2286 škôl bolo štátnych, 10 súkromných a 100 cirkevných. Navštevovalo ich celkom 602 360 detí.
Tohto roku ešte platí systém, že I. stupeň základných škôl tvoria triedy 1. až 4. triedy ZŠ a druhý stupeň od 5. do 9. triedy.
Čo je dobré vedieť:
Dieťaťu, ktoré k 1. septembru dovŕši šesť rokov, sa začína povinná školská dochádzka. V prípadoch, keď na ňu nie je zrelé, môže sa na žiadosť rodičov odložiť. V tomto roku sa do 1. ročníka zapísalo 62 355 žiakov, a z toho 5280 požiadalo o odklad.
Ak majú rodičia dieťa, ktoré vyžaduje špeciálnu starostlivosť, môžu sa rozhodnúť, či bude navštevovať štandardnú triedu základnej školy, špeciálnu triedu základnej školy alebo špeciálnu školu.
Ak má dieťa taký závažný zdravotný problém, že nemôže navštevovať základnú školu, môže sa od povinnej školskej dochádzky oslobodiť a študovať na základe individuálneho výchovno-vzdelávacieho plánu.
Žiakovi oslobodenému od vyučovania niektorého predmetu zo zdravotných a iných vážnych dôvodov sa na vysvedčenie k tomuto predmetu uvedie slovo „neabsolvoval“.
Ak má učiteľ v triede žiaka so zdravotným postihnutím, zvyšuje sa počet učiteľov na triedu o 0,05 učiteľa. Počet žiakov by sa mal v triede znížiť o troch.
Učitelia by mali v úzkej spolupráci s výchovným poradcom pravidelne sledovať zmeny v správaní svojich žiakov. Ak sa správanie dieťaťa nedá korigovať pedagogickými postupmi, môže škola zaradiť dieťa do starostlivosti špeciálnych výchovných zariadení. Pozor! Až po súhlase rodiča!
Pri hodnotení a klasifikácii žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami musí škola postupovať podľa odporúčaní špeciálneho pedagóga a psychológa.
V prípade dyslexie, dysgrafie a dysortografie sa v predmete slovenský jazyk a cudzí jazyk pri súhrnnom vyjadrení hodnotenia neznámkuje gramatická a štylistická zložka písomného prejavu. V prípade dyskalkúlie sa známkou berú do úvahy výkony, ktoré žiak dosahuje s pomocou kompenzačných pomôcok (kalkulačka, tabuľky, vzorce, vzory príkladov a pod.). Novinkou tohto roku je, že žiaci s poruchami učenia sa môžu hodnotiť slovne aj na II. stupni ZŠ.
V triedach, ktoré navštevuje viac ako 5 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, môže riaditeľ pristúpiť k zavedeniu profesie asistent učiteľa.
Náboženstvo a etická výchova ostávajú naďalej povinne voliteľnými predmeti až pre žiakov II. stupňa základných škôl. Pre žiakov I. stupňa budú povinne voliteľnými od budúceho školského roka.
Žiaci 9. ročníka základných škôl sa aj v tomto roku podrobia monitorovaciemu testu vedomostí (monitor prebieha druhý rok).
Žiaci základných škôl sa môžu na požiadanie rodičov hodnotiť aj slovne, nemusia sa známkovať. (sr)