V oblasti školstva vláda pripravila mnoho noviniek, hovorí sa dokonca, že tento školský rok bude reformný. Nie všetky reformy však verejnosť vníma pozitívne. ANDREJA SALNERA z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť sme sa spýtali, ktoré zmeny budú skutočným prínosom.
Ktoré zmeny považujete za najdôležitejšie?
„Najdôležitejšie reformy sa týkajú financovania. Ak prejde parlamentom vládou schválený zákon o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení, existuje nádej na postupnú stabilizáciu finančnej situácie škôl. Neznamená to, že budú mať automaticky viac peňazí. Ale na rozdiel od doterajšieho financovania, budú presne vedieť, čo musia robiť, aby získali viac prostriedkov. Pokiaľ sa podarí zaviesť plánovaný systém, budeme môcť sledovať postupný konkurenčný boj medzi školami. Aspoň čiastočne sa tým zmení dnešná abnormálna a nespravodlivá situácia, keď na jedného žiaka dáva štát ročne 15 000 korún a na druhého, o pár kilometrov ďalej, vyše 60 000.“
A čo zmeny vo vyučovaní?
„Reformy sú samozrejme potrebné aj v obsahu vzdelávania. Súčasné problémy sú presne pomenované v množstve vládnych koncepcií a akčných plánov, málo sa však urobilo preto, aby sa naplnili. Do konca marca malo ministerstvo vymenovať novú kurikulárnu radu, ktorá má pripraviť zásadné zmeny v učebných osnovách. Jej zloženie dodnes nepoznáme. O potrebe zmien sú pritom presvedčení prakticky všetci odborníci i mnohí rodičia.“
Myslíte, že školy skutočne vydržia s peniazmi iba do novembra?
„Táto hrozba visí nad školami práve preto, že neexistoval jasný mechanizmus ich financovania. Štát je v mimoriadne ťažkej pozícii: je nemožné centralisticky posúdiť odôvodnenosť nárokov jednotlivých škôl. Nie je jasné, komu dochádzajú peniaze preto, že doposiaľ zle hospodáril a komu preto, že ich dostal primálo, aby vyžil. Vláda je medzi dvoma mlynskými kameňmi: nalievanie ďalších peňazí do škôl zhoršuje situáciu v štátnom rozpočte, zavreté školy však môžu popularite politikov veľmi uškodiť. Ak vláda opäť ustúpi ďalším požiadavkám, vytvára škodlivý precedens. Ak neustúpi, riskuje hnev postihnutých rodičov i celej verejnosti.“
Ako sa dotknú plánované zmeny rodičov a detí?
„Vzhľadom na zotrvačnosť vzdelávacieho systému rodičia k 1. septembru veľkú zmenu neuvidia. Už od budúceho školského roka by však mohli vidieť napríklad pozitívne dôsledky kupónového financovania mimoškolských aktivít a postupne, v priebehu niekoľkých rokov aj oveľa hlbšie zmeny. Medzi ne určite bude patriť rušenie či zlučovanie škôl. Tí, ktorých deti budú musieť dochádzať do vzdialenejších škôl určite tieto zmeny neuvítajú. Tento zásadný krok je však potrebný preto, aby sa to málo peňazí, ktoré dávame do školstva využilo na výučbu, a nie na administratívu zbytočne veľkého počtu škôl.“