
FOTO - Archív
„Kľúčovým faktorom optimálneho držania tela je dobrá kondícia bránice, priečneho brušného svalu, krátkych hlbokých svalov chrbta a svalov panvového dna. Tieto svaly sa stávajú outsidermi približne vo veku, keď sa z hravého, nezáväzného pohybového stereotypu v materskej škôlke dieťa zaraďuje do školopovinnej dochádzky a podstatná časť dňa sa mení na vynútený stereotyp sedenia v lavici. Telo postupne stráca „pamäť optimálneho držania“ a spomenuté svaly sa dostávajú do útlmu,“ vysvetľuje MUDr. Július Kazimír.
V nestabilite chrbtice a slabej funkcii hlbokého svalového systému sa tak vytvára základ pre neskoré chybné držanie tela, skoliózy, blokády, svalové spazmy, nestability a platničkové syndrómy. „Prevahu nadobudnú povrchové, viditeľné svaly, ktoré však nemajú so stabilitou chrbtice nič spoločné,“ hovorí Kazimír. Čoho sa teda vyvarovať, ak chceme aby si dieťa zdravú chrbticu udržalo?
Dbať na to, aby nenosilo školskú aktovku či batoh stále v jednej ruke a aby pri ukladaní školských potrieb do tašky symetricky zaťažilo obe strany. Tiež však nezabudnúť na to, aby v nich nemalo príliš ťažký náklad: „Väčšia váha učebníc a pomôcok zhoršuje situáciu v predozadnej rovine. Váhu žiak kompenzuje nahrbením, predsunutím pliec a dôsledkom je iba iný typ svalovej dysbalancie,“ hovorí Kazimír.
Čo sa týka samotného sedenia v laviciach, aj tu existuje východisko: dieťa by malo na hodinách telesnej výchovy systematicky cvičiť hlboký svalový stabilizačný systém chrbtice. Tiež je dobré, ak ho prihlásime na niektorý šport - nemusí v ňom zrovna hviezdiť, dôležité je, že sa hýbe.
Ak máte možnosť, aby dieťa v škole alebo doma sedelo istý čas namiesto školskej stoličky na fitlopte, je to preň veľkým plusom. Je dobré, ak na nej pravidelne cvičí aj cviky na chrbticu.
Pozor treba dávať aj doma: dbajme na to, aby sa dieťa pri prísaní domácich úloh nehrbilo, nenásilne ho upozorňujte na to, aby si to všímalo aj ono v škole. No a samozrejme, nedovoľme mu, aby sa dlho „vyvaľovalo“ na gauči pred televízorom, pretože mu všetky svaly s radosťou spohodlnejú.