afia štvornásobného víťaza Tour de France v modrom drese s logom US Postal Service.
Počas útoku Armstronga na piaty titul na Tour sa na Američana automaticky sústreďujú zábery televíznych kamier a objavuje sa aj na fotografiách v novinách a časopisoch. Keďže je na nich v drese s logom sponzora, prinášajú tak pošte milióny dolárov za reklamu zdarma. Podľa výpočtov reklamnej agentúry Foote, Cone & Belding v minulom roku Armstrong a jeho tím iba v USA získali týmto spôsobom pre poštu 19,3 milióna dolárov. Celosvetovo sa táto suma blížila k 42 miliónom dolárov.
„Najdôležitejšie je načasovanie a Postal Service podpísal sponzorskú zmluvu v ideálnom čase,“ povedal Bob Williams, výkonný riaditeľ chicagskej spoločnosti Burns Sports & Celebrities. „Synergický efekt, ktorý vytvoril Postal Service a Lanceov príbeh, je z marketingového pohľadu perfektný.“
US Postal Service vstúpil do cyklistiky v roku 1996 z dôvodu rozšírenia svojho vplyvu aj na európskom trhu. Ako poštová spoločnosť si vybrali šport, kde sa spája kvalitná tímová práca a rýchlosť. Ale až v roku 1998, dva roky po diagnostikovaní rakoviny u Armstronga, dodal cyklistov príbeh so šťastným koncom tímu nový imidž patriotizmu.
Oficiálni predstavitelia spoločnosti odmietajú prezradiť sumu, ktorú platia za tím. Podľa hovorcu Joyce Carriera je reklama, ktorú týmto spôsobom dosiahnu, väčšia ako suma, ktorú minuli na sponzoring.
„Každý, kto sa na to pozerá z pohľadu návratnosti investícií, vraví, že je to vynikajúce,“ povedal Carrier. Zmluva s tímom US Postal končí v roku 2004 a poštová spoločnosť ešte neoznámila, či kontrakt predĺži. Zisk z bezplatnej reklamy, ktorý pošta týmto spôsobom dosiahla, prinútil sponzorov revidovať svoje stratégie ohľadne umiestňovania financií.
Podľa názorov expertov z oblasti marketingu počas ekonomického poklesu niektorí sponzori zariskujú a budú podporovať menej známych športovcov. Ich nádejou bude to, že niektorý z nich sa preslávi.
„V období znižovania rozpočtov je takáto špekulácia, keď stavíte na Armstronga namiesto na Michaela Jordana, lepšia najmä pre vašu peňaženku,“ povedal Ronn Torossian, výkonný riaditeľ newyorskej spoločnosti zaoberajúcej sa public relations.
(tasr)