
Výrobcovia domácich značiek majú dôvod byť spokojní: ľudia ich poznajú a pijú. ILUSTRČNÉ FOTO TASR
V spontánnej znalosti značiek sa na prvom mieste umiestnilo pivo Zlatý Bažant, ktoré poznajú takmer dve tretiny ľudí. Za ním nasledujú Corgoň a Šariš. Každú z týchto značiek poznala viac ako polovica opýtaných. Pivá Zlatý Bažant a Corgoň patria do pivovarníckej skupiny Heineken, pod značkou Šariš varí pivo koncern South African Breweries.
Muži majú prevahu v znalosti značiek pív. Všetky značky v Top 10 uvádzali častejšie ako ženy. Aj pivo ako samotný nápoj chutí výrazne väčšiemu percentu mužov ako žien. Potvrdzujú to aj výsledky prieskumu, podľa ktorých chutí pivo až 72,7 percenta mužov a iba 30,1 percenta žien.
Aspoň občas pije pivo 73 percent Slovákov. Sedem a viac pív týždenne vypije približne každý ôsmy opýtaný. Jednoznačne najviac piva sa vypije v lete. Heineken s popredným miestom na trhu predá od júna do augusta tretinu svojej ročnej produkcie. Pivovar Topvar, trojka na slovenskom trhu, predáva v lete o polovicu viac piva ako počas ostatných mesiacov.
Pre Slovensko je typická vernosť regionálnym značkám. „Našimi najsilnejšími regiónmi sú Hurbanovský, Nitriansky a Martinský,“ hovorí Peter Švec z Heinekenu. „V Hurbanove, Nitre aj Martine máme pivovary,“ vysvetľuje. Podobne sú na tom aj iní predajcovia. Napríklad prešovský Pivovar Šariš predá najviac piva na východe krajiny. Topoľčiansku značku Topvar obľubujú hlavne pivári z horného Ponitria a stredného Považia.
V celosvetovom rebríčku konzumácie piva sú Slováci na ôsmej priečke. V prepočte na jedného obyvateľa vrátane detí sa vlani na Slovensku vypilo 94 litrov piva. Svetovou jednotkou sú stále Česi s ročnou spotrebou 160 litrov na hlavu. (tv)