BRATISLAVA - Nový zákon o obchodných reťazcoch, ktorého schvaľovanie rozdelilo koalíciu, bude mať pravdepodobne len malý efekt. „Pre bežného človeka sa nezmení nič. Zmenia sa iba trhové vzťahy, ktoré si obchodné reťazce utvorili so svojimi dodávateľmi,“ hovorí Ján Rusnák, predseda parlamentného výboru pre hospodárstvo.
Podľa nového zákona, ktorý začne platiť od septembra, musí byť na všetkých výrobkoch predávaných pod značkou obchodného reťazca aj meno originálneho výrobcu. To však hypermarkety rešpektujú aj dnes, hoci im to ani jeden zákon neprikazuje. Napríklad na obale papierových vreckoviek Tesco je aj nápis Vyrábajú Harmanecké papierne.
Hypermarkety už nebudú môcť pýtať od svojich dodávateľov zalistovacie poplatky od 30- do 150-tisíc korún za uvedenie výrobku do predajnej siete. Keď sa dnes výrobok horšie predáva, vyradia ho z predaja a nahradia ho podobným, pričom nový dodávateľ musí tiež zaplatiť zalistovací poplatok. Takéto zarábanie hypermarketov už nebude od septembra možné.
Nie všetky paragrafy, ktoré pôvodne zákon obsahoval, parlament schválil. „Viac ako polovica bodov, ktoré hovorili o presadzovaní ekonomickej sily hypermaketov, zo zákona pri jeho schvaľovaní vypadla,“ povedal poslanec Jirko Malchárek, ktorý hlasoval za zákon.
V konečnom znení zákona nie sú napríklad ani body, ktoré prikazovali hypermarketom ponúkať stanovený podiel slovenských výrobkov na pultoch. „Najprv bol tento zákon pre nás neprijateľný. Našli sme tam aj body, ktoré neporušovali liberálne pravidlá,“ dodal Malchárek, podľa ktorého zostali v zákone len tie liberálne paragrafy.
Zákon z dielne ľavicového Smeru mal pôvodne regulovať aj výstavbu nových hypermarketov. Celý paragraf o územnom plánovaní však parlament pri schvaľovaní zo zákona vyškrtol. Obmedzenie stavby nových hypermarketov by stlmilo ich regionálnu konkureciu a obchody by tak neboli trhom donútené k nižším cenám.
Hlavný prínos zákona vidí Malchárek v tom, že odstráni diskriminačné vzťahy medzi silnými reťazcami a ich dodávateľmi. Naopak, Rusnák si myslí, že zákon bol len ďalšou príležitosťou na rozdelenie koalície.
(tv, jog)
anketa
Názory na prijatie kontroverzného zákona o obchodných reťazcoch sú rôzne. Vo všeobecnosti platí, že zástupcovia hypermarketov sú sklamaní a naopak, výrobcovia zákon vítajú.
Adrián Ďurček, predseda Predstavenstva Coop Jednota:
„Doteraz sme tvrdo s výrobcami vyjednávali o cenách, teraz je to zákonom obmedzené. Predpokladám že výrobcovia zdvihnú predajné ceny, ktoré budeme musieť zohľadniť. Rozhodnutie parlamentu je politické, a nie odborné. Dúfam, že prezident zákon nepodpíše.“
Marián Užák, riaditeľ podniku Mäso Spiš:
„Zákon obmedzí využívanie ekonomickej sily a zalistovacích poplatkov obchodnými reťazcami. Jeho význam by vzrástol, ak by upravoval splatnosť faktúr za dodávky rýchloobrátkového tovaru. Pri reťazcoch je splatnosť faktúr aj vyše tridsať dní, pri vzťahoch s inými partnermi obvykle menej.“
Ludvík Posolda, viceprezident Zväzu obchodu SR:
„Takáto právna úprava je zbytočná, pretože zasahuje nad rámec Obchodného zákonníka a zákona o hospodárskej súťaži. Odporuje aj princípom trhovej ekonomiky a deformuje podnikateľské prostredie.“
Ivan Oravec, šéf poľnohospodárskej komory:
„Už pred dvoma rokmi bol zákon schválený, ale prezident ho vrátil a potom už nezískal podporu 76 poslancov. Tento zákon už neobsahuje časti, ktoré boli predmetom pripomienok prezidenta pred dvoma rokmi.“
Silvia Glendová, hovorkyňa Smeru:
„Cieľom a zmyslom schváleného zákona je stanovenie základných pravidiel a právneho rámca na pôsobenie obchodných reťazcov. Zákon zakazuje zneužívanie ekonomickej sily reťazcov ich neštandardným a diskriminačným správaním voči slovenským výrobcom, najmä vyberanie rôznych poplatkov a nepeňažných plnení. Zákon okrem iného stanovuje povinnosť obchodných reťazcov premietnuť až 90 % zliav poskytnutých výrobcami, do konečnej predajnej ceny tovarov.“ (jog, tasr)