Jedným tunelom sme neurobili dieru do sveta

O Branisku a ďalších tuneloch sme hovorili s profesorom FRANTIŠKOM KLEPSATELOM zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Je Branisko mimoriadny tunel, alebo len spĺňa momentálny európsky štandard?

„Tunel určite spĺňa súčasné európske kritériá. V rámci Európy je štandardný.“

Robia sa ďalšie tunely – Horelica, prieskumné štôlne vyrazili vo Višňovom, Ovčiarsku, začne sa robiť tunel Sitiny. Môžu byť pri razení tunelov problémy?

„Tunel Branisko bol bezproblémový. Rozostavaný je 700 metrov dlhý tunel Horelica, ktorý je pri Čadci, a dokončia ho asi do konca roka. Je otázka týždňov, kedy sa začne raziť tunel Sitiny v Bratislave, kde sa budú súbežne budovať dve rúry. Tam by problém nemal vzniknúť. Ostatné tunely budú pravdepodobne ťažšie. Ďalšie tunely podľa mňa v dohľadnom čase dokončené nebudú. Pri razení prieskumnej štôlne v tuneli Višňové sa vysoko prekročili plánované náklady najmä pre veľké výrony tlakovej vody. Tam sa dajú očakávať ťažkosti, navyše to u nás bude najdlhší tunel.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Odborníci na diaľnice či environmentalistiku často hovoria o tuneli popod Donovaly medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom. Sú to zbytočné úvahy?

„Ja si myslím, že je to rozumná myšlienka. Nie priamo pod Donovalmi, ale na rýchlostnej komunikácii, ktorá by spájala Pohronie s horným Považím a ktorá je zároveň na trase veľmi dôležitej medzinárodnej cesty z Poľska na Maďarsko a Balkán.“

Ako sme na tom s cestnými tunelmi oproti iným krajinám?

„Neporovnateľne. V Rakúsku, Taliansku sú stovky tunelov. My máme menej tunelov ako na Faerských ostrovoch, na ostrove Madeira, neporovnateľne je na tom Island. Sme sa na úrovni Albánska, Rumunska, Bulhari sú pred nami. Ak si niekto myslí, že Braniskom sme urobili dieru do sveta, mýli sa. Chorváti stavajú niekoľkonásobne vyšším tempom, významné tunely stavajú Slovinci. Tunel Branisko je vzácny len pre nás, pretože je to prvý moderný diaľničný tunel, ktorý razili naše firmy. Inak, naše Banské stavby sa významne podieľajú na razení niektorých tunelov v Slovinsku a v Nemecku.“

SkryťVypnúť reklamu

RICHARD FILIPKO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu