Pred dovolenkou sa cvičte v jednaní

BRATISLAVA – „Hello, where are you from?“ Takouto jednoduchou otázkou sa často začína predajný rituál bežný v krajinách moslimského sveta. Po nej však nasleduje skutočné vyjednávanie ceny, ktoré v našincovi môže vyvolávať nepríjemný pocit, že bude

BRATISLAVA – „Hello, where are you from?“ Takouto jednoduchou otázkou sa často začína predajný rituál bežný v krajinách moslimského sveta. Po nej však nasleduje skutočné vyjednávanie ceny, ktoré v našincovi môže vyvolávať nepríjemný pocit, že bude oklamaný.

„Niekomu sa môžu zdať predajcovia otravní či dokonca dotieraví. Na Slovensku totiž nie sú ľudia zvyknutí na „aktívnych“ predavačov,“ hovorí Ladislav Botek z Kartago Tours.

Predavač povie automaticky vyššiu cenu, pretože počíta s tým, že sa o nej bude s kupcom dohadovať. Kto však nevie o týchto zvykoch a nemá prehľad o tamojších cenách, môže tovar zbytočne preplatiť. „Tovar sa dá dohadovaním o cene kúpiť aj o 90 percent lacnejšie. Záleží na tom, ako obchodník cenu prehnal, a na šikovnosti kupca,“ približuje taktiku predaja Jana Guštafíková, manažérka Koala Tours. Podľa nej sa ľudia najčastejšie jednajú o cenu šperku, zlata, striebra, kožených výrobov a typické suveníry.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa turistických sprievodcov je výhodné, ak turista ovláda okrem angličtiny aj zopár slov v miestnej reči. Vhodné sú základné číslovky alebo dôležité slová ako „lacný“ a „drahý“. „Ak obchodník vie, že sa vyznáte, zjednáva sa inak. Viac ho to baví. Pred kúpou si treba hlavne rozmyslieť, akú maximálnu cenu za tovar dáte,“ radí dovolenkárom sprievodca a obchodný riaditeľ Pavel Fellner z Ck Bubo.

Najlepšími obchodníkmi na svete sú podľa Buba Čínania, Židia a z Indov najmä Kašmírci. Kto vie v Indii zjednávať, stáva sa váženou osobu, a naopak.

Dohadovať sa o cene je typické hlavne pre arabské a moslimské krajiny. „Dovolenkári si hádavý spôsob nákupu môžu vyskúšať na bazároch, trhoviskách alebo aj priamo v obchodoch s oblečením, v zlatníctvach či v potravinách,“ dodáva Jana Guštafíková. Obyvatelia Slovenska majú možnosť vyskúšať si to najmä v Turecku, Egypte, Sýrii, Libanone či v Tunisku.

SkryťVypnúť reklamu

Zjednávať sa dá podľa cestovných kancelárií o hocijaký tovar a službu, cez tričko na trhu až po cenu ubytovania v hoteloch, a to vo všetkých krajinách sveta. „Okrem štátnych obchodov nie sú ceny nikde fixné,“ hovorí sprievodca Pavel Fellner z CK Bubo.

Ako nespraviť zlý obchod

* nenakupujte hneď v prvý deň pobytu, najprv sa zorientujte v miestnych cenách,

* prvá cena navrhnutá obchodníkom môže byť niekoľkonásobne vyššia ako skutočná,

* naučte sa zopár slov v domorodom jazyku, napríklad: koľko to stojí, veľa, málo, draho, lacno,

* pred zjednávaním si stanovte maximálnu cenu, ktorú môžete zaplatiť,

* nedajte sa odradiť bežnými obchodníckymi „grifmi“ o tom, že lacnejšie to nejde, lebo on prerobí a podobne,

* ak obchodník nechce ustúpiť, použite „čarovnú vetu“ – idem sa pozrieť do vedľajšieho obchodu,

SkryťVypnúť reklamu

* vyhovorte sa, že inde ste tovar videli za nižšiu cenu.

Autor: Iveta Mružicová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 849
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 073
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 060
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 494
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 711
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 753
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 505
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 281
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu