
Vagónku sme netunelovali, hovoria Slováci Vladimír Klepanec (v popredí) a Emil Sekel (vzadu), ktorí čelia v Poľsku obvineniam, že v mene sprivatizovanej Fabryky Wagon uzatvárali nevýhodné kontrakty s firmou, ktorú sami založili vo Švajčiarsku. FOTO SME - PAVOL MAJER
BRATISLAVA – Poliaci sa hnevajú na slovenských podnikateľov, ktorí sprivatizovali Fabryku Wagon. Tá sa dostala do existenčných problémov a stojí pred bankrotom. Poľskí vyšetrovatelia aj médiá vinia za krach Fabryky Wagon troch Slovákov, ktorí podnik sprivatizovali cez dve švajčiarske a jednu poľskú dcérsku firmu.
Situácia vyvrcholila pred pár dňami, keď sa nedostal k hlasovaniu na valnom zhromaždení poľskej vagónky právnik majoritných akcionárov Radomir Nowosad. Zo zasadnutia akcionárov ho vyviedli. Slovákov v Poľsku vinia z tunelovania a zo zlého spravovania zvereného majetku.
„Všetko to, čo sa v Poľsku za posledný mesiac medializovalo, je len vyvrcholením vojny, ktorá sa odohráva medzi nami a určitou skupinou ľudí. Tá sa schováva za (poľský) štát a jeho mocenské štruktúry,“ povedal Vladimír Klepanec, jeden z ľudí, ktorí ovládajú 52 percent poľskej vagónky a ktorých v Poľsku obviňujú z vytunelovania firmy.
Podľa neho majoritní vlastníci Fabryku Wagon netunelovali, ale podnik bol „vykradnutý“ ešte pred ich príchodom. „Údaje, ktoré sme dostali pred privatizáciou, neboli v súlade s tým, čo ukázali naše analýzy po príchode do toho podniku,“ vyhlásil Klepanec. „Bola to bublina, ktorá praskla, keď sme tam prišli a začali sme robiť poriadky,“ dodal.
Poľský prokurátor Milan Danielewitz však z položenia podniku s vyše dvoma tisíckami zamestnancov podozrieva troch Slovákov – Vladimíra K., Ivana K. a Emila S. „Sú podozrievaní z nelegálnych transferov peňazí a z poškodzovania spoločnosti. Uzatvárali nevýhodné kontrakty s firmou, ktorú sami založili vo Švajčiarsku,“ citovali prokurátora Danielewitza médiá v Poľsku, Česku a na Slovensku.
Jeden zo spolumajiteľov poľskej Fabryky Wagon Vladimír Klepanec je podľa výpisu z obchodného registra členom predstavenstva popradskej firmy Vapop, ktorá ovláda Tatravagónku Poprad. Spolu s ním figuruje v orgánoch firmy Vapop aj Ondrej Žemba, o ktorom sa hovorí v súvislosti s podsvetím. Žemba vstúpil do orgánov Vapopu pred dvomi rokmi, Klepanec tam je od roku 1997.
„Tatravagónku som spolu s dvoma ďalšími partnermi sprivatizoval,“ hovorí Klepanec. „Ani jeden z nás tam už nepôsobí.“ Klepanec aj manželka jedného z privatizérov však ďalej sedia v predstavenstve Vapopu, majoritného vlastníka popradskej vagónky. „Pred dvomi rokmi som sa vzdal príjmu rádovo šesť miliónov ročne,“ dodal Klepanec a neodpovedal na otázku, aké má vzťahy s Ondrejom Žembom.
TOMÁŠ VELECKÝ