
FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Vysvedčenia dnes donesie domov takmer pol milióna detí. Na väčšine z nich bude hodnotenie v rebríčku od jedna do päť. Známky sa na našich školách začali používať už takmer pred sto rokmi. Učitelia ich zo začiatku kritizovali, ale dnes si mnohí z nich nevedia učenie bez známok predstaviť.
Práve známky sú však hlavným dôvodom, prečo deti neradi chodia do školy. Až 74 percent detí podľa prieskumu UNICEF hovorí, že sa cítia nešťastné pre školu.
Aj preto je namieste otázka – musia sa deti vôbec hodnotiť známkami? Nemusia. Na 1. stupni základných škôl sa vôbec nemusí známkovať, deti môžu byť hodnotené slovne. Niektoré školy to aj využívajú a väčšinou sa zhodujú: „K známkam by sme sa už vrátiť nechceli.“
Pre žiaka je určite menej stresujúce, ak mu napríklad učiteľ prírodopisu povie, prípadne napíše do žiackej knižky: „Peter, dnes to bolo super, poznáš dobre jednoklíčkové rastliny, ale zabudol si, čo je to cibuľa. Doma si ju prerež a nakresli si do zošita jej stavbu,“ ako keď dostane trojku, ktorá rodičom ani jemu nepovie, v čom bol slabý a čo sa má doučiť.
Známkovať sa nemusia ani výchovné predmety na II. stupni základných škôl. Nie každý žiak totiž musí mať nadanie na hudbu, športy či výtvarné umenie. Problém je v tom, že aj možnosť nedávať známky učitelia spočiatku veľmi vítali, a dnes sa mnohí vracajú k známkovaniu. „Dokonca aj v spomínaných výchovách,“ potvrdila SME Viera Rosinová z ministerstva školstva.
„Vyskúšali sme rôzne možnosti, aj slovné hodnotenie, ale žiaci aj učitelia chceli známky,“ potvrdila SME riaditeľka Základnej školy na Drieňovej ulici v Bratislave Zita Lukačovská. „Aj žiak asi chce na vysvedčení vidieť za svojou prácou niečo konkrétne, nie iba slovíčko absolvoval, ktoré je neadresné. Pred mesiacom sme mali poradu, kde sa hlasovalo, či sa bude hodnotiť známkou, alebo nie, a zostalo to pri známkach.“
Okrem známok sa používajú aj iné typy hodnotenia – body, percentá, pochvaly či pokarhania. Za celoročný výkon však väčšina žiakov napokon dostáva známku.
SOŇA REBROVÁ
Niekde žiakov hodnotia písmenami
Na medzinárodných školách sa používa stupnica rôznych písmen. Napríklad na QSI International School of Bratislava používajú hodnotenie písmenami A, B, P, H, D a W.
A – žiak učivo ovláda na vysokej úrovni, preukázal pozoruhodnú mieru zapájať všetky svoje schopnosti a zručnosti.
B – všetky časti učiva zvládol a úspešne používal svoje zručnosti a poznatky.
P – študent sa v danom predmete len „vyvíja“, zvláda ho na normálnej úrovni.
H – žiak učivo ešte neovláda, napríklad preto, že bol dlhodobo indisponovaný (chorý alebo musel s rodinou cestovať).
D – študent nevyvinul primerané úsilie, má nedostatky v učive.
W – študent učivo nezvládol alebo predmet neabsolvoval.
Učitelia si na žiakoch všímajú aj ich správanie a na vysvedčení môžu ohodnotiť aj ich zodpovednosť, pravdovravnosť, pochopenie pre druhých, slušnosť (dobrotu), schopnosť pracovať v skupine, estetické cítenie či schopnosť samostatne pracovať.
Vysvedčenia sa na škole dávajú päťkrát do roka.
(sr)