Je Branisko mimoriadny tunel, alebo len spĺňa momentálny európsky štandard?
„Tunel určite spĺňa súčasné európske kritériá. V rámci Európy je štandardný.“
Robia sa ďalšie tunely – Horelica, prieskumné štôlne vyrazili vo Višňovom, Ovčiarsku, začne sa robiť tunel Sitiny. Môžu byť pri razení tunelov problémy?
„Tunel Branisko bol bezproblémový. Rozostavaný je 700 metrov dlhý tunel Horelica, ktorý je pri Čadci, a dokončia ho asi do konca roka. Je otázka týždňov, kedy sa začne raziť tunel Sitiny v Bratislave, kde sa budú súbežne budovať dve rúry. Tam by problém nemal vzniknúť. Ostatné tunely budú pravdepodobne ťažšie. Ďalšie tunely podľa mňa v dohľadnom čase dokončené nebudú. Pri razení prieskumnej štôlne v tuneli Višňové sa vysoko prekročili plánované náklady najmä pre veľké výrony tlakovej vody. Tam sa dajú očakávať ťažkosti, navyše to u nás bude najdlhší tunel.“
Odborníci na diaľnice či environmentalistiku často hovoria o tuneli popod Donovaly medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom. Sú to zbytočné úvahy?
„Ja si myslím, že je to rozumná myšlienka. Nie priamo pod Donovalmi, ale na rýchlostnej komunikácii, ktorá by spájala Pohronie s horným Považím a ktorá je zároveň na trase veľmi dôležitej medzinárodnej cesty z Poľska na Maďarsko a Balkán.“
Ako sme na tom s cestnými tunelmi oproti iným krajinám?
„Neporovnateľne. V Rakúsku, Taliansku sú stovky tunelov. My máme menej tunelov ako na Faerských ostrovoch, na ostrove Madeira, neporovnateľne je na tom Island. Sme sa na úrovni Albánska, Rumunska, Bulhari sú pred nami. Ak si niekto myslí, že Braniskom sme urobili dieru do sveta, mýli sa. Chorváti stavajú niekoľkonásobne vyšším tempom, významné tunely stavajú Slovinci. Tunel Branisko je vzácny len pre nás, pretože je to prvý moderný diaľničný tunel, ktorý razili naše firmy. Inak, naše Banské stavby sa významne podieľajú na razení niektorých tunelov v Slovinsku a v Nemecku.“
RICHARD FILIPKO