácia. Vynechajme hneď na začiatku najznámejšie ťukanie si na čelo či iné vulgárne gestá s vystrčeným prostredníkom, ktoré slušný vodič nepoužíva a ani na ne nereaguje. Jednak je to pod jeho úroveň a jednak to môže klímu na ceste iba zhoršiť. V krajnom prípade môže prejsť do vzájomnej naháňačky a skončiť nehodou či bitkou.
Slušní vodiči používajú veľkorysé gestá napr. bliknutie svetlami doprevádzané mávnutím ruky, čím dáva vodič jednoznačne prednosť chodcovi, alebo inému vozidlu. Roztiahnutá, otvorená dlaň je medzinárodným znakom poďakovania. Niekedy môže znamenať aj symbolické ospravedlnenie za manéver, ktorý nebol práve v súlade s vodičskou etikou. Zdá sa, že práve tieto, v kultúrnych krajinách bežné gestá, nie sú u nás mimoriadne „obľúbené a využívané“. Bliknutie svetiel oproti idúcemu vozidlu polícia nerada vidí, býva to totiž varovanie pred radarom. Bliknutie na križovatke značí vzdanie sa prednosti v jazde, malo by byť ešte doprevádzané kývnutím ruky, pretože v prípade nehody by sa ťažko dokazovala miera zavinenia.
Mám veľké a drahé auto - teda mám prednosť
Vzťahy medzi vodičmi ovplyvňuje aj skutočnosť aká osobnosť šoféruje. Profesionálni šoféri sa cítia voči amatérom nadradení a predovšetkým taxikári sa domnievajú, že nad nich nie je. Niečo podobné pociťujú aj vodiči áut niektorých prestížnych značiek a šoféri významných osobností napr. vlády. Ani vplyv rozmerov a sily vozidla na vodiča nemôžeme podceňovať. Ťažký nákladný voz je málo zraniteľný a môže preto jeho vodičovi dodávať nadmieru sebavedomia. Takýmto ľuďom sa tiež ťažko vysvetľuje, že fyzikálne zákony ho nekádrujú medzi najdôležitejších účastníkov premávky. Rozumný vyrovnaný vodič sa nedá vyprovokovať agresiou, zachová ľadový pokoj a myslí si svoje aj v tých „najkurióznejších“ situáciách.
Okrem agresivity je dnes hlavne vo väčších mestách najrizikovejším chovaním na ceste: nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti za vozidlami, riskantné predbiehanie v kolóne, nesledovanie premávky za vozidlom, nevenovanie sa riadeniu (podľa spôsobu nevyrovnanej jazdy hneď vidíme, že vodič telefonuje), ponáhľanie sa, rezanie zákrut, nepoužívanie smerových svetiel… Keďže dopravná polícia nestojí pri každej zákrute, semafore, či križovatke, hrubé prekračovanie predpisov „zostáva potrestané“ iba v mysliach bezmocne sa prizerajúcich vodičov.
Auto - miesto riešenia rodinných problémov
Auto sa niekedy stáva miestom riešenia partnerských konfliktov. Spolujazdci (ženy aj muži!) využívajú nutnú zaneprázdnenosť vodiča pri šoférovaní k presadzovaniu svojich požiadaviek. Aj tu sa nachádza príčina mnohých nevysvetliteľných nehôd. Pri dlhšej ceste napr. na dovolenku, sú potencionálne nebezpečné aj vlastné deti, ktoré hašterením spojeným s neustálym poskakovaním vyvolávajú nervozitu a odpútavajú pozornosť vodiča od riadenia.
Kde sa tu zrazu vzala?
Nepríjemné prekvapenie môžu svojou jazdou pripraviť vodičovi motocyklisti. V poslednej dobe sú stále obľúbenejšie predovšetkým výkonné stroje s veľkým obsahom motora. Niekedy medzi dvoma obzretiami do spätného zrkadielka sa znenazdania veľmi rýchlo priblížia a môžu spôsobiť zľaknutie sa málo skúseného vodiča. Medzi známe nešváry motocyklistov patrí predbiehanie kolónie áut vpravo, vopchanie sa do príliš malej medzery medzi autami a aj prílišná suverenita mladých motorkárov, neuvedomujúc si možné nebezpečenstvo. Vodiči áut chránení plechom, by sa mali snažiť zabrániť kolízii, ktorá môže mať pre motocyklistov ďaleko horšie následky.
Chodci áno, ale nie na ceste
Veľmi zlé meno medzi zahraničnými šoférmi má u nás vzťah vodičov a chodcov. Nehody, keď vodič zrazí chodca na prechode pre chodcov, hoci aj idúceho na červenú nie sú u nás zriedkavé. Auto, ktoré zastaví pred prechodom a dá pokyn chodcom, aby prešli, býva vo väčšine prípadov cudzinec. V prípade, že vodič v jednom prúde pred prechodom zastaví, často vodič vo vedľajšom nepovažuje v žiadnom prípade za signál pre seba a trúbením svoje konanie ešte podčiarkuje. Najčastejšou príčinou stretov medzi autom a chodcom býva náhle vstúpenie do vozovky, prechádzanie mimo prechod, zle odhadnutá vzdialenosť prichádzajúceho vozidla. Tolerancia chodcov v dopravnej premávke je v súčasnosti na rovnakej úrovni ako u vodičov. Najväčším nebezpečím pre vodičov zostávajú deti. Vzrastom malé, majú prelietavú pozornosť, nedokonalé vnímanie, a keď kamarát na druhej strane cesty je tak príťažlivý, že zabudnú na všetko a vbehnú rovno pod kolesá. Prítomnosť detí v blízkosti vozovky je pre vodičov signálom k príprave na možnú krízovú situáciu.
Slušnosť sa oplatí
Atmosféru na cestách si vytvárajú vodiči sami. Chovať sa slušne k ostatným vodičom, a účastníkom premávky sa určite oplatí, hoci to vždy tak nevyzerá. Tým, že budeme ohrozovať bezohľadnou jazdou okolie sa rýchlejšie neprepravíme do cieľa cesty. Iba sa dostaneme do začarovaného kruhu - oko za oko, alebo ako ty mne tak ja tebe. Či do svojho správania vložíme vulgárne slová alebo budeme komunikovať neverbálne úsmevom, posunkami, gestami či svetelnými znameniami. A jazda na modernom technicky dokonalom krásnom a rýchlom aute bez spôsobenia škody či bolesti iným, môže byť krásnym vzrušujúcim zážitkom pre majiteľa aj jeho okolie.
Beata Plachá