BRUSEL – Belgicko takmer prišlo o budúcoročné preteky formuly 1. Belgická vláda totiž plánovala v tomto roku uviesť do platnosti zákon, ktorý by zakazoval uverejňovanie reklám na autách a bilbordoch propagujúcich fajčenie cigariet.
Proti návrhu zákona sa zdvihla obrovská vlna kritiky zo strany tabakových koncernov, ako aj šéfa britskej formuly 1 Bernieho Ecclestona. Odporcovia zákona nakoniec belgickú vládu aj zažalovali.
Miliardár Ecclestone namietal, že zákaz reklamy na bilbordoch a na formulách môže vážne ohroziť budúcnosť tohto finančne náročného športu a Belgičanom pohrozil, že prídu o budúcoročné preteky grand prix.
Túto správu s optimizmom neprivítali organizátori pretekov v južnom Belgicku vo francúzsky hovoriacej časti Wallanie ani novozvolený premiér, zástanca liberálov, Guy Verhofstadt.
Podnikateľ Ecclestone sa vo svojich argumentoch opieral aj o legislatívu Európskej únie. Podľa týchto noriem je možné totiž posunúť platnosť zákazu uverejnenia až o dva roky.
Šéf formuly 1 radil belgickej vláde, aby si viac všímala aj svojich nemeckých susedov, ktorí plánujú zaviesť zákaz cigaretovej reklamy až v roku 2006.
Európa pritom uvažuje aj o zákaze reklamy v médiách, na plagátoch a na internete. Nakoniec sa však vláda rozhodla v prospech miliardára Ecclestona. Platnosť zákazu uverejňovania reklám na podporu fajčenia posúva až do júla roku 2005.
Vláda tak zachránila budúcoročné preteky formuly 1. Usporiadanie pretekov v budúcom roku potvrdil aj Bernie Ecclestone.
Z nového rozhodnutia sú najviac zmätení protifajčiarski aktivisti. „Je neuveriteľné, ako dokáže vládna mašinéria zmeniť pod vplyvom jedného podnikateľa a tabakových koncernom svoj názor. Som z tohto rozhodnutia veľmi sklamaný. Dlho sme totiž bojovali za to, aby zákon vstúpil do platnosti,“ povedal člen z protifajčiarskej skupiny Naj Dehlavi.
Zo zmeny názoru obviňujú akvitisti korupčné sklony zástancov belgickej vlády.
„Nikdy na nás pán Ecclestone nevyvíjal žiadny nátlak. Zákon sme museli posunúť aj z dôvodu nemožnosti prerušenia kontraktu medzi tabakovými koncernmi a prevádzkovateľmi pretekov,“ obhajuje stanovisko vlády jeden z podporovateľov posunu platnosti zákona Philippe Monfils. (im)