Ak si dnes kúpite mercedes, za päť rokov jeho hodnota klesne. Kúpou kvalitného obrazu však získate za dve storočia podľa pracovníčok aukčných spoločností viac, ako ste investovali. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA – Jednou z tradičných foriem investovania je umenie. Hodnota umeleckých predmetov neklesá, naopak, časom určite vzrastie. Najistejšie portfólio tvoria diela známych umelcov. Na ich neskoršom predaji sa nedá prerobiť, zhodujú sa odborníci. Šancu na zhodnotenie peňazí podľa niektorých z nich ponúkajú súčasní autori.
„Ak si dnes kúpite mercedes, za päť rokov jeho hodnota klesne. Nemôže sa vám však stať, že ak kúpite kvalitného Jakobyho za dvestotisíc, o dve desaťročia bude stáť päťtisíc,“ vysvetľuje Nina Gažovičová z aukčnej spoločnosti Soga. Situáciu ilustruje na príklade autora z prelomu 19. a 20. storočia Jozefa Teodora Moussona. Obraz od tohto autora predali pred tromi rokmi za 65-tisíc, kým vlani predali porovnateľný obraz od toho istého autora za 87-tisíc korún.
Investície do umenia obľubujú hlavne príslušníci bohatšej vrstvy. Pred chodením po galériách a antikvariátoch dávajú prednosť radšej aukciám. Smotánka si buduje zbierku cieľavedome, v umení je čoraz viac zorientovaná a pri vážnejšej kúpe si dá poradiť od experta. Podľa tržieb jedinej aukčnej spoločnosti Soga je vidieť, že na umenie míňajú bohatí ľudia čím ďalej, tým viac peňazí.
Stredná vrstva zatiaľ umenie či starožitnosti nechápe ako investíciu a obchodníci sa preto orientujú čoraz viac na tých bohatších. „Trh sa profiluje smerom ku kvalitným a drahším veciam, najčastejšie sú našimi zákazníkmi podnikatelia. Predaj lacných vecí sa presúva do záložní,“ hovorí Michal Volčko, majiteľ bratislavského starožitníctva Degas.
Situácia v obchodoch so súčasným umením je iná. Ľudia kupujú menej, obvykle lacnejšie veci, ktoré sú aj rozmerovo menšie, stáva sa, že sa na umelecký dar pre oslávenca poskladá časť rodiny.
Pokles záujmu širokej verejnosti spozorovali aj majitelia galérií, ktoré sú oproti aukciám lacnejšie a majú slúžiť skôr pre strednú vrstvu. „Pozorujem menší záujem ako pred šiestimi rokmi. Pokles odhadujem na tretinu. Asi to súvisí s ekonomickou situáciou na východe. Ľudia dávajú peniaze viac na nevyhnutné veci,“ myslí si majiteľ košickej galérie Antika Ondrej Kovaľ.
Zvláštnymi zákazníkmi sú turisti, ktorí uprednostňujú menšie darčekové predmety alebo porcelán. Kúpu väčších predmetov a obrazov im komplikujú zákony. „Na vývoz vecí priemernej hodnoty treba čakať aj rok na povolenie ministerstva kultúry,“ uviedol Volčko. Obchodníci očakávajú, že vstup do Európskej únie spružní trh s umením u nás.
Trh s umením v zahraničí bežne určuje ponuka aukčných siení, súkromných galérií, starožitníctiev a záujem kupujúcich. K štandardnosti nášmu trhu chýba podľa Gažovičovej z aukčnej spoločnosti rozvitý sektor súkromných galérií. Napriek tomu však jej firma pozoruje vzrastajúci záujem ľudí o umenie. „Obrat spoločnosti narástol z 26 miliónov v roku 1997 na 45 miliónov korún v roku 2002,“ uzavrela Gažovičová.
Ako dobre investovať?
* treba sa poradiť s expertom a kúpiť len kvalitné dielo,
* cenu môže dočasne ovplyvniť smrť autora, prebiehajúca výstava alebo módna vlna (teraz ide o Art Déco, umelecký štýl z 30. rokov minulého storočia),
* osvedčenými menami pri kúpe obrazov sú Ladislav Medňanský, Dominik Skutecký, Július Jakoby, Martin Benka, Ľudovít Fulla, skupina galandovci, progresívne tendencie 60. rokov.
Pätica najlepšie vydražených diel (1997 – 2003)
autor dielo rok (v mil. Sk)
Dominicus van Wijnen Pokušenie sv. Antona 1860 3,50
Vilmos Aba Novák Rodina 1925 2,16
David Teniers ml. Pustovňa antonitov 1640 1,60
Taliansky manierista Víťazstvo kríža 1520 – 1590 1,40
Carlo Dolci Adorujúca Panna Mária 2. pol. 17. st. 1,25
Zdroj: Soga