Rakúske diaľnice v týchto dňoch zažívajú nápor turistov. Vláda by všetko chcela zrýchliť: chce upraviť rýchlostné limity. FOTO - TASR/EPA
Iniciatívu za koaličných slobodných (FPÖ) cez víkend opatrne podporil minister dopravy Herbert Gorbach a s návrhom súhlasia aj oba najväčšie kluby automobilistov ÖAMTC a ARBÖ.
Uprostred letných horúčav a mnohokilometrových radov na tranzitných trasách sa k nim pridali aj opoziční sociálni demokrati (SPÖ), zato opoziční Zelení sú rozhodne proti. „Rakúske diaľnice nie sú žiadne okruhy formuly 1 a rakúski vodiči žiadni pretekári formuly 1, ktorí by také vysoké rýchlosti zvládali,“ povedala hovorkyňa Zelených Eva Lichtenbergerová.
Pred zvýšením povoleného tempa varuje aj Kuratórium pre bezpečnosť dopravy. „Podstatne by sa zvýšil počet nehôd i mŕtvych,“ zdôrazňuje tajomník kuratória Dieter Krainz.
Prevádzkovateľ rakúskych diaľnic Asfing však vyššie tempo v niektorých úsekoch nevylučuje, zároveň však varuje pred nákladmi na nutnú prestavbu niektorých nájazdov a výjazdov z diaľnic a ďalšie zlepšenie ochrany proti hluku.
„Je legitímne o tom v Rakúsku diskutovať a na dobrých diaľniciach uvažovať o limite 150 alebo 160 kilometrov za hodinu,“ tvrdí zástanca zmien Christopher Drexler. Predseda frakcie ľudovcov v štajerskom krajinskom sneme pritom argumentuje nedávnym zvýšením limitu na diaľniciach v Taliansku zo 130 na 150 km/h.
To však zatiaľ platí iba na šesťprúdových diaľniciach, za dobrého počasia a hlavne len na papieri - žiadny z prevádzkovateľov diaľnic o povolení zvýšiť limit podľa ARBÖ zatiaľ nepožiadal.
Drexler nechce len zrýchľovať, navrhuje, aby sa za nepriaznivého počasia povolené tempo výrazne znížilo: „Za nebezpečných podmienok, trebárs za dažďa, by mal byť limit nižší, takých 100 až 110 km/h.“
Minister dopravy Gorbach označil Drexlerovu iniciatívu za „zaujímavý návrh“. Zrealizovať ho podľa neho možno najskôr v roku 2008 - po oprave najdôležitejších komunikácií. „Platný limit 130 kilometrov za hodinu pre mňa nie je žiadna dogma,“ zdôraznil Gorbach.
Policajti upozorňujú, že príčinou až 37 percent smrteľných nehôd na cestách je práve prekročenie rýchlosti. Zároveň priznávajú, že už dnes približne tretina šoférov v Rakúsku diaľničné limity nedodržiava.
DAVID ZELINGER, ORF, Viedeň pre SME
Rakúska polícia má nové radary
Rakúska polícia sa rozhodla, že sa nebude nečinne prizerať cestným pirátom, ktorí prekračovaním povolenej rýchlosti ohrozujú ostatných motoristov. Okrem klasických radarov policajti začínajú využívať ešte najmodernejšiu techniku na odhaľovanie previnilcov.
Kým klasické radary dokážu merať okamžitú rýchlosť vozidiel, nové zariadenie vyhodnotí priemernú rýchlosť na zvolenom úseku a zaznamená poznávaciu značku auta. Nielen to, dokáže tiež rozlíšiť, či kontroluje osobné alebo nákladné vozidlo - na niektorých miestach totiž platí rozdielna najvyššia povolená rýchlosť v závislosti od druhu vozidla.
Polícia nové radary už otestovala a tento týždeň sa objavia na viacerých diaľniciach a v tuneloch.
Už dlhší čas polícia využíva na diaľniciach prístroje, ktoré merajú odstup medzi vozidlami, práve tesná jazda áut totiž v minulosti spôsobila niekoľko reťazových nehôd. Doterajšie výsledky ukázali, že približne každý tretí vodič so svojím vozom nedodržiava dostatočný odstup.
Pokuty skáču prípad od prípadu. V prípade prekročenia maximálne povolenej rýchlosti v obci o 20 kilometrov za hodinu sa pokuty podľa motoristického klubu ÖAMTC väčšinou pohybujú medzi 29 až 36 eur (1200 až 1500 korún). Vyplatí sa priznať priestupok a zaplatiť pokutu priamo na mieste. V prípade správneho konania musia motoristi za klasické priestupky väčšinou siahnuť do vrecka hlbšie a pokuta môže dosiahnuť až 726 eur (30 000 korún). Napriek tomu sa ozývajú hlasy, že pokuty sú v porovnaní s inými krajinami nízke.
ADRIAN BOBOK, čtk, Viedeň