Staré autobusy majú slabšiu konštrukciu

BRATISLAVA – Nedeľňajšia havária pri Úhornej sa mohla zaobísť bez obetí, keby pútnici cestovali modernejším autobusom. Nové autobusy musia totiž vydržať aj prevrátenie.


Lichobežníky vnútri autobusu ukazujú „životný priestor“, ktorý musí zostať v autobuse po prevrátení.


BRATISLAVA – Nedeľňajšia havária pri Úhornej sa mohla zaobísť bez obetí, keby pútnici cestovali modernejším autobusom. Nové autobusy musia totiž vydržať aj prevrátenie.

„Na novom autobuse by sa to nestalo,“ vraví Pavel Élesztös z firmy TEN Slovakia, ktorá sa zaoberá tzv. crash (deformačnými) testami autobusov. Na starých autobusoch je problematická predovšetkým zadná časť, ktorá sa pri prevrátení úplne zmliaždi. Je najťažšia, pretože je v nej uložený motor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 1998 musia nové autobusy spĺňať predpis, že pri prevrátení musí zostať v autobuse dosť priestoru na prežitie pasažierov. Všetky nové autobusy sa musia testovať na odolnosť proti prevráteniu. Petr Pavlata z Ústavu pre výskum motorových vozidiel v Prahe vraví, že autobus musí vydržať pád z 80-centimetrového schodu na betónovú podlahu.

Aj Pavlata tvrdí, že nové autobusy majú podstatne pevnejšiu karosériu ako staršie. „Predtým, než museli autobusy splniť predpis EHK 66, boli podstatne ‘mäkšie‘. Tuhosť konštrukcie nebola taká vysoká ako dnes.“

„Nové autobusy sú podstatne bezpečnejšie. Keby to bol autobus modernejšej konštrukcie, následky by boli menšie. To je jednoznačné,“ tvrdí o havárii Tibor Kubiatko z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline. Záleží však aj na tom, akou rýchlosťou autobus ide, do akej priekopy sa prevráti a aká je nárazová rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu

Kubiatko hovorí, že katastrofe mohli zabrániť aj bezpečnostné pásy. Na Slovensku však nie je povinné, aby boli cestujúci v autobuse pripútaní. Pri prevrátení tak ľudia doslova lietajú. Pri nedeľňajšej nehode autobusu niekoľko ľudí vypadlo von. Štyroch autobus zavalil.

V roku 1999 pri prevrátení autobusu v Česku zahynulo 18 ľudí. Z analýz vyplynulo, že keby boli pasažieri pripútaní, nebolo by toľko obetí. Povinnosť byť pripútaný v diaľkových autobusoch platí napríklad v Taliansku.

Na mestských a prímestských linkách by povinné pripútanie nemalo zmysel, pretože sú tu i miesta vyhradené na státie. V diaľkových autobusoch by to však bolo potrebné, vraví Kubiatko. Všetky moderné autobusy majú samonavíjacie bezpečnostné pásy.

Diaľkové autobusy sú podľa Kubiatka bezpečnejšie ako prímestské a mestské. Majú opierky hlavy a je v nich menej miest. Navyše, ich konštrukcia je pevnejšia.

SkryťVypnúť reklamu

PETER CSERNÁK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 205
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 779
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 672
  4. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 595
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 067
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 907
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 716
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 453
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu