
Malí Američania sa tento rok vo fontáne na námestí Trocadero pri Eiffelovej veži kúpať nebudú. FOTO- TASR/ EPA
Francúzski hoteliéri majú napriek horúčavám na čele studený pot. Letná sezóna je už v druhej polovici a ich bankové účty sa nenapĺňajú tak, ako si predstavovali. Do krajiny vína, syra, umelcov a Eurodisneylandu sa napriek zľavám na hranici únosnosti turisti nehrnú. Môže za to Saddám, odborári a zákerná choroba.
Pre Saddáma sa Francúzi rozkmotrili s Američanmi, odborári komplikujú život tým, čo využívajú verejné služby, a turisti z Ázie necestujú, pretože ich kontinent po epidémii SARS pociťuje ekonomickú krízu.
Paríž sa v snahe zachrániť posledné týždne prázdnin vrhol na internet. Reportér britských novín Financial Times našiel na webe francúzskej agentúry na podporu turizmu francetourism.com list adresovaný Američanom, podpísaný jej šéfom. Američanov oboznamuje s dlhou históriou spoločných vzťahov, ďakuje im za pomoc Francúzsku v oboch svetových vojnách, informuje ich, že zaviedlo „nulovú toleranciu“ na antisemitské útoky, o ktorých podrobne písali americké noviny. Samozrejme, všetkých pozýva na návštevu krás svojej krajiny.
Francúzi Američanov „spracúvajú“ aj emotívnymi posolstvami. Z obrazovky počítača si americký potenciálny turista vychutná záplavu slnečníc v rannom opare, potom majestátna Eiffelovka a nadšení americkí turisti. Vybraní podľa kritérií „politickej korektnosti“. O svojich zážitkoch rozpráva čierny jazzový hudobník Wynton Marsalis, staršia dáma, Žid Woody Allen aj newyorský požiarnik. To všetko pod heslom: „Znovu sa ľúbme!“
„Ľúbenie“ samozrejme zahŕňa výhodné ceny v hoteloch, požičovniach aút a jácht, vernostný príplatok pre dobrých klientov a široký úsmev pre turistov.
Tých je len v samotnom Paríži o 40 percent menej ako pred rokom. Hlavný bulvár Champs Elysées tiež postihla diplomatická kríza. Pri stolíkoch bistier posedávajú hodiny pri jednej káve študenti zo spriatelených antivojnových krajín a čašníci spomínajú na zlaté časy, keď si americkí dôchodcovia v kovbojských klobúkoch objednávali jeden drink za druhým.
Odborníci na cestovný ruch však tvrdia, že Francúzi sa spamätali príliš neskoro a tento rok na turistoch nezarobia. Kampaň „Znovu sa ľúbme“ bude mať šancu až na budúci rok.