Spoplatnené by podľa návrhu mali byť všetky nákladné vozidlá nad 3,5 tony, zatiaľ čo dnes je tento limit 12 ton. Vybrané mýta by mali slúžiť výlučne na údržbu infraštruktúry, a na výstavbu alternatívnych železničných tratí.
Výška poplatku má závisieť okrem prejdenej vzdialenosti aj od toho, ako ktoré vozidlo znečisťuje životné prostredie, času prepravy i hustoty premávky.
"Okrajové krajiny ako Portugalsko, Španielsko či Taliansko budú mať záruku, že tranzitné štáty - Francúzsko, Nemecko, Rakúsko - od nich nechcú poplatky za právo tranzitu, ale s ním spojené náklady," vysvetlila komisárka pre dopravu Loyola De Palacio.
V kritických miestach ako sú prejazdy cez mestá, horské priechody či tunely, sa podľa odhadov môžu poplatky zvýšiť až o 20 %. Systém sa bude týkať všetkých ciest, ktoré sú súčasťou transeurópskej dopravnej siete, teda asi 60 000 kilometrov komunikácií.
Uplatňovanie nových pravidiel má byť dobrovoľné - jednotlivé členské štáty môžu naďalej financovať svoje cesty z vlastných rozpočtov. De Palacio ich však vyzvala, aby systém poplatkov zladili s ostatnými, pretože rozdiely v tejto oblasti komplikujú fungovanie jednotného trhu únie.
Výška poplatkov má tiež zohľadniť odstraňovanie následkov dopravných nehôd, ktoré predstavujú ročne desiatky miliárd eur.
Návrh komisie dostanú teraz do rúk Európsky parlament a členské krajiny EÚ, v ktorých sa očakáva búrlivá diskusia.
spravodajca TASR Robert Sermek pop