Bratislava 29. augusta (TASR) - Nesúlad medzi dopravnou politikou Európskej únie (EÚ) a legislatívou EÚ na ochranu prírody sú témou novej publikácie piatich medzinárodných mimovládnych organizácií s názvom Rozpory medzi Transeurópskymi dopravnými sieťami (TEN-T) a ochranou prírody.
Publikácia je reakciou MVO na pripravovanú revíziu TEN-T a návrh prioritných dopravných projektov Európskej komisie. Materiál upozorňuje na konflikt medzi budovaním TEN-T v kandidátskych krajinách a Európskou sústavou chránených území známych pod názvom NATURA 2000.
Správa sa podrobnejšie zaoberá šiestimi prípadmi ako je kanál DunajOdraLabe na území Slovenska, Poľska, Českej republiky, Rakúska a Nemecka, diaľnica v úžine Kresna v Bulharsku, cesta D47 a R 37 v Českej republike, diaľnice č.2, M3 a č.47 v Maďarsku a projekt Via Baltica v Poľsku. Tie totiž ohrozujú najmenej 29 už existujúcich alebo navrhovaných území NATURA 2000. Vo všetkých ohrozených územiach sa vyskytuje množstvo rastlinných a živočíšnych druhov chránených legislatívou Európskej únie.
Pre Slovensko je najväčším ohrozením plánovaný kanál Dunaj-Odra-Labe, ktorého výstavba je zakotvená v Koncepcii rozvoja vodnej dopravy Slovenskej republiky. Jeho realizácia by na Slovensku nevratne poškodila prirodzený vodný režim rieky Morava a jej hydrologický systém. Zároveň by došlo k zničeniu unikátneho prírodného bohatstva nivy Moravy, ktorá je jedným z posledných prirodzených záplavových území riek na Slovensku.
Podľa Rastislava Rybaniča zo Spoločnosti pre ochranu vtáctva na Slovensku má niva Moravy nesmierny význam aj pre ľudí. "Vypočítali sme, že niva Moravy prečistí toľko vody ako čistiareň odpadových vôd pre vyše 200 000 obyvateľov, čo je približne jedna pätina bratislavského kraja," hovorí. Niva je zároveň významným hniezdiskom a zimoviskom ohrozených druhov vtákov.
Autori spomínanej publikácie - mimovládne organizácie Transport and Environment, World Wildlife Fund, BirdLife International, Friends of the Earth a CEE Banwatch Network vyzývajú Európsku Komisiu, Európsky Parlament a vlády členských krajín, aby rešpektovali ich odporúčania. Cieľom odporúčaní, sformulovaných v publikácii, je predísť nevratnému zničeniu území európskeho významu z hľadiska ochrany prírody. Dopravná politika EÚ podľa MVO nesmie ísť na úkor európskej politiky v oblasti ochrany prírody.