e na zábavu a odreagovanie, mohla byť iba na obtiaž.
Keď si navyše dizajnér hry dá predsavzatie vytvoriť najvernejšiu simuláciu skutočnosti, vystavuje sa oveľa väčšiemu riziku zlého prijatia výsledku ako keby sa vydal na vlny sci-fi. Konzument si totiž logicky veľmi ľahko môže hru so skutočnosťou porovnať a zavrhnúť ju práve preto, že sa pôvodný autorov zámer nevydaril viac ako je hráčovi znesiteľné. Alebo hru nemusí akceptovať preto, že jej reálnosť je preňho ťažko zvládnuteľná. Napríklad v prípade príliš komplikovaného ovládania leteckého simulátora. Aj z toho dôvodu je trh zaplavený tzv. arkádovými simuláciami, kde volanie po realite ustúpilo potrebe rýchleho zvládnutia herných mechanizmov a tým aj rýchlejšie sa dostavujúceho pocitu víťazstva nad počítačovými protivníkmi. Bežný hráč, ktorý si chce pri hre primárne oddýchnuť, toto ocení oveľa viac ako hyper realistické spracovanie. Ideálnym riešením je ak reálne pojatá hra obsahuje možnosť zjednodušenia herného modelu až do takej miery, že je prístupná tomu najširšiemu publiku. Prakticky všetky takéto hry obsahujú túto možnosť, ale je nutné povedať, že aj napriek tomu sa len výnimočne dostávajú na popredné miesta predajnosti. Veľmi dôležitou otázkou pre herného designéra je aj akou formou povoliť hráčovi ukladanie pozície. Úplne bez obmedzení; na ľubovoľnom mieste, ale len určitý počet krát; alebo len po určitej ucelenej časti hry (zväčša jednej úrovni či misií). Tretia možnosť stupňuje hráčovo prežívanie napätých situácií. Na druhej strane však môže spôsobiť frustráciu ak hráč musí dookola opakovať nejaké herné úseky, aby sa dostal na miesto kde ho pred tým „zabili“. Teda ak niečo také ako smrť je v danej hre možné. Apropo, smrť. Tu majú hry samozrejme výhodu, že hráča nič nebolí a ak to nepreženie s dlhodobým hraním bez potravy a vody (príp. nie je epileptik), nijako neohrozuje svoj život. Ak sa však má zvýrazniť reálny zážitok, je na mieste ak sa smrť hráčom ovládanej postavy zobrazí čo najsugestívnejšie. Napríklad depresívnym hudobným „podmazom“, dramatickým nájazdom kamery, alebo výkrikmi spolubojovníkov. Vhodné je nenútiť hráča aby sa okamžite vracal k poslednej uloženej pozícií, ale nechať ho svoju virtuálnu smrť „vychutnať“ a sledovať, čo sa deje okolo aj po jeho smrti. Aby sme však už prestali nezovšeobecňovať, pozrime sa na výber hier, ktoré by mali uspokojiť každého hráča lačného po zážitku takmer ako v skutočnosti.
Operation Flashpoint
„Keď uvidíte záblesk, bude už neskoro.“ Toto bol slogan, ktorý používala reklamná kampaň skvostu militantných hier z českej produkcie. Záblesk, ktorý vychádza z hlavne nepriateľskej zbrane je v tejto hre vážne už neskorým varovaním, že ste čosi spravili zle. Jedna guľka vás môže ľahko poslať domov nohami napred, nehovoriac, keď sa bez adekvátnej zbrane postavíte nepriateľskému tanku. Operation Flashpoint je tou najkomplexnejšou simuláciou lokálneho konvenčného vojenského konfliktu. Nie len že sa ako člen menších bojových skupín pohybujete nepriateľskou krajinou a účastníte sa naturalistických prestreliek, ale môžete riadiť aj vojenskú techniku od nákladného auta, cez tank až po útočný vrtuľník. Nemá zmysel hovoriť, ako hra verne kopíruje vojenské reálie ako zbrane a pod. - to je samozrejmé aj v iných hrách. Nie veľmi bežné sú však už také detaily ako funkčné maskovanie alebo identifikácia nepriateľa podľa odleskov kože v nočných misiách. Na najreálnejšom nastavení už dochádza aj na také veci ako orientácia v teréne pomocou buzoly a mapy s vrstevnicami. V zahraničnej tlači sa dokonca objavila informácia, že si túto hru vybrala (samozrejme s úpravami) americká armáda pre taktický tréning svojich vojakov. Skrátka, Operation Flashpoint nemá vo svojej triede konkurenciu a jeho hranie vám okrem dvoch oficiálnych datadiskov predĺži aj množstvo misií stiahnuteľných z internetu.
SWAT 3
Z trocha iného militantného „súdku“ je hra SWAT 3. Tentokrát sa ocitnete v koži policajných špeciálnych jednotiek SWAT známych z každého druhého amerického akčného filmu. Tu vládnu úplne iné podmienky ako vo vojne. Misie sa odohrávajú v budovách a vaši nadriadení nebudú šťastní ani z mŕtveho teroristu. Požaduje sa od vás skôr umný postup a zatýkanie. Dokonca aj nevinných pre ich vlastnú ochranu. Váš tým, ktorý ovládate širokým súborom príkazov vás bude poslúchať podľa toho ako dobre mu velíte. To je extrémne dôležité ak zvážime, že SWAT 3 obsahuje smrtiacu umelú inteligenciu najmä na strane teroristov a vám tak nezostáva nič iné ako správne vybrať výbavu do každej misie, opatrne skúmať terén a zvážiť každý jeden krok. Zvládnite SWAT 3 a môžete sa hlásiť medzi „kukláčov“. Teda možno…
IL-2 Sturmovik
Sledujete s obľubou historické dokumenty z východnej fronty druhej svetovej vojny? Krútite hlavou nad tým koľko bludov si vymysleli socialistickí historici? Dvíha vás z kresla pohľad na všetky tie stroje v akcií? S IL-2 Sturmovik ste na správnom mieste. Východnú frontu si síce užijete z perspektívy nemeckého či ruského pilota. Uvidíte scény ako vystrihnuté z dobových filmových záznamov. Primárne je síce hra o ruskom „lietajúcom tanku“ IL-2, ale v kampaniach, či jednotlivých misiách si vyskúšate aj chleba stíhačov na oboch stranách. Postupne prejdete všetkými hlavnými bojiskami sovietskej armády (Moskva, Stalingrad, Kursk, Berlín,…) a zažijete prudký vývoj bojovej techniky. Každý stroj, ktorý sa vám dostane do rúk má unikátne útočné a obranné charakteristiky a s každým sa lieta inak. Neuveriteľne je prepracovaný systém poškodzovania lietadiel. Každé má svoje slabé miesto, ale môžete útočiť aj univerzálne - na krídla. Každý zásah sa vizuálne na lietadle prejaví a najmä ruské stroje, ktoré lietali aj ťažko poškodené, vyzerajú s prederaveným trupom priam poeticky. Vždy si musíte dať pozor na rýchlo sa míňajúce strelivo a držať sa rád vojnových veteránov ako „Keď si myslíš, že si dosť blízko nepriateľa, leť ešte bližšie“. Zostrelenie každého nepriateľského stíhača je tak malou oslavou.
Flight Simulator 2002
Notoricky známe dielo od Microsoftu sa už síce čoskoro dočká ďalšieho pokračovania, ale ťažisko hry zostáva nezmenené. Mierové lietanie po celom svete vymodelovanom podľa reálnych geografických dát síce nebaví každého, ale ak si chcete vyskúšať pilotovanie Boeingu 737 z Bratislavy do New Yourku, máte len málo iných možností. Po celom svete vás čakajú tisíce letísk, s ktorými môžete rádiovo komunikovať a spolu s ostatnou vzdušnou premávkou ich používať. Veľké svetové mestá sú vymodelované so svojimi známymi budovami a môžete ich po svojej skutočnej návšteve identifikovať aj zo vzduchu.. Podľa svojich schopností si môžete nastaviť veľmi reálne letové vlastnosti, experimentovať s poruchami prístrojov alebo skúsiť tie najextrémnejšie vrtochy počasia. FS 2002 patrí k do skupiny nekonečných hier, ktoré fanúšika nikdy neomrzia.
Colin McRae Rally 2
Aj keď je už na svete tretie pokračovanie tejto rely hry, nič to nemení na fakte, že druhý diel patrí k tým najreálnejším zástupcom motorizmu vo svete hier. Chovanie vozidiel na rozličných povrchoch svetovej WRC série je totiž aj podľa tých, čo mali možnosť super silné autá tejto kategórie vyskúšať, oveľa vernejšie práve v druhom diele. S kvalitným herným volantom, ktorý poskytuje aj spätnú väzbu (otrasy, šmyky,…) budete mať pocit ako by ste boli priamo tam. A to aj vďaka skvelej rely atmosfére, náročným rýchlostným skúškam, kde zaváži každá sekunda a výbornej zvukovej kulise.
F1 2002 a Grand Prix 4
Dávni súperi na „bojisku“ F1 simulácií - série F1 a Grand Prix - nemajú dodnes jasného víťaza. Tábory fanúšikov sa hádajú, ktorá má reálnejšie jazdné vlastnosti, ale to len ťažko posúdia ak v ef jednotke nikdy nesedeli. Preto do hry skôr vstupuje atmosféra pretekania, grafické podanie skutočnosti, zobrazenie boxov a ďalších detailov šampioná reálnych podkladov od fotografií cez GPS dáta až po spoluprácu priamo s tímami F1. Pravda je asi taká, že trať od trate víťazí v zobrazení vždy iná hra a čo sa týka pravidiel F1, tiež obe v niečom excelujú a v niečom strácajú. Pravoverní by teda nemali váhať vyskúšať obe a vybrať si svojho favorita.
Herný realizmus teda aj napriek určitej nepopulárnosti medzi širokými hráčskymi masami určite nie je na ústupe. S pribúdajúcim výpočetným výkonom domácich PC sa bude grafika stále viac a viac približovať skutočnosti a umelá inteligencia bude stále menej odlíšiteľná od živých nepriateľov. Komu sa verné zobrazenie skutočnosti v hrách páči, má sa na čo tešiť.
Michal Gardian