Dorota J., Bratislava
PhDr. VLADIMÍR DOČKAL, psychológ:
„Keď povieme, že učiteľ na žiakovi sedí, myslíme tým, že ho nespravodlivo prísne hodnotí - dáva mu horšie známky, ako dostávajú za ten istý výkon jeho spolužiaci, bez dôkazov predpokladá, že ak sa stane v škole niečo nekalé, má v tom prsty onen žiak, neverí mu, aj keď hovorí pravdu, trestá ho prísnejšie ako druhých. Niekedy sa slovami „sedí na mne“ vyhovárajú slabší žiaci, verme však, že sa Dorota nevyhovára.
Možno je učiteľka len prísna, nervózna či zlostná - ale na všetkých v triede, azda aj na kolegov. Môže mať nejaké problémy, napríklad doma, a tie prenáša aj do školy. Nemala by to síce robiť, ale aj učiteľ je len človek. Ak je však neprimerane prísna iba na teba, porozmýšľaj, čím si ju mohla pred tým polrokom popudiť.
Môže ísť o dôsledok tzv. haló-efektu. Človek si často o tom druhom vytvorí názor na základe prvého dojmu. Ak sa napríklad žiak dobre učí jeho predmet, učiteľ má tendenciu predpokladať, že je dobrý vo všetkom vrátane správania a obľúbi si ho. Ak sa žiakovi nedarí, alebo nebodaj učiteľa niečím (aj nechtiac) nahneval, ten ho bude považovať za neschopného a neslušného. A keď raz žiaka takto „zaškatuľkuje“, môže trvať naozaj dlho, kým mienku o ňom zmení.
Učitelia sa o haló-efekte učia, mali by s ním počítať a nepodľahnúť mu, nie vždy sa to však podarí. Akú možnosť teda má „postihnutý“ žiak? Iba trpezlivosť a zvýšené úsilie.
Milá Dorota, snaž sa vystihnúť, čo od teba učiteľka chce, a skús sa podľa toho správať. Dokážeš jej tak, že nemá pravdu, ak si o tebe myslí niečo zlé. Musíš to však dokázať správaním, a nie tým, že sa s ňou budeš hádať. Nie je ľahké byť ohľaduplný k učiteľke, ktorá nie je ohľaduplná k tebe, ale iné riešenie nepoznám. Možno sa o dva roky spolu porozprávate na stužkovej a budete sa smiať tomu, ako ste si nerozumeli.“