
Wagnerovská rodina: dcéra Katharina, otec Wolfgang a jeho žena Gudrun na otvorení wagnerovského festivalu v Bayreuthe.
FOTO - ČTK
ivejší. Nie že by jeho šéf, osemdesiatštyriročný Wagnerov vnuk a režisér Wolfgang Wagner, sám povestný staromódnymi inscenáciami, občas nepovolal tvorcov s inou optikou, ale to všetko je zrejme len slabá káva v porovnaní s tým, čo sa chystá.
Mená ako Claus Guth, Christoph Schlingensief či Lars von Trier sľubujú razantne odlišné divadlo. Štyridsaťdvaročný ľavicový radikál Schlingensief z berlínskej Volksbühne, ktorý bude režírovať Parsifala, je slávny inscenáciou Hamleta, ktorého obsadil takmer výlučne neonacistickými skinheadmi. A pred pár rokmi ho zatkla polícia priamo na javisku, kde si na krk zavesil ceduľku s nápisom „Zabite Helmuta Kohla“. Štyridsaťsedemročný dánsky filmár Lars von Trier, ktorý roku 2006 predstaví svoju predstavu Prsteňa Nibelungov, sa zasa nevyhýba brutálnym sexuálnych scénam. Ani on, ani Schlingensief doteraz operu nerežírovali.
Wolfgang Wagner, ktorý vlani oznámil, že s režírovaním končí, prichystal na festival v Bayreuthe novú inscenáciu Bludného Holanďana. Režíroval ju tridsaťdeväťročný alternatívny Claus Guth. „Chceme pokračovať vo vyvažovaní tradície a inovácie,“ tvrdí Wagner. Lenže, čo keď sa strhne škandál ako roku 1976 po Prsteni Nibelungov v réžii Patricea Chéreaua?
„Páni Schlingensief a von Trier nie sú obrazoborci, ktorí chcú zničiť Wagnerov chrám,“ odpovedá tlačový hovorca festivalu Peter Emmerich. „Ide nám o to, nájsť súčasné výklady, ktoré potvrdia význam Bayreuthu pre budúcnosť. Nie každý to oceňuje, ale Wagner trvá na svojom. Von Trier sa kvalifikoval ako režisér Prsteňa majstrovským stvárnením charakterov vo svojich filmoch. A Schlingensief je dobre vychovaný mladý muž.“ (čtk/dpa)