BRATISLAVA – Včera podpísala spoločnosť Metro, a. s., zmluvu s Európskou investičnou bankou na úver vo výške 45 miliónov eur na výstavbu piateho bratislavského mosta. Zmluva tým definitívne ukončila boj ochranárov protestujúcich proti mostu. Ochranári argumentovali, že verejnosť bola často mylne informovaná a stavbou mosta sa zhorší životné prostredie. Napísali tiež list EIB, v ktorom upozorňovali na negatívne vplyvy mosta. Listom banke protestovali tiež obyvatelia Holandska. Viceprezident banky Wolfgang Roth sa o protestných listoch vyjadril, že EIB je predovšetkým bankou a nemôže nahrádzať demokraciu v Bratislave.
Banka nakoniec dala investorovi mosta podmienky, ktoré musí v oblasti životného prostredia splniť. Týkajú sa hlavne opatrení proti hluku a znečisteniu na južnej strane Dunaja a kontaminácie pôdy a podzemných vôd po bývalej rafinérii Apollo. Po bombardovaní Apolky pred viac ako 50 rokmi zostala v podzemných vodách ropa. Tá sa posúva spolu s podzemnými vodami a mieri od Dunaja k mestu. „Znečistenie po Apolke sa ukázalo väčšie, ako sme očakávali. Preto do súťažných podmienok pre zhotoviteľa stavby zadávame aj čistenie územia. Bude sa sanovať len úzky pruh, do ktorého sa uložia inžinierske siete mosta. Dokonca sa uvažuje o tom, že kolektor zdvihneme nad hladinu podzemných vôd. O čistenie zvyšku územia od ropných látok by sa mala postarať vláda,“ povedal generálny riaditeľ Metra, a. s., Vladimír Kovalčík.
Celý most bude stáť 3,6 mld korún, z toho 1,8 mld ide zo štátneho rozpočtu, zvyšok ako pôžička od EIB, ktorá sa splatí zo štátneho rozpočtu, čiže z daní. EIB dala úver na 5,1-percentný úrok s lehotou splatnosti 20 rokov. Podľa výsledkov výberového konania, ktoré určí zhotoviteľa stavby, by sa malo začať stavať koncom tohto roka. Prvé vozidlo by malo prejsť mostom začiatkom roka 2004.
INGRID DROZDÍKOVÁ