
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
Cudzí jazyk už v prvej triede
S výučbou cudzieho jazyka sa na základných školách, kde sú na to podmienky a možnosti, môže začať už v prvom ročníku. Doteraz sa tak dialo až v treťom ročníku.
Znižujú sa počty žiakov v skupinovom vyučovaní
Pri výučbe cudzích jazykov sa trieda delí na skupiny, ktoré sa môžu napĺňať do počtu 15 žiakov v 1. a 2. ročníku a do počtu 22 žiakov (doteraz 24 žiakov) v 3. až 9. ročníku, počty žiakov sa budú v priebehu ďalších troch rokov znižovať tak, aby boli nakoniec naplnené maximálne do 17 žiakov.
Znižuje sa aj naplnenosť skupiny dievčat alebo chlapcov na vyučovaní telesnej výchovy na II. stupni z 30 na 25 žiakov. Podobne na hodinách technickej výchovy a laboratórnych prácach na II. stupni sa vyučuje v skupinách, ktoré sa napĺňajú do počtu najviac 17 a v informatike 15 žiakov.
Základné vzdelanie sa bude dať aj doplniť
Základné školy umožnia získať dodatočné základné vzdelanie aj tým žiakom, ktorí ju pôvodne skončili v nižšom ročníku ako v deviatom. Budú si môcť urobiť kurz na získanie vzdelania poskytovaného základnou školou. Sleduje sa tým ich lepšie uplatnenie na trhu práce. V kurze získajú vedomosti z povinných predmetov. Kurzy budú mať externú a internú formu, ich dĺžka bude závisieť od toho, koľko adept absolvoval tried základnej školy.
Voliteľných predmetov bude viac
Na druhom stupni základnej školy v rámci pohybovej prípravy naďalej zostávajú prvky jogy, ako voliteľný predmet si žiaci môžu vybrať tak ako aj roky predtým napríklad šach, riešenie matematických problémov, rôzne praktiká, umeleckú činnosť.
Závisí to od možností školy a jej učiteľov.
Branná výchova nebude samostatný predmet
Branná výchova zostáva naďalej súčasťou prírodovedných predmetov a občianskej výchovy.
Náboženská výchova
Na prvom stupni sa vyučuje od prvého ročníka ako nepovinný predmet s jednohodinovou týždennou dotáciou v popoludňajšom vyučovaní.
Na druhom stupni sa náboženská výchova vyučuje ako povinný predmet v alternácii s etickou výchovou jednu hodinu týždenne ako súčasť dopoludňajšieho vyučovania.
Namiesto cudzieho jazyka nepovinný predmet
Žiaci, čo majú v 8. a 9. ročníku veľké problémy s cudzím jazykom, sa môžu po odsúhlasení riaditeľom školy a rodičov učiť namiesto jazyka niektorý nepovinný predmet.