KOŠICE - Kilometer dlhý rad kamiónov a nákladných vozidiel čakal v utorok ráno o pol deviatej na odbavenie pri hraničnom priechode do Maďarska Milhosť. Taký bol rad na slovenskej strane. Z druhej strany hranice vraj bola situácia rovnaká. Podobne to vyzerá na tomto hraničnom priechode už niekoľko dní a podľa tvrdení vodičov kamiónov, rady bývajú dokonca ešte dlhšie.
„Zatiaľ sme počty zamestnancov neznižovali,“ hovorí riaditeľ košického Colného úradu Jozef Pavlovský. Príčinou je aféra s cukrom, ktorá sa prevalila v Maďarsku a mala za následok výmenu mnohých maďarských colníkov.
V tzv. cukrovej afére ide o cukor, ktorý sa dovážal z Poľska na Slovensko, kde bol uskladnený. Ten sa potom vyvážal do Maďarska. Na hranici sa však preclila len časť nákladu, čím sa Maďarsku spôsobila škoda v desiatkach miliónov forintoch.
Do škandálu boli zapletení aj dvaja slovenskí colníci, ktorí tu už tiež nepracujú. Maďarská strana už na jar stiahla až 19 colníkov a nahradila ich inými, prevažne z vnútrozemia. Len za posledný mesiac vymenili celú jednu zmenu. Novým pravdepodobne istý čas potrvá, kým sa oboznámia s pracoviskom a technológiou. Na posilnenie nemá maďarská strana dostatočné personálne kapacity. „Snažíme sa robiť, čo je v našich silách, aby sme urýchlili vybavovanie kamiónov, problém však nie je na našej strane. Posilnili sme naše zmeny o colníkov z Hidásnémeti. Keďže nemáme dostatočný odstavný priestor pre čakajúce kamióny, uvoľnili sme namiesto jedného až dva príjazdné pruhy, z ktorých jeden bol určený výlučne pre autobusy. Tak môžeme mať naraz v colnom priestore až 16 kamiónov. Dúfam, že sa situácia čím skôr vyrieši,“ povedal Pavlovský.
KLAUDIA JURKOVIČOVÁ