
Autogram pre SME

Fínsky jazdec F1 na sobotňajšej tlačovej besede. FOTO - AUTOR
Fínsky jazdec formuly 1 KIMI RÄIKKÖNEN (23 r.) z tímu McLaren-Mercedes stihol v nabitom programe dvojdňovej návštevy Bratislavy aj tlačovú besedu v hoteli Carlton. V piatok osemtisíc hrdiel na Nepelovom štadióne počas exhibície Sever-Juh skandovalo jeho meno, na druhý deň predviedol svoje umenie za volantom motokár a večer odovzdal cenu pre najlepšieho útočníka na slávnostnom vyhlásení ankety Zlatý puk. O Ľadovom mužovi, ako ho prezývajú v F1, sa hovorí, že je to budúci majster sveta.
O návšteve Slovenska
Svetový šampionát formuly 1 má trojtýždňovú prestávku. Väčšina pilotov oddychuje niekde pri vode, vy ste prišli na Slovensko na propagačnú akciu svojho tímu. Čo vám to dáva?
„Je to pre mňa povinnosť i zábava. Tieto akcie sú väčšinou príjemné, keďže môžem hovoriť o tom, čo budem robiť. V piatok som sa dobre zabavil pri hokeji so slovenskými hráčmi z NHL, urobili sme užitočnú vec. Pomohli sme získať peniaze pre slovenský hokej, pre mladé talenty. Spoznal som Bratislavu, páčilo sa mi najmä v Starom Meste.“
Zapamätali ste si mená niektorých slovenských hokejistov?
„Satan - povedal som to správne? (Smiech.) Potom Bondra, Pálffy i ďalší. S niektorými som si zajazdil na motokárach a boli fakt dobrí.“
O šanci na titul
Do konca MS zostávajú ešte štyri preteky a vy ste len deväť bodov za M. Schumacherom. Myslíte si, že máte reálnu šancu stať sa majstrom sveta?
„Hlavne musím naďalej zostať dôsledný a, samozrejme, získať viac bodov než M. Schumacher či Montoya. V posledných pretekoch sa nám šťastie obrátilo chrbtom, no aj tak nevidím žiadny dôvod, prečo by sme nemali šancu na titul. Urobíme pre to všetko.“
V tejto sezóne ste sa dopustili niekoľkých chýb, ktoré vás stáli body. Ktorá bola podľa vás najdôležitejšia?
„O. k., urobil som nejaké chyby v kvalifikácii. Ak idete na sto percent a máte na to len jediné kolo, stáva sa to. A tento rok to znamená omnoho viac, ako vlani. Najťažší moment bol na Nürburgringu, kde som viedol a dostal som poruchu na motore. Tie preteky by sme inak jasne vyhrali, všetko nám hralo do karát. Ak by som mal body za to víťazstvo, aj dnes by som bol na čele šampionátu. O tom je motošport, niekedy urobí chybu jazdec, inokedy sa stane niečo zlé. Stáva sa to všetkým.“
Považujete penalizáciu pre Ralfa Schumachera za incident na posledných pretekoch v Nemecku za správnu?
„Nehoda bola zavinená Ralfovou chybou. Pravidlá sú na to, aby sme vedeli, čo môžeme a čo nie. Preto sa situácia po pretekoch preskúmala a padlo také rozhodnutie. Myslím si, že sa dalo jasne vidieť, ako urobil Ralf pohyb doľava a vrazil do iného auta.“
O vozidlách, tratiach
Môžete prezradiť detaily o novom monoposte MP-4/18? Prečo McLaren stále mešká s jeho nasadením do pretekov? Neznižuje to vaše šance v boji o titul?
„Neobávam sa toho, pretože súčasné auto MP-4/17 je stále dosť rýchle na to, aby vyhrávalo preteky. S novým modelom máme určité technické problémy, preto ho ešte do pretekov nenasadíme. Nebolo by správne nasadiť auto, ktoré ešte nie je úplne dokončené.“
Väčšina pilotov sníva o tom, že bude jazdiť za Ferrari. Ako je to s vami?
„Nie, taký sen nemám. Teraz som v kvalitnom tíme. Ak pôjde všetko ako tento rok, chcem pokračovať v kariére v McLarene.“
Ako by ste percentuálne rozdelili podiel na úspechu na jazdcove schopnosti a technické možnosti automobilu?
„Neviem to povedať v percentách. Bez dobrého jazdca sa nedajú vyhrať preteky. Na druhej strane, aj keby ste boli jasne najlepší pilot na svete, nemôžete vyhrať na Minardi. Všetko musí byť perfektné, celý tím musí pracovať bezchybne.“
Aké vlastnosti si ceníte na súťažnom monoposte a aké zase na vašom súkromnom aute?
„Na okruhu chcem mať najrýchlejšie auto. To je to, čo mi dáva šancu vyhrávať ďalšie a ďalšie preteky a čo teší nielen jazdca, ale aj celý tím. A na ceste preferujem niečo komfortné a pekné. Samozrejme, prvoradá je vždy bezpečnosť.“
Ktorý z okruhov F1 je váš obľúbený? Na ktorý okruh máte najlepšie spomienky?
„Najradšej mám asi Spa, no tento rok v kalendári chýba. Našťastie, v Belgicku zmenili zákony, takže sa na túto trať budeme môcť o rok vrátiť. Naproti tomu je úplne rozdielne jazdiť v Monaku, Grand Prix v uliciach je veľká výzva. Najradšej spomínam na Malajziu, v marci tohto roku som tam vyhral svoju prvú veľkú cenu.“
O iných jazdcoch
V súčasnosti máte viac bodov ako váš tímový kolega David Coulthard. Cítite sa byť tímovou jednotkou?
„Nikdy som nepovedal, že sa považujem za tímovú jednotku. David si už zvykol hovoriť o tom, že je číslo jedna alebo číslo dva. Podľa mňa je to jedno, v tíme máme obaja rovnaký motor, rovnaké auto. Je to fér, obaja piloti majú rovnakú šancu.“
Ako vychádzate s Coulthardom. Ste priatelia, telefonujete si? Môžete porovnať vzťah s tými, aké ste mali v tíme Sauber?
„V tíme Sauber som mal s kolegom Nickom Heidfeldom asi lepší vzťah. David je však príjemný človek, medzi nami je istý druh priateľstva, no je to len tímový kolega. Netelefonujeme si, ani neviem jeho číslo. Na trati bojuje proti mne ako každý iný.“
Aký je váš vzťah k päťnásobnému šampiónovi Michaelovi Schumacherovi?
„Počas pretekov som sa s Michaelom niekoľkokrát porozprával, no mimo okruhu nie sme v kontakte.“
Fínsko má už dvoch majstrov sveta F1, Miku Häkkinena a Kekeho Rosberga. Ste s nimi v kontakte? Môžu vám poradiť niečo, čo by vám pomohlo získať titul?
„Som v kontakte s Mikom, je to môj dobrý priateľ. Keď sa stretneme alebo spolu telefonujeme, príliš o pretekoch nehovoríme. A neviem si ani predstaviť, ako by mi mohol Mika pomôcť k titulu.“
O súkromí
A ako najradšej relaxujete po pretekoch?
„Najlepší relax je ísť domov. Cestovania a súťaženia si počas roka užijeme dosť.“
Kto z vašej rodiny je najväčší fanúšik?
„Všetci. Mama s otcom ma podporujú a sledujú od začiatku kariéry. A priatelia tiež.“
Prečo s vami neprišla priateľka Jenni, ktorá vás sprevádza na všetkých pretekoch?
„Na testovacie jazdy a propagačné akcie so mnou nechodí. Asi by ju to nudilo, pretože ja mám nahustený program a nemohli by sme byť spolu. Na víkend išla radšej domov do Fínska, je s priateľmi.“
(on)