
Havária s požiarom vzdialená dva kilometre od západného portálu tunela naoko preverila schopnosť spolupráce siedmich hasičských staníc, štyroch tímov rýchlej zdravotníckej pomoci, Leteckej záchrannej služby v Poprade a Košiciach, International Rescue Systému, šiestich oddelení polície a 3. leteckej základne vojakov v Prešove. Spolu sa jej zúčastnilo viac ako sedemdesiat záchranárov, dvadsať automobilov a tri vrtuľníky. Výsledok nehody by v reáli znamenal stratu jedného života, viac ako dvadsať osôb by vyviazlo so zraneniami, ostatných by zachránili bez ujmy na zdraví.
BRANISKO - Simuláciu dopravnej nehody, po ktorej navyše v tuneli Branisko vypukol požiar, zrealizoval včera koordinovaný záchranný systém. Hasiči, zdravotníci, polícia, vojaci a Slovenská správa ciest zistili, ako by zvládli nehodu s požiarom uprostred tunela. Podľa scenára došlo počas bežnej premávky v cestnom tuneli vo vzdialenosti asi 2 km od západného portálu k dopravnej nehode autobusu Karosa so 40 cestujúcimi, nákladného vozidla Avia a osobného auta, ktorého vodič neprežil.
Po náraze bola poškodená palivová sústava na osobnom aute a došlo k požiaru. Hoci šlo na prvý pohľad všetko podľa plánu, naplánovaná dĺžka cvičenia sa natiahla o celých dvadsať minút.
Napriek tomu je podľa hasičov tunel jedným z najbezpečnejších v Európe. „Nestretol som sa so žiadnym tunelom, ktorý by mal hasičskú stanicu za rohom tak ako tu v Behárovciach,“ skonštatoval po cvičení prezident Hasičského a záchranného zboru SR Jozef Paluš.
Podľa riaditeľa Krajského riaditeľstva HaZZ v Prešove Miroslava Kanaša išlo o preverenie záchranných síl v reálnom čase a priestore. Aj keď v skutočnosti prešovská jednotka hasičov, zasahujúca z východu, na požiar vyčkávala už vo Fričovciach.
Cvičenie okrem iného ukázalo, v akom stave je technika. Cisterna CAS 25 z Levoče mala po štarte poruchu, ktorá bola podľa riaditeľa príčinou dvadsaťminútového zdržania. „Tak, ako dobre máme vycvičených ľudí, o to slabšiu máme techniku,“ usúdil.
Bezpečnosť v tuneli je podľa plánov technicky aj personálne na najvyššej možnej úrovni. Znížiť nebezpečenstvo nehody a požiaru na minimum sa dá v prípade, že bude každý z účastníkov premávky dodržiavať predpisy. Kontrolovať to bude aj 73 kamier, ktoré na tri dni pre políciu uchovajú všetko, čo sa v tuneli udeje. Systém nezaznamenáva len povolenú rýchlosť 60 km/hod., ale aj päťdesiatmetrové rozostupy.
Tunel bude do skúšobnej prevádzky oficiálne spustený v nedeľu predpoludním. „Pre verejnosť bude otvorený niekedy vo večerných hodinách.“
DARIUS IVAN