Hoci štatistiky hovoria, že Slováci v drahom roku začali viac navštevovať lacnejšie trhoviská, obchodníci s tým nesúhlasia. Trhovci, ktorých včera denník SME oslovil, sa sťažujú, že aj ich tržby sú nižšie ako vlani. Ľudia podľa nich nakupujú menej ako minulý rok a viac sa pozerajú na cenovky.
Poloprázdne trhovisko, pri každom stánku najviac dvaja-traja zákazníci. Takto to včera vyzeralo v najväčšej bratislavskej tržnici. „Tržby máme oproti minulému roku nižšie asi o osemdesiat percent. Veď sa pozrite, koľko tu je málo ľudí. Minulý rok sme nestíhali obsluhovať a kupujúci stáli v rade až po tretí susedný obchod,“ hovorí jedná z trhovkýň.
Podobne reagovali na naše otázky aj iní trhovci. „Nepomáhajú ani 20- až 50-percentné zľavy,“ sťažuje si obchodníčka s dámskou konfekciou. „Neviem, dokedy to ešte vydržíme takto ťahať.“
Rušnejšie je len v stánkoch, kde predávajú ovocie a zeleninu. „Tržby tohto roka mi zachraňuje hlavne predaj melónov. Kilo predávam za päť deväťdesiat. Nebyť nich, neviem, ako by som zarobil.“
Pokles tržieb tento rok zaznamenali aj predajcovia lacnejšieho čínskeho oblečenia a obuvi. V predajni priamo na námestí v Banskej Bystrici klesli tržby o takmer polovicu. „Ešte koncom minulého roka denne prešlo cez pokladnicu okolo tristo ľudí, teraz to môže byť asi tak 150,“ hovorí pokladníčka v obchode.
„Ľudia nemajú peniaze. Vidím to na vlastné oči. Niekedy zákazníčka prišla, pozrela tovar s dobrou cenou a kúpila aj niekoľko kusov, hoci nepotrebovala. Dnes veľmi rozmýšľajú, kým kúpia aj jeden kus,“ hovorí predavačka na námestí v stredoslovenskej metropole.
Iná situácia nie je ani na otvorených trhoviskách, ktoré už z väčších miest takmer zmizli. Ak sa denné tržby pohybovali ešte pred pol rokom či rokom od piatich do dvanásťtisíc korún v závislosti od veľkosti stánku, dnes niektorí predavači za deň neutŕžia ani polovicu.
Najväčšia košická tržnica je odnepamäti na Dominikánskom námestí. „Brucho Košíc“ je v pondelok predpoludním takmer prázdne. Len zopár trhovcov ponúka plody leta. Trh v Košiciach už nie je tým, čím bol. „Z roka na rok je to horšie. Menej ľudí predáva, menej aj nakupuje. Pritom júl a august sú najsilnejšie mesiace. V minulosti sme mali všetky stoly na celú letnú sezónu predplatené. Teraz je veľa voľných,“ hovorí Robert Hellebrand zo Správy trhu.
(im, wm, sen)