BRATISLAVA – Mnohé rodiny začali výdavky spojené s bývaním sledovať oveľa pozornejšie. A neraz zistili, že niečo nie je v poriadku.
Najviac sa na vyúčtovania energií, vodného, stočného a odvozu odpadov sťažujú Bratislavčania. Podľa odborného poradcu Josefa Lounka zo Združenia slovenských spotrebiteľov, kde sa podstatne zvýšil záujem o poradenstvo a reklamácie tohto druhu, sa vlani zaoberali 42 prípadmi, ťahajúcimi sa ešte z predminulého roka, a k nim pribudlo 128 nových. „Z toho je teraz 32 žalôb a rieši to súd. Viac ako 100 prípadov z vlaňajška už dopadlo pre spotrebiteľov pozitívne. Žalobca, čiže správcovská organizácia, buď stiahol žalobu, alebo súd rozhodol v prospech užívateľov bytu.“
Na súd sa dostávajú často prípady, keď nájomca alebo majiteľ bytu „prichytí“ správcovskú organizáciu pri naúčtovaní vyšších platieb. Reklamácie však neraz pramenia aj z toho, že vyúčtovanie nie je zrozumiteľné. Spotrebitelia sú presvedčení, že zahmlievanie údajov je prvým krokom k snahe získať zo spravovania bytov vyššie ako oprávnené platby.
„Naša pomoc je v tom, že spotrebiteľom pomôžeme stanoviť, koľko sú povinní platiť – aby sa ich zálohový predpis zhodoval s predpismi z ministerstva financií. Ak od nich správcovská organizácia žiada viac, radíme klientom, aby to navýšenie nezaplatili, kým sa nevybaví reklamácia. Samozrejme, správca obvykle zakročí proti neplatiteľovi tým, že dôjde k súdnemu platobnému príkazu. Vtedy pomôžeme spotrebiteľovi, teda odporcovi, vypracovať opakovanú reklamáciu, ktorou sa už musí zaoberať súd,“ dodal Lounek. (ru)