Stredoškolskí učitelia by možno potvrdili, že získať pozornosť dnešných tínedžrov nie je ľahké. Už niekoľko rokov sa to však darí programu Aplikovaná ekonomika, ktorý slovenským stredným školám bezplatne ponúka nezisková vzdelávacia organizácia Baťa Junior Achievement Slovensko. Program vytvorili americkí manažéri v období veľkej nezamestnanosti v roku 1919, aby si mladí ľudia nanečisto skúsili, čo je to založiť si akciovú spoločnosť a podnikať. Aj tí šikovní totiž často skrachujú len preto, že nemajú dostatok praktických skúseností.
Ako neskrachovať
„Podobná situácia je dnes u nás,“ vysvetľuje generálna riaditeľka Baťa Junior Achievement Slovensko Anna Sýkorová. „Mnoho mladých ľudí by sa vedelo o seba postarať a nerozširovali by zbytočne rady nezamestnaných, len nevedia, ako na to.“ A tak ich organizácia ponúka mladým širokú škálu programov, ktoré im pomôžu zorientovať sa vo svete voľného trhu. Pre základné školy sú to základy podnikania, pre stredné aplikovaná ekonómia, počítačová simulácia riadenia banky a firmy v konkurenčnom prostredí a programy GLOBE a EuroGLOBE, ktoré spájajú študentské spoločnosti z dvoch krajín do spoločného podniku. Vysokoškolákom sú určené manažérske hry - simulácie z oblasti bankovníctva i podnikania.
Byť šéfom nie je jednoduché
Najrozšírenejší je program aplikovaná ekonómia (akreditovaný ministerstvom školstva), ktorý sa na stredných školách vyučuje ako voliteľný alebo nepovinný predmet.
Vyzerá to ako hra: študenti si založia akciovú spoločnosť, zvolia si manažment, urobia prieskum trhu, vypracujú podnikateľský plán, určia si mzdy a urobia kalkuláciu - lebo svoj tovar musia skutočne predať so ziskom. „My ich hodnotíme ako kolektív - preto musia pochopiť aj vzťahy vo firme. Manažér či výrobca, každý sa musí správať tak, aby firma prosperovala. Stávajú sa zaujímavé veci,“ pokračuje Anna Sýkorová. „Študenti si často zvolia za prezidenta akciovky najobľúbenejšieho žiaka v triede. A keď nemá schopnosti vodcu, firma neprosperuje a dostáva od nás urgencie. Deťom nezostáva nič iné, ako zvoliť si iného šéfa. Vtedy pochopia, že na to, aby niekto rozhodoval, musí mať istý typ vlastností.“
Takto podnikajú celý rok, a teóriu (školenia z oblasti účtovníctva a manažmentu) ihneď overujú v praxi. Na záver vyplnia daňové priznania a prezentujú svoj výrobok aj firmu na veľtrhoch študentských spoločností.
Pripravení na realitu?
Jana Khúlová zo Senice, ktorá sa minulý rok stala najlepšou študentkou aplikovanej ekonómie, ďakovala za získané skúsenosti takto: „Pozitívom aplikovanej ekonómie je to, že nám otvorila väčšie možnosti uplatniť sa v budúcom povolaní, a tak realizovať naše sny… To, čo nám dala práca v študentských spoločnostiach, sa nedá nikde inde získať.“
MONIKA GÁLIKOVÁ