
ILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
BRATISLAVA - Vláda plánuje opäť zachrániť železnice prevzatím významenej časti ich dlhov. Na budúci rok splatí namiesto železníc 21 miliárd korún a ďalšie dlhy bude splácať ako úvery Železničnej spoločnosti a Železníc SR do roku 2007, čo by spolu malo byť 48 miliárd. Obe železničné spoločnosti dlžia na bankových úveroch viac ako 50 miliárd korún.
Minister dopravy Pavol Prokopovič vysvetlil, že úvery nebudú vedené v účtovníctve železníc, čo zlepší ich pozíciu voči bankám a veriteľom. Železnice si zároveň uplatňujú voči štátu pohľadávky za 21 miliárd korún, ktoré vznikli s neplatením štátu za osobnú prepravu za roky 1993 až 2002. Suma prejde priamo do štátneho dlhu.
Takýto postup však musí schváliť vláda. Mohla tak urobiť už tento týždeň, ale pre doplnenie informácií hlasovanie odložila. Informácie si vyžiadalo ministerstvo financií, ktoré sa na niektoré časti Prokopovičovho návrhu pozerá skepticky. Podľa hovorcu ministerstva Petra Papanka je suma 48 miliárd korún, ktorú navhrol Prokopovič, vysoká a tvrdí, že reálne záväzky štátu voči železniciam sú „len“ 21 miliárd. „Nejde o oddĺženie železníc, ale de facto plnenie si záväzkov štátu voči železniciam, ktoré vznikli pre výkony vo verejnom záujme,“ vysvetlil Papanek. Ide o tri úvery, ktorými sa železniciam zaručil štát, ktoré od budúceho roka bude splácať štát.
Záchranná ruka štátu narazila aj na kritiku. Bývalý člen vedenia železníc Jozef Legény považuje oddĺžovanie firmy bez snahy zmeniť ich fungovanie, za neefektívne. „Oddĺženie železníc a netrvanie na reálnych zárukach v smere očistenia firmy od neželezničiarskych činností znamená len to, že o niekoľko rokov bude nutné proces oddlženia zopakovať,“ povedal Legény. Podľa neho by mal štát trvať aj na využívaní nástrojov, ktorými sa prenesú investičné riziká na partnerov železníc a aj na prispôsobení ich výkonu reálnym požiadavkám trhu. „Adekvátnou súčasťou uznesenia vlády by mali byť opatrenia na zabezpečenie zodpovednosti a vyvodenie právnych dôsledkov za súčasný stav železníc,“ zdôraznil Legény. (jog, jj)
Železničná spoločnosť
(ZSSK, nákladná preprava)
očakávané výsledky
koncom roka (mld. Sk)
cudzie zdroje 15,924
bankové úvery 12,297
úvery so štátnou 6,924
zárukou
Železnice SR
(ŽSR, osobná preprava)
stav ku koncu
roka 2002 (mld. Sk)
cudzie zdroje 49,129
bankové úvery 38,320
úvery so štátnou zárukou 36,61
Zdroj: MDPaT