KOŠICE – Košický magistrát čakajú veľké zmeny. Predsedovia najsilnejších poslaneckých klubov Emil Kočiš (KDH-DS) a Igor Laskovský (SDKÚ-OKS) sa zhodujú v tom, že súčasné náklady 130 miliónov sú vzhľadom na finančnú situáciu neúmerne vysoké. „Sme presvedčení, že na magistráte sú rezervy. Znižovanie stavu však nesmie byť na úkor kvalitného fungovania,“ povedal Igor Laskovský.
S názorom kolegu sa stotožňuje aj koaličný partner, klub KDH-DS. „Ratingová agentúra mestu vytýkala, že má razantnejšie vstúpiť do zmeny organizačného poriadku. Je potrebné prehodnotiť všetky miesta, zefektívniť činnosti, posilniť úseky, ktoré sú strategicky dôležité, a možno utlmiť iné, napríklad dvoch zástupcov riaditeľa považujem za zbytočných,“ dodáva Emil Kočiš (KDH).
„Musíme si dobre zvážiť, či budeme šetriť na platoch na magistráte, alebo nedáme na opravy ciest, do dopravy alebo osvetlenia. Ideálne riešenia neexistujú,“ hovorí Laskovský.
Na ostatnom zastupiteľstve však poslanci odmietli návrh na tzv. malú novelu organizačného poriadku magistrátu. „Prekážalo nám to, že sa vytvárali nové pracovné miesta, hoci sme jasne deklarovali, že stavy sa majú znižovať. Schválením by sme naštartovali proces, ktorým by sa obsadili nové miesta, a čo by sa stalo potom, keby sme zistili, že na to nie sú peniaze v rozpočte? Preto sme presvedčení, že správnejší je opačný postup. Najprv si podrobne prediskutovať návrh budúcoročného rozpočtu mesta, jeho priority, aby sme vedeli, koľko si budeme môcť dovoliť dať na správu,“ vysvetľuje Laskovský.
Poslanci preto prijali uznesenie, ktorým uložili riaditeľovi magistrátu úlohu pripraviť komlexný návrh zmeny organizačného poriadku na októbrové zastupiteľstvo. (ren)
Cestovné je v Nitre drahšie o korunu
NITRA – Od polovice septembra sa v mestskej hromadnej doprave v Nitre zvýšilo cestovné zo 14 na 15 korún. Ako povedal dopravný námestník Slovenskej autobusovej dopravy v Nitre Ivan Lačný, impulzom bolo zvýšenie spotrebnej dane z nafty. „Ak by sme k zdražovaniu nepristúpili, mesto by muselo uhradiť stratu za druhý polrok, ktorá by sa vyšplhala na vyše desať miliónov korún. Mesto, ktoré je objednávateľom dopravných služieb, s tým nesúhlasilo,“ dodal. No i napriek zvýšenému cestovnému dosiahne strata mestskej autobusovej dopravy vyše osem miliónov korún za druhý polrok.
Cestovné pre tých, ktorí si kupujú lístky u vodiča, zdraželo o korunu. Polovičný lístok nezdražel, naďalej stojí 7 korún. Zvýšenie cestovného u držiteľov čipových kariet predstavuje 50 halierov.
Čipové karty používa 72 percent užívateľov mestskej hromadnej dopravy, 28 percent si kupuje lístky u vodiča. Najlacnejšie môžu ľudia cestovať práve na čipové karty. „Ekonomické zvýhodňovanie cestovania na čipové karty patrí k filozofii podniku. Chceme, aby si ich zaobstaralo čo najviac ľudí, nezdržiavalo vodiča kupovaním lístkov a neobmedzovalo tak plynulosť dopravy,“ povedal Ivan Lačný.
Dopravný podnik rokuje s mestom o dotácii na budúci rok. Ak by aj mesto dotovalo dopravu v plnej miere, cena lístka sa podľa dopravného námestníka nezníži. Premietne sa do nej zvýšená daň z pridanej hodnoty a zvýšené ceny energetických vstupov. (bej)
V Trenčianskych Tepliciach zaviedli platené parkovanie
TRENČIANSKE TEPLICE – Nepríjemne prekvapení môžu byť návštevníci Trenčianskych Teplíc, ktorí si zvykli na bezplatné parkovanie v centre mesta. Mesto vytvorilo parkovacie zóny a vodič si musí kúpiť parkovaciu kartu. Za hodinu zaplatí 10 korún, najprv však musí zájsť do hotela alebo reštaurácie, kde parkovacie karty predávajú.
„Dostávam všelijaké listy, kde sa vyčíta mestu, že nič nerobí pre turistov a ešte vyberá parkovné,“ priznáva primátor mesta Juraj Trokan.
Podľa primátora musí kúpeľné mesto robiť imidž pre návštevníkov a na to peniaze od štátu nedostane. Preto využilo možnosť vyberať miestne poplatky. „Nemôžeme udržiavať cesty a čistotu bez toho, aby sme vyberali parkovné, keď sem prídu cez víkend stovky motorových vozidiel,“ tvrdí Trokan.
Ďalšie veľké parkovisko pri kúpeľnom parku sa mesto rozhodlo spoplatniť cez víkendy a voľné dni. Inokedy tam možno odstaviť auto bezplatne. (tasr)