Brusel 16. júla (TASR) - Slovensko musí vyvinúť ešte enormné úsilie, aby bolo včas pripravené na čerpanie miliónov eur z fondov EÚ na podporu zaostalých regiónov.
Dnes zverejnená hodnotiaca správa Európskej komisie upozorňuje Slovensko na celý rad nedostatkov v oblasti prípravy projektov, administratívnych kapacít, kontroly čerpania prostriedkov, koordinácie medzi príslušnými orgánmi či legislatívy.
LEGISLATÍVNY RÁMEC
Vo viacerých oblastiach je preberanie legislatívy EÚ do národného práva vážne oneskorené. Existujúca legislatíva v oblasti verejného obstarávania nie je v súlade s EÚ. Novela príslušného zákona má vstúpiť do platnosti 1. januára 2004, ak sa tak nestane, môže to vážne ohroziť nárok na čerpanie fondov hneď od začiatku budúceho roka, varuje komisia.
Znepokojuje ju nedostatok informácií o legislatíve v oblasti životného prostredia, zákony v oblasti rovnosti príležitostí sú v poriadku.
V prípade štátnej moci nebolo stále niekoľko schém notifikovaných komisii. Túto notifikáciu treba urýchliť v prípade tých opatrení, ktoré slovenské úrady mienia spolufinancovať pomocou štrukturálnych fondov. Schémy je potrebné schváliť do 1. januára 2004. Akékoľvek oneskorenie môže vážne ohroziť čerpanie veľkej časti fondov.
Pri rozpočtových ustanoveniach komisia upozorňuje na riziko nedostatku zdrojov na spolufinancovanie projektov. Slovenské úrady sa odmietavo stavajú k možnosti pôžičiek od Európskej investičnej banky (EIB), pretože tie sa započítavajú do vládneho dlhu, ktorý chce vláda znižovať.
INŠTITUCIONÁLNY RÁMEC
Slovensko síce ustanovilo riadiace i sprostredkovateľské orgány (ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja a príslušné ministerstvá zodpovedné za implementáciu jednotlivých operačných programov), ich funkcie a kompetencie však popísalo len formálne a nie je preto jasné, ako to bude vyzerať v praxi.
Koordinácia medzi ministerstvami je v praxi veľmi slabá z niekoľkých dôvodov, vrátane kvality a schopností administratívy a nedostatku aktívneho a zodpovedného prístupu zo strany ministerstva regionálneho rozvoja. Nie je celkom vyjasnená štruktúra sprostredkovateľských orgánov, ani rozdelenie zodpovednosti medzi ne a riadiace orgány.
Platobný orgán (ministerstvo financií) delegoval platobné funkcie a funkcie certifikácie výdavkov na sedem sprostredkovateľských orgánov, ktoré majú byť zodpovedné za ex-ante kontroly (pred platbou) i kontroly v priebehu realizácie projektu. Toto sa javí ako neprijateľné, píše komisia.
Zdá sa totiž, že platobný orgán vlastne delegoval kontrolnú prácu, ktorá je kľúčová pre pravidelné platby - na sprostredkovateľské orgány v rámci ministerstiev. Výhoda jednej platobnej agentúry pre štrukturálne fondy tak bola do veľkej miery odstránená.
Nejasné sú podľa komisie priebežné kontroly čerpania peňazí. Skutočnosť, že audit plánuje riadiaci orgán, je podľa EK neprijateľná - audit by mala pripravovať príslušná audítorská služba funkčne nezávislá od riadiaceho orgánu.
ADMINISTRATÍVNE KAPACITY
Počet personálu v rámci jednotlivých orgánov kolíše, vo väčšine prípadov však Slovensko plní záväzky, ktoré v tejto súvislosti dalo. Komisia víta navyšovanie personálu v priebehu tohto roku. Hoci počet ľudí môže byť na konci roka dostatočný, mnohé bude závisieť na ich schopnostiach a odhodlaní prevziať príslušnú zodpovednosť. Komisia vyjadruje obavy, že mnoho ľudí, ktorí sú prijatí a vyškolení, vzápätí odchádza za lepšími platmi do súkromného sektora.
PROGRAMOVACIE KAPACITY, FINANČNÝ MANAŽMENT
Všetky príslušné dokumenty (národný rozvojový plán a päť programových dokumentov) už komisia schválila, hoci dva operačné programy boli najskôr odmietnuté.
Komisia sa však pozastavuje nad tým, že ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja požiadalo o vypracovanie národného plánu a jednotného programového dokumentu pre cieľ 2 súkromného konzultanta a obáva sa o skutočnú znalosť týchto programov zo strany ministerstva.
Čo sa týka dôležitého partnerstva ústredných štátnych orgánov s regionálnymi orgánmi a medzivládnymi organizáciami, výsledky vzájomných konzultácií sú do národného plánu začlenené. Niektoré regióny či mimovládne organizácie sa však sťažovali, že nemali dosť informácií a neboli dostatočne konzultovaní.
V oblasti monitoringu komisia upozorňuje, že stále nie sú vypracované monitorovacie ukazovatele pre jednotlivé programy. SR chce plne funkčný monitorovací systém dokončiť do 30. apríla 2004, komisia však žiada urýchlenie jeho prípravy.
Systém finančných tokov (platieb) označila komisia za uspokojivý "na papieri" a upozornila, že ešte nebol odskúšaný v praxi.
PRÍPRAVA PROJEKTOV
Príprave projektov by mala byť venovaná naliehavá pozornosť. Potrebná je podpora regionálnych partnerov a potenciálnych príjemcov pomoci z fondov, aby mohli poskytovať informácie o štrukturálnych fondoch a pomáhať pri prihlasovaní projektov. Komisia má pochybnosti, či novozriadené regionálne rozvojové agentúry budú mať dostatočne kvalifikované kapacity v tejto oblasti.
Za relatívne pokročilú označila komisia prípravu projektov pre kohézny fond, ktorý je určený na väčšie projekty v oblasti infraštruktúry či životného prostredia.
Na základe skúseností z predvstupových programov PHARE a SAPARD komisia očakáva problémy pri realizácii projektov. Tiež vyslovuje obavy, že slovenské úrady predkladajú návrhy v sektoroch, ktoré nemusia byť schopné čerpať peniaze z eurofondov.
(spravodajca TASR Robert Sermek) ed