FOTO SME - MAREK MICHALÍK
Každý z troch slovenských dominantných operátorov ponúka „mini“ paušál – program pre najmenej telefonujúcich zákazníkov. Marketingová prestrelka, ktorej svedkom sme v posledných týždňoch, ponecháva zákazníka neistého, ktorý operátor a program je pre neho vhodnejší? Porovnali sme preto pre vás služby všetkých troch operátorov a výsledky sme zhrnuli do prehľadnej tabuľky.
Určiť, ktorá služba je výhodnejšia nie je vôbec jednoduché. Modelový zákazník totiž môže telefonovať tak, aby výsledný prepočet vyšiel v prospech vybraného operátora. V skutočnosti existuje niekoľko desiatok variácií, ako sa môže zákazník správať s rôznymi výsledkami, v istej situácii totiž môže byť výhodnejší aj ten operátor, ktorý sa na prvý pohľad javí ako nevýhodný.
Operátori tiež používajú triky, ktoré nie sú celkom v súlade s dobrými mravmi, ceny za služby určené pre domácnosť napríklad uvádzajú vo svojich cenníkoch bez DPH 20%. Mnoho ľudí si to nevšimne a mylne počíta s cenami, ktoré sa výrazne odlišujú od skutočných nákladov.
Porovnanie cien hovorov na Slovensku
Porovnanie programov
Na porovnanie cien sme pripravili výpis hovorov zákazníka, ktorý mesačne telefonuje do mobilnej i pevnej siete. Sieť, v ktorej hovor končí i počet minút sme vyberali náhodne. Pre zjednodušenie sa všetky hovory počítajú ako hovor v silnej prevádzke a tarifikácia hovorov je zaokrúhlená na minúty.
Vypočítaná cena vrátane DPH 20% obsahuje mesačný poplatok za hovory vrátane paušálu. Pri výpočte sme nezohľadňovali aktuálne akcie operátorov, pretože sú iba dočasné.
Ak porovnáme ceny v tabuľke, najnižší účet vystaví zákazníkovi Orange. EuroTel je o čosi drahší, pričom cenový rozdiel sa citeľne zníži, ak zákazník používa službu SMS. Najviac účtujú Slovenské telekomunikácie.
Ktorý program je výhodnejší?
Ani náš modelový príklad nedokáže jednoznačne preukázať, ktorý z operátorov je výhodnejší, pretože záleží na konkrétnych preferenciách zákazníka. Výhodnosť paušálov je rozličná pri telefonovaní na pevnú sieť, vo vlastnej sieti alebo pri volaniach do všetkých sietí alebo pri volaniach nad rámec predplatených minút.
Ak zákazník neprekročí počet voľných minút, najvýhodnejší je program 20 + 20 Viac od EuroTelu, pretože v cene len o 36 Sk vyššej ako konkurencia, ponúka o 10 minút hovoru a 20 SMS viac ako ST i Orange.
Pri volaniach do vlastnej siete v rámci predplatených minút sú Orange i Slovenské telekomunikácie výhodnejšie ako EuroTel, pretože ponúkajú o 10 voľných minút viac s nižším paušálnym poplatkom. V absolútnom porovnaní je však výhodnejší Orange, pretože ponúka sekundovú tarifikáciu od prvej sekundy a prináša citeľnú úsporu pri krátkych hovoroch.
Volania do všetkých sietí aj nad rámec predplatených minút už treba porovnávať podľa konkrétneho správania zákazníka.
PAUŠÁLNY POPLATOK VIAZANOSŤ NA OPERÁTORA AKTIVÁCIA SLUŽBY
(zrušenie služby so zmluvným finančným postihom)
Slovenské telekomunikácie Slovenské telekomunikácie Slovenské telekomunikácie
202,80 Sk – v cene je 30 voľných minút v sieti ST na miestne a medzimestské hovory Bez viazanosti Zriadenie telefónnej linky do 31.8. za 1,20 Sk, inak 1198,80 Sk
EuroTel EuroTel EuroTel
238,80 Sk – v cene je 20 voľných minút na hovory v sieti EuroTel, ST a Orange, po ich vyčerpaní 20 voľných minút na hovory v sieti ST a 20 voľných SMS správ 24 mesiacov Aktivácia služby momentálne zadarmo
Orange Orange Orange
202,80 Sk – v cene je 30 voľných minút v sieti Orange a ST 18 mesiacov Aktivácia služby do 31. 8. zadarmo,inak 958,80 Sk
ORANGE
Orange vo svojom programe 30 mini zvolil agresívnu cenovú politiku: všetky ceny sú nižšie ako ceny konkurencie. Najvýhodnejšie sú hovory na pevnú linku, menej výhodné do vlastnej siete. Naopak, hovory do konkurenčnej siete má privysoké. Miestne hovory Orange počíta ako hovory do primárnej oblasti – tú si zákazník zvolí pri aktivácii služby (na rozdiel od pevnej siete ST nie je viazaná na miesto jeho bydliska). Počas používania služby si zákazník môže primárnu oblasť s výhodnejšími volaniami kedykoľvek za poplatok zmeniť podľa aktuálnej potreby.
EuroTel
EuroTel má jednotkové ceny za hovor i SMS vyššie ako konkurencia, no 40 voľných minút tento rozdiel v zotiera. Spôsob účtovania voľných minút je vďaka rozdeleniu na 20 a 20 minút zložitý a zákazník si pravdepodobne len s problémami ustriehne svoj limit.
ST
Program ST Mini Slovenských telekomunikácií momentálne nedokáže účinne konkurovať programom mobilných operátorov. Dôvodom sú nasledujúce faktory:
viazanosť s miestom zavedenia telefónnej linky v predplatených minútach nie sú hovory na mobilné telefóny cena hovoru na mobil je privysoká Program ST Mini je výhodné používať vtedy, ak zákazník telefonuje prevažne na pevnú linku. Pri častých hovoroch na mobilné telefóny ho čaká vysoký účet.
Pevná linka alebo Mobil?
Pred tým, než začnete uvažovať o zmene svojho operátora, skúste zvážiť výhody i nevýhody mobilnej a pevnej komunikácie.
Výhody pevnej komunikácie
stabilná kvalita signálu nízke náklady na kúpu telefónneho prístroja vysoká životnosť telefónneho prístroja možnosť rozšírenia o rýchle dátové služby Nevýhody pevnej komunikácie
obmedzené používanie telefónu viazané na dané miesto obmedzená ponuka služieb viazaných na telefóniu Výhody mobilnej komunikácie
voľnosť pohybu, možnosť používať telefón aj v zahraničí veľké portfólio doplnkových služieb možnosť odosielať a prijímať SMS výkonnejšie a modernejšie telefónne aparáty Nevýhody mobilnej komunikácie
kolísajúca kvalita signálu, oblasti bez signálu vysoké náklady na zaobstaranie telefónu relatívne krátka životnosť telefónu Podľa čoho si vybrať program?
Pri voľbe operátora treba myslieť na rôzne faktory, ktoré výrazne ovplyvnia náklady na telefonovanie:
sekundová tarifikácia
mobilní operátori počítajú hovor na sekundy od 1. sekundy, Slovenské telekomunikácie od 1. minúty. V prípade, že užívateľ nezvykne telefonovať dlhšie ako minútu, tarifikácia od 1. sekundy mu prinesie úsporu
využívanie zliav hovorného
výšku účtu ovplyvní aj využívanie zliav, operátori účtujú nižšie poplatky v slabej prevádzke a cez víkendy. EuroTel napríklad ponúka po vyčerpaní voľných minút najlacnejšie víkendové hovory vo vlastnej sieti. Skúste si preto prepočítať svoj priemerný telefónny účet s cenami z cenníka zvoleného konkurenčného operátora. Je to síce prácne, no získate veľmi presný prehľad o tom, či je prechod k inému operátorovi cenovo výhodnejší.
služby s pridanou hodnotou
aj služby, ktoré u svojho operátora používate, môžu zmeniť výšku mesačného účtu. Napríklad EuroTel a Slovenské telekomunikácie poskytujú spojenie s operátorom Služieb zákazníkom bezplatne, v Orange zaň platíte. Pred výberom operátora si preto zistite poplatky za služby, o ktorých viete, že ich budete využívať.
kompatibilita so známymi
operátori vo svojich reklamných kampaniach uvádzajú iba výhody pre zákazníka, no nespomenú výhodnosť služby pre jeho okolie. V prípade, že väčšina vašich známych vlastní pevnú linku, váš prechod k mobilnému operátorovi bude pre nich znamenať oveľa vyššie náklady na telefonovanie. Môže sa tak stať, že obmedzia telefonáty a vaše náklady na telefonovanie vzrastú. Naopak, ak väčšina vašich známych vlastní mobilné telefóny, služby mobilných operátorov sú podľa nášho názoru vhodnejšie. Pri výbere mobilného operátora by ste sa mali riadiť aj podľa toho, čie služby využíva väčšina známych. Hovory do vlastnej siete sú lacnejšie ako hovory do konkurenčnej siete.
PODROBNEJŠIE POROVNANIE NÁJDETE V ČLÁNKU NA SERVERI MOBIL.SME.SK - http://mobil.sme.sk/clanok.asp?cl=1050478