Rumunsko je na tom s diaľnicami veľmi zle. „Sme jedinou krajinou v Európe, ktorá má jediný asi stokilometrový úsek diaľnice,“ posťažoval sa v júli premiér Adrian Nastase. Výstavba diaľnic je pre rumunskú vládu prioritou a najdôležitejšia je samozrejme trasa spájajúca krajinu so západnou Európou a potenciálnymi investormi.
Bránou Rumunska na Západ je však Sedmohradsko s významnou 1,5-miliónovou maďarskou menšinou. Trasa diaľnice spájajúcej Bukurešť s Budapešťou sa okamžite stala politickou témou.
Bukurešť uprednostňovala takzvanú južnú trasu, ktorá by nadviazala na už existujúci úsek diaľnice do Pitešti a obišla by problematické Sedmohradsko z juhu. K hraniciam Maďarska by sa priblížila pri Arade a tam by sa pripojila na maďarskú diaľnicu Budapešť – Szeged. Táto trasa by zodpovedala plánovanému európskemu dopravnému koridoru číslo štyri.
Predstavitelia maďarskej menšiny v Rumunsku a vplyvné sedmohradské ekonomické skupiny, podporované Budapešťou, však podporujú severnú trasu. Pri pohľade na mapu nie je medzi týmito variantmi veľký rozdiel, severná trasa by sa však tiahla cez župy, kde majú Maďari väčšinu a prechádzala ich najvýznamnejšími centrami – Klužom a Tirgu Murešom. V Maďarsku by sa táto trasa pripojila na diaľnicu do Debrecína a časom možno na odbočku do Košíc.
Severnú trasu Bukurešť dlhé roky odmietala. Oficiálne pre nedostatok peňazí, bol tam aj iný motív. Bukurešť sa obáva bezprostredného prepojenia Maďarska a oblastí, kde žije väčšina maďarskej menšiny.
Mnohým prekážajú aj rastúce maďarské investície v Rumunsku. Sedmohradsko sa už aj tak považuje za najvyspelejšiu oblasť Rumunska a vďaka diaľnici by sa vraj rozdiel ešte viac prehĺbil. Nacionalistická Strana veľkého Rumunska dokonca straší víziou maďarských tankov, postupujúcich po „maďarskej“ diaľnici a tankujúcich na benzínových pumpách rovnako maďarského Mol-u, ktoré sú pri ceste strategicky rozostavané.
Trasu cez Maďarmi obývané Sedmohradsko pripustila rumunská strana až tento rok po opakovaných rokovaniach maďarského a rumunského premiéra. Budapešť predtým sľúbila, že bude v Bruseli lobovať, aby Európska únia na diaľnicu čo najviac prispela. Hovorí sa dokonca o možnosti priamych maďarských investícií do výstavby na území Rumunska.
Podľa posledných správ z Bukurešti by sa mohla výstavba sedmohradskej diaľnice začať už na budúci rok. Iným problémom je, že o pridelení objednávky na stavbu rozhodla rumunská vláda bez vypísania konkurzu. Práve riadny konkurz je však pre úniu väčšinou podmienkou poskytnutia akýchkoľvek dotácií.