Svet poštovej známky

Navonok vyzerá iba ako kúsok potlačeného papiera. Poštová známka. Jej výrobná cena je neveľká, no poštová púť na nej zhodnocuje všetko. Okrem toho, že je vystavená znaleckým lupám filatelistických fajnšmekrov, je pozoruhodná jej umelecká hodnota.


Za posledné roky preslávili slovenskú poštovú známku vo svete výtvarníci Dušan Kállay, Rudolf Cigánik, Jozef Baláž, František Horniak či Martin Činovský (na snímke), ktorý vedie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave špeciálne, vo svete ojedinelé oddelenie poštovej grafiky.


So vstupom do Európskej únie sa naša poštová známka stane jedinou ceninou s nápisom Slovensko. Cesty do sveta na poštových zásielkach jej zabezpečujú účasť v obrovskej galérii. Ak si ju všimnete. Za posledných desať rokov sa ako umelecké dielo dostala na svetovú špičku. Neminul ju titul najkrajšia známka sveta. Slovenskí návrhári a rytci poštových známok si za posledné desaťročia získali vo svete dobré meno.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hodnota poštovej známky je rôzna. V prvom rde je dokladom o zaplatení poštovného. U filatelistov, ktorí milujú známkové rarity a anomálie, zase vzbudzuje záujem svojou výnimočnosťou. Z výtvarného a kultúrneho hľadiska predstavuje známková tvorba slušný priestor pre propagáciu kultúry a umenia krajiny. „Samozrejme, ako tvorca s niektorými filatelistickými kritériami nesúhlasím,“ hovorí najproduktívnejší tvorca slovenských známok Martin Činovský. „Potom by som nerobil nič iné, iba ryl Modrých Mauriciov. Tým pádom by stratili hodnotu.“

S každým výtvarným návrhom poštovej známky sa pripravuje aj takzvaná obálka prvého dňa vydania a návrh pečiatky. Potom nasleduje líniová rozkresba a sama rytina. Všetky práce posudzuje realizačná komisia – poradný orgán ministra pôšt. Rytec vyryje zrkadlový obraz návrhu na malú oceľovú platňu. Musí prispôsobiť návrh skutočným rozmerom budúcej známky a transponovať ho čo najvernejšie. Rydlom pod lupou vyrýva do kovovej dosky línie a body, ktoré sa nedajú opraviť. „Pracujem s presnosťou na desatiny milimetra,“ hovorí Martin Činovský. Ak má byť známka viacfarebná, musí sa pre každú farbu vyrobiť samostatná tlačová doska. Potom sa môžu známky tlačiť v požadovanom náklade, obyčajne niekoľko stotisíc až miliónov kusov takzvanou technikou tlače z hĺbky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčastejšie sa pri výrobe známok používa tlač z výšky (kníhtlač), tlač z plochy (kameňotlač, ofset) a tlač z hĺbky (oceľotlač, meditlač a hĺbkotlač). Rytina robená technikou tlače z hĺbky – oceľotlačou je najspoľahlivejším spôsobom pasívnej ochrany poštových cenín. Využíva sa aj pri výrobe bankoviek. Ručne vyrytý návrh v zrkadlovom obraze sa pod lupou ryje na desatiny milimetra. „Štefánika som prerábal osemkrát,“ spomína Martin Činovský.


Zlato na ľade, gýč na známke

Prvé poštové známky vznikli technikou oceľotlače v Anglicku v rokoch 1840–1841. Podľa dlhoročnej britskej tradície, ktorá sa dodržiavala vo všetkých vyspelých európskych štátoch, sa na známkach nesmie objaviť žiadna reklama a žiadna žijúca osobnosť. Jedinou výnimkou je prezident (v Amerike ani prezident). U nás sa tieto pravidlá dodržiavali už od čias Rakúsko-Uhorska.

SkryťVypnúť reklamu

V dejinách slovenskej známkovej tvorby sa ešte nestalo, aby sa portrétovaný – okrem prezidenta – mohol zúčastniť inaugurácie vlastnej známky. V prípade slovenského hokejového mužstva však bolo možné všetko. Vlani, po víťazstve na majstrovstvách sveta, vyšla známka na túto tému prvýkrát, ešte v rámci pravidiel. Tento rok bola hokejová známka opäť dodatočne zaradená do emisného plánu a realizačná komisia trvala na dodržaní pravidiel do poslednej chvíle: požadovala rovnakú sériu a rovnaký formát, rovnakú techniku oceľotlače aj výrazové prostriedky. Slovenská pošta však vzala realizáciu do vlastných rúk. Známka bola vytlačená bez vedomia komisie v tlačiarni Walsall Security Printers Ltd. vo Veľkej Británii. Namiesto oceľotlače sa použila ofsetová technika, ktorej predlohou bola fotografia z tlačovej agentúry. Na známke sa okrem žijúcich osobností objavila aj reklama.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny v realizácii známky nastali v súvislosti s transformáciou Slovenskej pošty, š. p. na Slovenskú poštu a. s.. Tá sa síce ešte len pripravuje, no Slovenská pošta už rozhoduje namiesto ministra o činnosti poradných orgánov pre vydávanie poštových známok.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu