
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
BRATISLAVA – Automobily s pohonom na skvapalený propán-bután LPG sa po augustovom zvýšení spotrebných daní stali menej výhodnejšie v porovnaní s bežnými motormi. Vyššia daň sa prejavila v zdražení LPG približne o tri koruny za liter.
Bratislavský vodič Stanislav Vanek jazdí na LPG aj napriek vyššej dani. „Predtým stál plyn okolo 15,90 za liter, teraz je to o tri koruny viac,“ posťažoval sa, hoci dodal, že LPG pohon sa mu stále oplatí. „S plnou tridsaťlitrovou nádržou urobím v meste 250 až 300 kilometrov,“ hovorí Vanek.
Náklady pri jazde na LPG sú oproti benzínu o tretinu nižšie. Podľa Milana Černáka z Národného automotoklubu Slovenskej republiky pri priemernej spotrebe sedem litrov na sto kilometrov vychádza jeden kilometer jazdy na 2,20 pri benzínovom pohone a na 1,50 pri pohone na plyn.
Nevýhodou plynu sú vysoké jednorazové náklady pri inštalácii plynového pohonu. Pri starších škodovkách vychádza v servisoch od 15-tisíc korún, pri zahraničných vozidlách s elektronicky riadeným vstrekovaním plynu sa môže vyšplhať aj na 40-tisíc korún. „Ak ročne najazdíte 20-tisíc kilometrov, náklady na inštaláciu sa vrátia za dva roky. Do 13-tisíc kilometrov ročne je návratnosť do šiestich rokov,“ vysvetlil Černák.
Koľko automobilov na Slovensku poháňa plyn, nevie ani petrolejárska asociácia. Z maloobchodného predaja pohonných látok tvorí 0,7 percenta. Podľa asociácie sa v prvom polroku 2003 zvýšil predaj o 40 percent. Odborníci to vysvetľujú tým, že stále viac vodičov uprednostňuje lacnejší plyn pred drahším benzínom. Súčasne sa však obávajú, že pri stúpajúcom počte automobilov so zabudovaným LPG, vláda opäť zdvihne spotrebnú daň. „Nižšie zdanenie znamená vyššiu spotrebu LPG. To sa odráža v nižšej spotrebe benzínu a nafty, čím štát prichádza o spotrebné dane. Predpokladám, že štát sa bude správať podobne ako v okolitých krajinách a daň na LPG bude ďalej zvyšovať,“ myslí si generálny tajomník asociácie Miroslav Kollár.
Čo je LPG?
Ide o skvapalnenú zmes propán-butánu (LPG – liquefied petroleum gas). Má podobné vlastnosti ako benzín, má vyššie oktánové číslo (101-111), čo ho predurčuje na pohon motorových vozidiel. Jeho výkon je v porovnaní s benzínom rádovo o desatinu menší. V Holandsku, Taliansku alebo v Belgicku jazdí na LPG pohon tretina automobilov. (jog)
Výhody
– o tretinu lacnejšia prevádzka
– nižšia hlučnosť motora
– vyššia životnosť motora
– ekologická prevádzka
Nevýhody
– menej čerpacích staníc
– drahá montáž
– častejšie povinné kontroly
– nižšia výkonnosť motora o 10 %