FOTO - ARCHÍV TASR
Čo sa od 1. júla mení: zvyšujú sa dôchodky, mení sa okruh osôb, ktoré nemusia platiť za opatrovateľskú službu a sociálnu starostlivosť, či môžu požiadať o príspevky na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia. Mení sa aj systém poskytovania štátneho príspevku na hypotéky a po novom sa tiež bude uplatňovať vzťah medzi zamestnávateľom a zamestnancom. Mení sa aj číslo tiesňového volania.
Výška životného minima
osoba dnes (korún) od 1. júla (korún)
jedna plnoletá 3930 4210
ďalšia spoločne posudzovaná plnoletá a/alebo zaopatrené neplnoleté dieťa 2750 2940
nezaopatrené dieťa 1780 1910
Čo sa zvýšením životného minima mení
Výška vreckového detí v domove sociálnych služieb a v detskom domove
Dieťaťu s nariadenou ústavnou výchovou, o ktoré sa starajú v domove sociálnych služieb pre deti celoročne, tento poskytuje mesačne vreckové. Dieťaťu, o ktoré sa starajú v detskom domove, tento poskytuje mesačne vreckové.
Vreckové sa poskytuje podľa veku dieťaťa, a to od jeho 6 rokov.
Dieťaťu od 6 do 15 rokov sa poskytuje vreckové vo výške 10 % sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa.
Dieťaťu nad 15 rokov vreckové vo výške 15 % sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa.
vek dieťaťa dnes od 1. júla
6-15 178 191
nad 15 267 287
Výška príspevku pri skončení starostlivosti o deti v domove sociálnych služieb a v detskom domove
Keď sa o dieťa s nariadenou ústavnou výchovou v domove sociálnych služieb prestanú starať (najskôr vtedy, keď dosiahne 18 rokov), poskytnú mu jednorazový peňažný príspevok na výbavu vo výške 5-násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa. Príspevok v rovnakej výške dieťaťu poskytne detský domov, ak starostlivosť o dieťa skončí.
Príspevok sa z dnešných 8900 korún od 1. júla zvyšuje na 9550 korún.
Jednorazový peňažný príspevok na výbavu sa neposkytuje, ak sa o takúto osobu vzápätí starajú v domove sociálnych služieb pre dospelých, alebo ak sa o dieťa z detského domova vzápätí starajú v domove sociálnych služieb pre deti.
Zmeny nesúvisiace so zvýšením životného minima
Dôchodky sa zvyšujú
Dôchodky, ktoré už prevyšujú 1,1-násobku sumy životného minima pre plnoletú osobu (do 30. júna 3930 korún), sa zvyšujú o 6 percent. Rozhodla o tom Národná rada a stane sa tak napriek tomu, že prezident zákon o zvyšovaní dôchodkov po druhý raz nepodpísal.
Najvyššia výmera úhrnu vyplácaných dôchodkov sa zvyšuje z 8697 korún na 9219 korún mesačne.
Dávky dôchodkového zabezpečenia, respektíve dôchodky upravené z dôvodu jediného zdroja príjmu Sociálna poisťovňa zvýši bez žiadosti.
Upravené dôchodky budú po prvý raz vyplatené v augustovom výplatnom termíne a bude vyplatený aj doplatok za júl.
Parlament v tomto roku rozhodoval o valorizácii dôchodkov posledný raz. Od budúceho roka by sa mali dôchodky každoročne zvyšovať automaticky v miere, ktorá bude zodpovedať aritmetickému priemeru medziročného rastu životných nákladov a priemernej mzdy.
Priemerná výška dôchodku
dôchodok dnes od 1. júla
starobný 6110 6477
invalidný 5642 5981
čiastočný invalidný 2992 3172
za výsluhu rokov 5720 6063
vdovský 4066 4310
sirotský 1810 1919
Povinnosti samostatne zárobkovo činných osôb
Sociálna poisťovňa vždy k 1. júlu posudzuje povinnú účasť samostatne zárobkovo činných osôb na nemocenskom poistení a na dôchodkovom zabezpečení - na základe príjmu z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti za predchádzajúci kalendárny rok. Jeho výšku musia Sociálnej poisťovni k 30. júnu 2003 preukázať výpisom z daňového priznania. „Príjmom sa rozumie príjem bez odpočítania výdavkov vynaložených na jeho dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie, čiže takzvaný hrubý príjem,“ vysvetlila Andrea Kadnárová z tlačového oddelenia poisťovne.
Samostatne zárobkovo činné osoby, ktorých príjem za minulý rok bol vyšší ako 121-tisíc korún, sú od 1. júla 2003 na nemocenskom poistení a dôchodkovom zabezpečení „povinne zúčastnené“. „Týka sa to napríklad aj poberateľov starobných dôchodkov, ak zároveň vykonávajú samostatne zárobkovú činnosť a v roku 2002 z tejto činnosti dosiahli viac ako 121-tisíc korún,“ upozorňuje Kadnárová. To isté platí aj pre tých, čo majú zaplatenú paušálnu daň, ak ich príjmy stanovenú hranicu presiahli.
Títo všetci sa do 8. júla 2003 musia prihlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne podľa miesta trvalého pobytu. Týka sa to aj tých osôb, ktoré svoju činnosť vykonávajú popri zamestnaní a poistné za nich platí aj zamestnávateľ. Prihlásiť sa nemusia len tí, čo do 30. júna 2003 na nemocenskom poistení a dôchodkovom zabezpečení už boli „povinne zúčastnení“ a sú nimi aj od 1. júla 2003.
Samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré vlani nedosiahli príjem vyšší ako 121-tisíc korún, sú, naopak, povinné sa do 8. júla 2003 z účasti na nemocenskom poistení a dôchodkovom zabezpečení odhlásiť. Môžu sa ich však zúčastniť dobrovoľne.
Štátny príspevok na hypotéky
Mení sa systém uplatňovania štátnej bonifikácie pre hypotekárne úvery. V praxi to znamená, že klienti, ktorí si zoberú hypotéku v júli, už nebudú mať zaručené fixné odpočítanie 2 a pol percenta z ročného úroku po celý čas splácania hypotéky, ako to fungovalo doteraz.
„Sadzba štátnej bonifikácie sa do konca roka nezmení, ale nebude už fixne daná. Výška štátneho príspevku sa bude odvíjať od aktuálnej situácie na finančnom trhu, teda od vývoja úrokových sadzieb,“ povedal hovorca ministerstva financií Peter Papanek.
Ako sa zmení sadzba od nového roka, respektíve o koľko sa zníži, zatiaľ ešte nikto netuší. Jej výška totiž bude závisieť od daných úrokov, ako aj od samotného rozhodnutia parlamentu v zákone o štátnom rozpočte. Špekulácie analytikov o tom, že by štát hypotekárne úvery mohol úplne prestať podporovať, Papanek v súčasnosti považuje za neopodstatnené.
Tí, ktorí s bankou podpísali hypotekárnu zmluvu ešte do konca júna, budú poberať štátny príspevok po starom, teda s každoročným garantovaným odpočtom štátneho príspevku 2 a pol percenta z úroku.
Dôchodok starobný, invalidný, vdovský, vdovecký, sirotský
dôchodok obojstrannej siroty sa zvýšením životného minima automaticky zvyšuje na 1,1 násobku sumy životného minima pre plnoletú osobu - 4631 korún mesačne, ak túto sumu už nedosahuje. Na dôchodok v tejto výške má nárok len ten, kto iný príjem nemá. Tomu, kto iný príjem má, sa dôchodok upraví tak, aby sa úhrn jeho príjmov rovnal sume 4631 korún. Ak je na starobný alebo invalidný dôchodok odkázaný aj rodinný príslušník dôchodcu, dôchodok sa od 1. júla zvýši na 7865 Sk mesačne.
O zvýšenie dôchodkov, ktoré k 1. júlu 2003 už boli upravené pre to, že sú jediným zdrojom príjmu, sa nežiada, budú zvýšené bez žiadosti. Ak sa tak predsa len nestane, o zvýšenie treba požiadať na predpísanom tlačive prostredníctvom pobočky Sociálnej poisťovne podľa miesta trvalého pobytu žiadateľa.
Príspevky pre zdravotne postihnutýchOkruh osôb oprávnených žiadať o príspevok na osobnú asistenciu
Občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorý je odkázaný na osobnú asistenciu, na túto možno poskytovať peňažný príspevok. Možno ho poskytovať najskôr od 6. roku veku do 65. roku veku.
Príspevok na osobnú asistenciu sa poskytuje vtedy, ak príjem občana s ťažkým zdravotným postihnutím je nižší alebo sa rovná 3-násobku sumy životného minima pre plnoletú osobu. Do 30. júna naň mali nárok tí, ktorých príjem neprevýšil 11 790 korún, od 1. júla oň budú môcť požiadať aj tí, ktorých príjem dosahuje najviac 12 630 korún.
Ak príjem občana s ťažkým zdravotným postihnutím túto sumu prevyšuje, táto sa od príjmu odpočíta.
Okruh osôb oprávnených žiadať o príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov
Občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorý je odkázaný na kompenzáciu zvýšených výdavkov, možno poskytnúť peňažný príspevok na zvýšené výdavky
* na diétne stravovanie - vo výške 983 korún,
* súvisiace
1. s hygienou alebo s opotrebovaním šatstva, bielizne, obuvi a bytového zariadenia - 200 korún,
2. so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla - 500 korún,
3. so starostlivosťou o psa so špeciálnym výcvikom - 1200 korún.
Príspevky sa poskytujú mesačne.
Peňažný príspevok na zvýšené výdavky sa neposkytuje, ak príjem občana s ťažkým zdravotným postihnutím presiahol dvojnásobok sumy životného minima pre plnoletú osobu. Do 30. júna naň teda mali nárok tí, ktorých príjem neprevýšil 7860 korún, od 1. júla oň budú môcť požiadať aj tí, ktorých príjem dosahuje najviac 8420 korún.
Okruh osôb oprávnených požiadať o peňažný príspevok za opatrovanie
Peňažný príspevok za opatrovanie občana s ťažkým zdravotným postihnutím staršieho ako 6 rokov, ktorý je odkázaný na celodenné, osobné a riadne opatrovanie, možno poskytnúť
manželovi, manželke, deťom, rodičom, starým rodičom, vnukom, súrodencom, neveste, zaťovi inej osobe, ktorú súd ustanovil za opatrovníka, ale len ak táto osoba v čase opatrovania mesačne nezarába viac ako 0,6-násobku sumy životného minima pre plnoletú osobu. Do 30. júna na príspevok teda mali nárok tí, ktorých príjem neprevýšil 2358 korún, od 1. júla oň budú môcť požiadať aj tí, ktorých príjem dosahuje najviac 2526 korún. Výška príspevku za opatrovanie jedného občana s ťažkým zdravotným postihnutím je 6000 korún, za opatrovanie dvoch, prípadne viacerých občanov s ťažkým zdravotným postihnutím 8000 korún.
Príspevok nemožno poskytnúť rodičovi, ktorý poberá rodičovský príspevok, alebo ak občan s ťažkým zdravotným postihnutím už poberá peňažný príspevok na osobnú asistenciu či je oňho postarané opatrovateľskou službou.
Výška sociálneho dôchodku a dôchodku ako jediného zdroja príjmu
Sociálny dôchodok môže byť priznaný tomu, koho životné potreby nie sú zabezpečené, ak
dosiahol 65 rokov veku alebo je invalidný. Od 1. júla môže byť priznaný do výšky 4210 korún mesačne (suma životného minima pre plnoletú osobu). Ak dôchodca ale má aj iný dôchodok alebo príjem, sociálny dôchodok mu možno priznať len v takej výške, aby sa úhrn jeho príjmov rovnal sume 4210 korún. Ak je na sociálny dôchodok ale odkázaný aj rodinný príslušník dôchodcu, možno ho priznať až do sumy životného minima pre plnoletú osobu a ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú osobu - od júla 7150 korún mesačne.
Sociálny dôchodok priznaný pred 1. júlom 2003 môže byť zvýšený len na základe žiadosti, najskôr však odo dňa podania žiadosti. Požiadať o jeho zvýšenie je možné v pobočke Sociálnej poisťovne podľa miesta trvalého pobytu žiadateľa.
Výška odmeny pestúna, okruh osôb oslobodených od platieb za sociálne služby
Pestúnovi v zariadení pestúnskej starostlivosti patrí odmena.
Odmena pestúna sa určuje ako násobok sumy životného minima pre plnoletú osobu podľa počtu detí, o ktoré sa stará.
Ak sa stará o jedno až štyri deti, jeho odmena je 2,5-násobku sumy životného minima pre plnoletú osobu.
Ak sa stará o viac ako štyri deti, jeho odmena sa za každé ďalšie zverené dieťa zvyšuje o 0,6 násobku sumy životného minima pre plnoletú osobu.
počet detí dnes od 1. júla
1-4 9825 10525
5 12183 13051
Okruh osôb oslobodených od platby za opatrovateľskú a prepravnú službu
Občan za opatrovateľskú a prepravnú službu nie je povinný platiť, ak jeho príjem a príjem osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, je nižší alebo sa rovná 1,2 násobku sumy životného minima. Za opatrovateľskú a prepravnú službu neplatí ani vtedy, keď bola poskytnutá jeho dieťaťu.
Ak príjem občana a spoločne s ním posudzovaných osôb je vyšší ako 1,2 násobku sumy životného minima, za opatrovateľskú a prepravnú službu platí len do tej výšky, aby im 1,2 násobku sumy životného minima z príjmu zostal.
výška príjmu oprávňujúca občana za službu neplatiť
osoba dnes od 1. júla
1 plnoletá 4716 5052
ďalšia spoločne posudzovaná plnoletá 8016 8580
Okruh osôb oslobodených od platby za sociálnu starostlivosť
Občan sám
výška príjmu oprávňujúca občana za starostlivosť neplatiť
starostlivosť dnes od 1. júla
celoročná 786 842
celoročná bez poskytovania stravovania 2948 3158
celoročná s poskytovaním obeda 2358 2526
týždenná 1965 2105
denná 2948 3158
Ak príjem občana je vyšší ako táto suma, za starostlivosť v zariadení sociálnych služieb platí do tej výšky, aby mu táto suma z príjmu zostala.
Občan a 1 spoločne posudzovaná osoba, ktorej sa starostlivosť neposkytuje
výška spoločného príjmu oprávňujúca občana za starostlivosť neplatiť
starostlivosť dnes od 1. júla
celoročná 4086 4370
celoročná bez poskytovania stravovania 6248 6686
celoročná s poskytovaním obeda 5658 6054
týždenná 5265 5633
denná 6248 6686
Ak príjem občana a spoločne posudzovanej osoby je vyšší ako táto suma, za starostlivosť v zariadení sociálnych služieb platí do tej výšky, aby im táto suma z príjmu zostala.
Občan a manžel/ka, ktorému(ej) sa starostlivosť neposkytuje
výška príjmu manželov oprávňujúca občana za starostlivosť neplatiť
starostlivosť dnes od 1. júla
celoročná 5502 5894
celoročná bez poskytovania stravovania 7664 8210
celoročná s poskyt. obeda 7074 7578
týždenná 6681 7157
denná 7664 8210
Ak príjem manželov je vyšší ako táto suma, občan za starostlivosť v zariadení sociálnych služieb platí do tej výšky, aby im táto suma z ich príjmu zostala.
Osamelý rodič zaopatreného neplnoletého dieťaťa, ktorému sa starostlivosť poskytuje
výška spoločného príjmu oprávňujúca rodiča za starostlivosť neplatiť
starostlivosť dnes od 1. júla
celoročná 4086 4370
celoročná bez poskytovania stravovania 6248 6686
celoročná s poskytovaním obeda 5658 6054
týždenná 5265 5633
denná 6248 6686
Osamelý rodič nezaopatreného dieťaťa, ktorému sa starostlivosť poskytuje
výška spoločného príjmu oprávňujúca rodiča za starostlivosť neplatiť
starostlivosť dnes od 1. júla
celoročná 2922 3134
celoročná bez poskytovania stravovania 5084 5450
celoročná s poskytovaním obeda 4494 4818
týždenná 4101 4397
denná 5084 5450
Jeden z dvojice rodičov zaopatreného neplnoletého dieťaťa, ktorému sa starostlivosť poskytuje
výška spoločného príjmu oprávňujúca rodiča za starostlivosť neplatiť
starostlivosť dnes od 1. júla
celoročná 7386 7898
celoročná bez poskytovania stravovania 9548 10214
celoročná s poskyt. obeda 8958 9582
týždenná 8565 9161
denná 9548 10214
Jeden z dvojice rodičov nezaopatreného dieťaťa, ktorému sa starostlivosť poskytuje
výška spoločného príjmu oprávňujúca rodiča za starostlivosť neplatiť
starostlivosť dnes od 1. júla
celoročná 6222 6662
celoročná bez poskyt. stravovania 8384 8978
celoročná s poskyt. obeda 7794 8346
týždenná 7401 7925
denná 8384 8978
Ak príjem rodiča a osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, je vyšší ako táto suma, rodič za starostlivosť v zariadení sociálnych služieb o jeho dieťa platí do tej výšky, aby im táto suma z ich príjmu zostala.
Práca nadčasZamestnávateľ naďalej môže nariadiť zamestnancovi najviac 150 hodín práce nadčas. Ale z vážnych dôvodov si s ním už môže dohodnúť až 250 hodín práce nadčas, teda o 100 hodín viac ako doteraz. Novinkou je aj to, že už nepotrebuje súhlas Národného úradu práce ani odborového orgánu, resp. zástupcov zamestnancov.
Náhrada mzdy pri výkone občianskej povinnosti a inom úkone vo všeobecnom záujme
Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas s náhradou mzdy na účasť
na rekondičných pobytoch, na povinných lekárskych prehliadkach, na darovaní krvi a aferéze, na darovaní ďalších biologických materiálov na účasť zástupcov zamestnancov na vzdelávaní. Úprava pracovného času
Zamestnávateľ už môže zamestnávať tehotnú ženu a ženu alebo muža, ktorí sa trvale starajú o dieťa mladšie ako 3 roky, prácou nadčas, ale len s ich súhlasom.
Zamestnanecká rada a zamestnanecký dôverník
Zamestnanecká rada môže pôsobiť u zamestnávateľa, ktorý zamestnáva najmenej 50 zamestnancov. Zmenou je, že pôsobiť nemusí a minimálny počet zamestnancov potrebný na to, aby pôsobiť mohla, nie je 20.
U zamestnávateľa, ktorý zamestnáva menej ako 50, ale najmenej 5 zamestnancov, môže pôsobiť zamestnanecký dôverník. Aj v tomto prípade je zmenou, že pôsobiť nemusí a minimálny počet zamestnancov potrebný na to, aby pôsobiť mohol, nie je 20.
Voľba členov zamestnaneckej rady, voľba zamestnaneckého dôverníka
Zamestnávateľ je povinný umožniť voľby do zamestnaneckej rady, ak ho o to písomne požiada aspoň 10 % zamestnancov.
Zamestnanecká rada u zamestnávateľa, ktorý má
od 50 do 100 zamestnancov, má najmenej 3 členov, od 101 do 500 zamestnancov, na každých 100 zamestnancov má najmenej jedného ďalšieho člena, od 501 do 1000 zamestnancov, má najmenej jedného ďalšieho člena, 1001 a viac zamestnancov, na každých 1000 zamestnancov má najmenej jedného ďalšieho člena. Zamestnávateľ už nie je povinný zabezpečiť ďalšie kolo volieb až do naplnenia počtu.
Zákonník práce
Pracovnoprávny vzťah už môže vzniknúť medzi manželmi.
Zákaz diskriminácie
Zamestnávateľ nesmie zisťovať sexuálnu orientáciu zamestnanca.
Pracovný pomer na určitý čas
Pracovný pomer na určitý čas možno dohodnúť, predĺžiť alebo opätovne dohodnúť najdlhšie na 3 roky.
Predĺžiť alebo opätovne dohodnúť pracovný pomer na určitý čas nad tri roky možno len z dôvodu
zastupovania zamestnanca, vykonávania prác, pri ktorých je potrebné podstatne zvýšiť počet zamestnancov na prechodný čas nepresahujúci 8 mesiacov v kalendárnom roku, splnenia úlohy vymedzenej výsledkom, dohodnutého v kolektívnej zmluve. Pracovný pomer na určitý čas nad 3 roky - bez niektorého z týchto dôvodov - možno predĺžiť alebo opätovne dohodnúť aj:
so zamestnancom, ktorý vykonáva opatrovateľskú službu podľa osobitného predpisu, so zamestnancom, ktorý je poberateľom starobného, invalidného, výsluhového alebo invalidného výsluhového dôchodku, s vysokoškolským učiteľom. Pracovný pomer na kratší pracovný čas
Pracovný pomer na kratší pracovný čas, v ktorom je rozsah pracovného času menej ako 20 hodín týždenne, môže zamestnávateľ alebo zamestnanec skončiť výpoveďou z akéhokoľvek dôvodu, alebo bez uvedenia dôvodu. Výpovedná lehota je 15 dní a začína plynúť dňom, v ktorom sa doručila výpoveď.
Pracovný pomer na kratší pracovný čas nemožno dohodnúť, predĺžiť alebo opätovne dohodnúť najdlhšie na 3 roky, ani dohodnúť nad 3 roky z tých istých dôvodov ako pracovný pomer na určitý čas.
Výpovedná lehota
Výpovedná lehota už nie je striktne stanovená (2 mesiace), ale je najmenej 2 mesiace. Ak je daná výpoveď zamestnancovi, ktorý u zamestnávateľa odpracoval najmenej 5 rokov, je výpovedná lehota najmenej 3 mesiace.
Výpoveď daná zamestnávateľom
Zamestnávateľ už môže dať zamestnancovi výpoveď aj pre jednorazovo menej závažné porušenie pracovnej disciplíny. (Doteraz mohol pre závažné alebo sústavne menej závažné porušenie pracovnej disciplíny.) Podmienka, aby zamestnanca na možnosť výpovede v ostatných 6 mesiacoch upozornil, zostáva.
Zákaz výpovede
Ak sú u zamestnanca dôvody, pre ktoré by s ním zamestnávateľ mohol okamžite skončiť pracovný pomer, alebo pre menej závažné porušenie pracovnej disciplíny mu zamestnávateľ nemôže dať výpoveď nielen vtedy, ak ide o tehotnú zamestnankyňu, ale už aj o zamestnankyňu na materskej dovolenke a po novom aj o zamestnankyňu a zamestnanca na rodičovskej dovolenke.
Okamžité skončenie pracovného pomeru
Zamestnávateľ môže okamžite skončiť pracovný pomer, ak zamestnanec
bol právoplatne odsúdený pre akýkoľvek úmyselný trestný čin; odsúdenie na nepodmienečný trest odňatia slobody na čas dlhší ako 1 rok alebo najmenej na 6 mesiacov (pre úmyselný trestný čin spáchaný pri plnení pracovných úloh alebo v priamej súvislosti s ním) už nie je podmienkou, závažne porušil pracovnú disciplínu. Zamestnávateľ nemôže okamžite skončiť pracovný pomer s tehotnou zamestnankyňou, ale po novom ani
so zamestnankyňou na materskej dovolenke alebo zamestnancom na rodičovskej dovolenke, s osamelou zamestnankyňou alebo s osamelým zamestnancom, ak sa stará o dieťa mladšie ako tri roky, alebo so zamestnancom, ktorý sa osobne stará o blízku osobu, ktorá je osobou s ťažkým zdravotným postihnutím. Skončenie pracovného pomeru dohodnutého na určitý čas
Zamestnávateľ môže pracovný pomer na určitý čas okamžite skončiť aj bez uvedenia dôvodu, teda nielen pre to, že zamestnanec bol právoplatne odsúdený pre úmyselný trestný čin alebo závažne porušil pracovnú disciplínu; v takomto prípade má zamestnanec nárok na náhradu mzdy v sume priemerného mesačného zárobku za lehotu, počas ktorej pracovný pomer mal trvať.
Číslo tiesňového volania 112
Prvým júlovým dňom sa na Slovensku začína skúšobná prevádzka novej tiesňovej linky - na čísle 112. Občan tak bude môcť volať na jedno číslo, a to bez ohľadu na charakter udalosti. Operátor linky by mal vedieť posúdiť, aký typ záchrany občan potrebuje - hasičov, záchranárov, zdravotnícku pomoc alebo zásah polície. Číslo 112 využíva ako linku pomoci celá Európa.
Od vybudovania tzv. integrovaného záchranného systému sa očakáva, že nielen ohrozeným, ale aj záchrancom umožní lepšiu a rýchlejšiu koordináciu záchranných prác. Záchrana ľudí by do roku 2007 už mala byť riadená len z jedného centra.
Aj naďalej, kým jednotné centrum nebude plne funkčné, sa však bude dať dovolať na doteraz používané čísla núdzového volania.
Kedy, koho, na aké číslo volať
v prípade požiaru, dopravnej nehody (ak postihnutého treba vyslobodiť z havarovaného auta), živelnej pohromy hasiči a záchranári 150 v prípade vážneho ochorenia, zranenia zdravotná záchranná služba 155 v prípade ublíženia na zdraví, alebo ak ste svedkom trestnej činnosti polícia 158