Študenti stredných škôl budú tento rok posledný raz maturovať po starom. Od školského roku 2004/2005 vstúpia do platnosti nové pravidlá maturít, ktoré by mali zjednodušiť prechod študentov na vysoké školy, a to na základe výsledkov štátnej maturitnej skúšky už bez prijímacích pohovorov.
Niektoré bratislavské a žilinské gymnáziá novú koncepciu maturity, ktorá má byť kvalitnejšia a objektívnejšia, preveria už na tohtoročných maturitách.
Čo študentov v overovacom modeli ústnej
maturitnej skúšky čaká:
Tak ako vlani budú do nej vo vybraných gymnáziách zaradení len tí študenti, ktorí s tým budú súhlasiť. Minulý školský rok si internú ústnu maturitnú skúšku vyskúšali gymnazisti bratislavských Gymnázií J. Hronca na Novohradskej ulici, Gymnázia J. Papánka na Vazovovej ulici a na Bílikovej ulici a martinské Gymnázium Viliama Paulínyho-Tótha v Martine.
Cieľom projektu overovania bolo utvorenie predmetových maturitných komisií z povinných a voliteľných predmetov na ústnu časť maturitnej skúšky.
Išlo o slovenský jazyk a literatúru, anglický a nemecký jazyk, matematiku, španielsky jazyk, ruský jazyk, fyziku, chémiu, biológiu, geografiu, náuku o spoločnosti, dejiny umenia, informatiku a ekonomiku. Predmetové komisie boli trojčlenné a ich členovia mali aprobáciu na ten predmet, ktorý skúšali.
Prvou novinkou takejto maturity je:
* maturitné témy už vychádzajú zo štandardov jednotlivých predmetov, ktoré schválilo ministerstvo školstva. To znamená, že na maturantov na celom Slovensku by sa mali klásť rovnaké nároky. Štandardy totiž presne vymedzujú, s akými vedomosťami by mal maturant opustiť strednú školu.
Zmenil sa harmonogram maturít:
* žiak v jeden deň maturuje najviac z dvoch predmetov, ústne skúšky má rozložené minimálne do dvoch dní.
Ako sa menia odpovede maturantov:
* nielenže interpretujú získané vedomosti, ale tvorivo pristupujú k riešeniu zadaných úloh,
* spájajú teóriu s praxou,
* v dialógu so skúšajúcim prezentujú svoje názory a postoje,
* sú partnerom v dialógu.
Pozitíva očami skúšajúcich:
* lepšia možnosť porovnať a objektívnejšie hodnotiť vedomostnú úroveň gymnazistov,
* zlepšila sa koncentrácia študentov,
* znížil sa stres maturantov.
Pohľad študentský:
* na maturitu sa dalo lepšie pripraviť,
* hodotenie učiteľov bolo objektívnejšie,
keďže odpovede sledujú a hodnotia len odborníci.
Negatíva:
* stres trvá dva dni (pri starej maturite len štyri hodiny),
* v komisii chýba ako člen triedny učiteľ,
* chýba okamžité hodnotenie výsledkov.