Rakúsko chce zrýchliť diaľnice

Uháňať legálne stošesťdesiatkou aj cez rakúske Alpy? Keby bolo podľa vládnych ľudovcov (ÖVP), tak by sa platný rýchlostný limit na diaľniciach mohol až o 30 kilometrov za hodinu zvýšiť čo nevidieť.

Rakúske diaľnice v týchto dňoch zažívajú nápor turistov. Vláda by všetko chcela zrýchliť: chce upraviť rýchlostné limity. FOTO - TASR/EPA

Iniciatívu za koaličných slobodných (FPÖ) cez víkend opatrne podporil minister dopravy Herbert Gorbach a s návrhom súhlasia aj oba najväčšie kluby automobilistov ÖAMTC a ARBÖ.

Uprostred letných horúčav a mnohokilometrových radov na tranzitných trasách sa k nim pridali aj opoziční sociálni demokrati (SPÖ), zato opoziční Zelení sú rozhodne proti. „Rakúske diaľnice nie sú žiadne okruhy formuly 1 a rakúski vodiči žiadni pretekári formuly 1, ktorí by také vysoké rýchlosti zvládali,“ povedala hovorkyňa Zelených Eva Lichtenbergerová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pred zvýšením povoleného tempa varuje aj Kuratórium pre bezpečnosť dopravy. „Podstatne by sa zvýšil počet nehôd i mŕtvych,“ zdôrazňuje tajomník kuratória Dieter Krainz.

Prevádzkovateľ rakúskych diaľnic Asfing však vyššie tempo v niektorých úsekoch nevylučuje, zároveň však varuje pred nákladmi na nutnú prestavbu niektorých nájazdov a výjazdov z diaľnic a ďalšie zlepšenie ochrany proti hluku.

„Je legitímne o tom v Rakúsku diskutovať a na dobrých diaľniciach uvažovať o limite 150 alebo 160 kilometrov za hodinu,“ tvrdí zástanca zmien Christopher Drexler. Predseda frakcie ľudovcov v štajerskom krajinskom sneme pritom argumentuje nedávnym zvýšením limitu na diaľniciach v Taliansku zo 130 na 150 km/h.

To však zatiaľ platí iba na šesťprúdových diaľniciach, za dobrého počasia a hlavne len na papieri - žiadny z prevádzkovateľov diaľnic o povolení zvýšiť limit podľa ARBÖ zatiaľ nepožiadal.

SkryťVypnúť reklamu

Drexler nechce len zrýchľovať, navrhuje, aby sa za nepriaznivého počasia povolené tempo výrazne znížilo: „Za nebezpečných podmienok, trebárs za dažďa, by mal byť limit nižší, takých 100 až 110 km/h.“

Minister dopravy Gorbach označil Drexlerovu iniciatívu za „zaujímavý návrh“. Zrealizovať ho podľa neho možno najskôr v roku 2008 - po oprave najdôležitejších komunikácií. „Platný limit 130 kilometrov za hodinu pre mňa nie je žiadna dogma,“ zdôraznil Gorbach.

Policajti upozorňujú, že príčinou až 37 percent smrteľných nehôd na cestách je práve prekročenie rýchlosti. Zároveň priznávajú, že už dnes približne tretina šoférov v Rakúsku diaľničné limity nedodržiava.

DAVID ZELINGER, ORF, Viedeň pre SME

Rakúska polícia má nové radary

Rakúska polícia sa rozhodla, že sa nebude nečinne prizerať cestným pirátom, ktorí prekračovaním povolenej rýchlosti ohrozujú ostatných motoristov. Okrem klasických radarov policajti začínajú využívať ešte najmodernejšiu techniku na odhaľovanie previnilcov.

SkryťVypnúť reklamu

Kým klasické radary dokážu merať okamžitú rýchlosť vozidiel, nové zariadenie vyhodnotí priemernú rýchlosť na zvolenom úseku a zaznamená poznávaciu značku auta. Nielen to, dokáže tiež rozlíšiť, či kontroluje osobné alebo nákladné vozidlo - na niektorých miestach totiž platí rozdielna najvyššia povolená rýchlosť v závislosti od druhu vozidla.

Polícia nové radary už otestovala a tento týždeň sa objavia na viacerých diaľniciach a v tuneloch.

Už dlhší čas polícia využíva na diaľniciach prístroje, ktoré merajú odstup medzi vozidlami, práve tesná jazda áut totiž v minulosti spôsobila niekoľko reťazových nehôd. Doterajšie výsledky ukázali, že približne každý tretí vodič so svojím vozom nedodržiava dostatočný odstup.

Pokuty skáču prípad od prípadu. V prípade prekročenia maximálne povolenej rýchlosti v obci o 20 kilometrov za hodinu sa pokuty podľa motoristického klubu ÖAMTC väčšinou pohybujú medzi 29 až 36 eur (1200 až 1500 korún). Vyplatí sa priznať priestupok a zaplatiť pokutu priamo na mieste. V prípade správneho konania musia motoristi za klasické priestupky väčšinou siahnuť do vrecka hlbšie a pokuta môže dosiahnuť až 726 eur (30 000 korún). Napriek tomu sa ozývajú hlasy, že pokuty sú v porovnaní s inými krajinami nízke.

SkryťVypnúť reklamu

ADRIAN BOBOK, čtk, Viedeň

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 307
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 863
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu