
Theo Angelopoulos (68) autor filmov Lumiere & spol., Odysseova cesta, Prerušený krok bociana, Topio stin omichli, Melissokomos, Athens, Megaleksandros, Anaparastassi či Ekpombi so Zlatou palmou z medzinárodného filmového festivalu v Cannes, ktorú roku 1998 získal za svoj posledný film L‘éternité et un jour (Večnosť a deň). FOTO – ČTK/AP
Nad severným Gréckom pečie tohtoročné žiarivé slnko. Aj Olymp sa uprostred modrej oblohy ligoce. Prominentný grécky režisér Theo Angelopoulos márne čaká, až sa zmení počasie. Potrebuje hmlu. Nakrúcanie sa už malo dávno rozbehnúť.
Angelopoulos nakrútil svoje najznámejšie filmy, ktoré zožali ceny na festivaloch v Cannes, Benátkach a Berlíne, v severogréckom prístavnom meste Solún. Momentálne čaká na nakrúcanie jeho nového filmu niekoľko drevených chatŕč v prístave, v tieni starej rozpadávajúcej sa fabriky. Umelé kulisy splývajú, hladko prechádzajú do skutočného prostredia, veľmi sa od neho nelíšia. Tu sa bude nakrúcať, ako grécki utečenci živorili v skromných, preplnených, rýchlo zbúchaných obydliach.
Angelopoulosov projekt je trilógia o helenizme a láske v dvadsiatom storočí. Otvára ju prvý diel: The Weeping Meadow. Epos sa začne rokom 1919. Červená armáda vpadne do Odesy a vyženie odtiaľ grécku komunitu. Hlavnou postavou je žena, ktorú sledujeme od tretieho po deväťdesiaty rok života.
V druhej časti Tretie krídlo, čo sa odohráva od roku 1953 do roku 1971 v niekoľkých častiach bývalého Sovietskeho zväzu, dej si hlavnú postavu z prvého dielu znovu nájde tesne pred Stalinovou smrťou v uzbeckom hlavnom meste Taškent. Dobrodružný grécky osud sa tiahne celou diaspórou od Sibíri, cez Moskvu, Rakúsko, Maďarsko, Taliansko, New York a Toronto.
Časti trilógie majú byť dokonale rôzne: prvá v štýle starovekej tragédie, druhá ako road movie a finále bude vyzerať ako fantasy – Impossible Return – a bude sa odohrávať v Amerike.
Z idey tejto trilógie presvitá starogrécky precedens Sofoklovej Thébskej trilógie. Projekt za 36 miliónov eur vyzerá predbežne ako veľkolepá hodina dejepisu s otázkou: čo zo starého storočia môže prežiť v novom?
Grécki novinári, ktorých cituje agentúra Reuters, radi pripomínajú, že po počasí bude pri nakrúcaní ďalším veľkým problémom, ako zohnať v Grécku tristo vychudnutých štatistov, ktorí majú hrať v prvom dieli vyhladovaných utečencov. Niektorí k tomu dodávajú, že by sa mohli prihlásiť Angelopoulosovi kolegovia – grécki režiséri.
Na prelome tisícročia zaznamenali v Grécku veľký boom sériovo vyrábané domáce komédie. Táto konjunktúra sa však skončila a aj štátne dotácie sa scvrkávajú. Z tridsiatich troch miliónov eur z minulého roka sa štátna podpora Gréckeho filmového centra zmenšila na osem. Peniaze teraz idú na štvorročný kultúrny program Olympijských hier Atény 2004.
(puk)