Tragická havária: porucha či nedbanlivosť?

BRATISLAVA - Polícia pripisuje zodpovednosť za nedeľňajšiu haváriu autobusu pri Úhornej, kde zahynulo 11 ľudí, vodičovi autobusu, pretože ho nezabezpečil proti pohybu.

Podľa svedkov nehody v nebezpečnej zákrute smerom do kopca zhasol autobusu motor. Vodič zatiahol ručnú brzdu a išiel autobus naštartovať k zadnej časti k motoru. Keď však motor naskočil, autobus začal cúvať, zrútil sa z cesty a prevrátil sa. Pri nehode zahynulo 11 ľudí.

Vyšetrovatelia hovoria, že autobus bol v technicky dobrom stave a brzdy spoľahlivo fungovali. Preto je na vine podľa nich vodič.

Odborníci tvrdia, že na vine môže byť buď zlý technický stav autobusu, alebo nedbanlivosť vodiča. Vylučujú, že ak bola ručná brzda v poriadku a vodič ju zatiahol, autobus sa mohol sám od seba pohnúť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autobus by sa mohol pohnúť len vtedy, keby nebola zatiahnutá ručná brzda a zaradená žiadna rýchlosť. Pri štarte motora sa zatrasie celý autobus a otras môže spôsobiť, že sa do pohybu - ak stojí na kopci.

Predseda Ústavu súdneho inžinierstva Gustáv Kasanický vraví, že pri zatiahnutí ručnej brzdy sa z brzdového systému vypustí vzduch. Vzduch roztláča v brzdách pružinu. Ak sa však vypustí, pružina zatlačí brzdy a kolesá autobusu sa automaticky zablokujú.

„Ak zatiahol ručnú brzdu, musela tam byť technická chyba,“ tvrdí Kasanický. Brzdy autobusu totiž fungujú na opačnom princípe ako brzdy auta. Ak sa roztrhne nejaká trubička, alebo inak unikne vzduch, brzdy ihneď zablokujú zadné kolesá.

Pri zatiahnutí ručnej brzdy je počuť, ako uniká z brzdových valcov vzduch. Vodič tak počuje, či je autobus zabrzdený, alebo nie. „Ak toto urobil a napriek tomu sa autobus pohol, tak musela byť technická porucha na autobuse. A ak nie je na autobuse žiadna porucha, potom nezatiahol ručnú brzdu,“ hovorí Kasanický.

SkryťVypnúť reklamu

To, že sa autobus pohol potom, ako vodič naštartoval, považuje Kasanický za náhodu. Ak nebolo vozidlo zabrzdené, otras ho mohol dať do pohybu.

Riaditeľ SAD Košice Ľubomír Gerši potvrdil, že autobus prešiel nedávno technickou kontrolou. Podľa Kasanického sa tu kontroluje aj stav ručnej brzdy.

Aj vodiči autobusov nám potvrdili, že pri zatiahnutí ručnej brzdy je počuť, ako uniká vzduch. Podľa nich nie je možné, aby sa autobus dal po naštartovaní do pohybu preto, lebo je zaradená rýchlosť. Karosa sa totiž zozadu nedá naštartovať, ak je zaradená rýchlosť.

Predstavitelia dopravných spoločností sa k nehode nechceli vyjadrovať. Tvrdia, že niečo podobné sa môže stať každému z nich. Riaditeľ jednej spoločnosti nám však povedal, že ručná brzda autobusu je taká účinná, že netreba kolesá podkladať klinmi ani na strmom kopci. „Aby sa začal šmýkať, musel by stáť na ľade.“

SkryťVypnúť reklamu

Totožnosť obetí je známa

SPIŠSKÁ NOVÁ VES - Odvčera je už známa totožnosť všetkých jedenástich obetí nedeľnej dopravnej nehody v Úhornej. „Ešte v pondelok sme mali tri sporné prípady, pri ktorých nebola na sto percent potvrdená totožnosť,“ povedal riaditeľ Okresného úradu justičnej polície v Spišskej Novej Vsi Vladimír Profant.

Deň po nehode sa ešte nevedelo, či autobusom na svätú púť cestovala aj 60-ročná obyvateľka Poproča. Polícia ju preto evidovala ako nezvestnú osobu. „V pondelok o 16. hodine bolo po nej vyhlásené pátranie.“

Včera ráno však príbuzní medzi mŕtvymi spoznali aj ju. „Pri telách troch žien bola identifikácia ťažká, pretože príbuzní si nepamätali, čo mali oblečené. Okrem toho, hlavy obetí boli po dopravnej nehode veľmi znetvorené. Príbuzní ich spoznali hlavne podľa materských znamienok,“ povedal Profant.

SkryťVypnúť reklamu

Desať obetí sa udusilo. Jedenásta zomrela v dôsledku poúrazového šoku a krvácania.

Z výsledkov obhliadky vyplynulo, že šesť osôb bolo z obce Poproč, štyri osoby z obce Rudník a jedna osoba z dedinky Bojná v okrese Topoľčany. Išlo o 45-ročnú ženu, ktorá bola na návšteve v Medzeve. (kar, olo)

Ako mohol zhasnúť motor?

Okrem toho, že sa dá autobus naštartovať z miesta vodiča ako ktorékoľvek iné vozidlo, je ho možné naštartovať aj pri motore. Je tu špeciálne štartovacie tlačidlo. Používa sa, ak vodič opravuje autobus, aby nemusel chodiť stále dopredu.

Predseda Ústavu súdneho inžinierstva Gustáv Kasanický vraví, že vodiči najčastejšie štartujú vzadu, ak odvzdušňujú motor. Vzduch sa môže dostať do motora, ak je v nádrži málo nafty a autobus ide do kopca. Ak sa dostane do motora vzduch, motor zhasne a nejde naštartovať. Vodič ho najprv musí prísť odvzdušniť, až potom ide znovu naštartovať.

SkryťVypnúť reklamu

Druhou alternatívou je, že motor zhasol v dôsledku jazdeckej chyby. Ak v prudkom stúpaní ide pomaly a vodič zaradí zlú rýchlosť, motor zhasne. Vtedy však ide naštartovať spredu.

Ďalšou možnosťou je, že na motore nastala iná porucha, ktorú sa vodič pokúšal odstrániť. Podľa Kasanického je najpravdepodobnejšie, že vodič odvzdušňoval motor. (pcs)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 597
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 330
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 720
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 153
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 357
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 860
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 889
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 367
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu