BRATISLAVA - Telefonickú linku záchrany (0850 11 13 13) už počas prvých troch mesiacov od jej vzniku využilo viac ako 4-tisíc ľudí. Pýtali si radu v ťažkých situáciách od uštipnutia hadom a pádu v horách až po havárie, prepadnutia či ostré bolesti v hrudníku.
„Linka má pomôcť využiť slepý interval medzi časom, keď človek zavolá sanitku a kým tá príde,“ hovorí Renáta Andrejčáková.
Najčastejšie volajú ľudia cez víkendy, najmä dovolenkári, ktorým sa stala nehoda na horách či pri vode.
Myšlienka zriadiť linku patrí Karolovi Káligovi, prednostovi kliniky anestéziológie a intenzívnej medicíny v ružinovskej nemocnici. „Naším cieľom je mať na ulici partnerov, ktorí vedia poskytnúť prvú pomoc.“
Vďaka linke už zachránili niekoľko životov. „Volala matka, ktorej synovi zabehol cukrík, spoločne sme ho z neho dostali,“ hovorí Kálig. Zachrániť sa, naopak, nepodarilo elektrikára, ktorý dostal srdcový záchvat pri práci na stožiari.
Linka zachraňuje život aj tým, že pomáha určiť správnu diagnózu. Starší pán, ktorý na ňu volal, hrdinsky tvrdil, že má iba vysoký tlak a bolesti v hrudníku určite ustúpia. Volal sanitku, no tá mala prísť až o dve hodiny. Lekár na linke záchrany však zistil, že chorému hrozí infarkt a smrť. Opätovne zavolal sanitku. „Jednoduchý, ale v podstate život zachraňujúci úkon,“ povedal Kálig. (haj)