Za lacné auto zaplatíte viac, ako tvrdí reklama

BRATISLAVA - Akcia! Super cena! Predajcovia automobilov lákajú zákazníkov podobne ako hypermarkety. V posledných rokoch začali niektorí výrobcovia ponúkať pre východnú Európu automobily, ktoré majú ešte nižšiu výbavu ako štandardné základné verzie.

Základná cena je teda nízka, lebo im chýbajú niektoré doplnky, ktoré si veľa majiteľov áut napokon aj tak dokúpi. S autami s najzákladnejšou výbavou a teda nízkou cenou sa uspokoja len naozaj nenároční zákazníci.

Bez niektorých ďalších nákladov na auto sa však nezaobíde nikto. K cene auta totiž treba pripočítať povinné zmluvné poistenie, ktoré sa dá uzavrieť v predajni (autá s motorom do 1300 ccm 3456 korún ročne, medzi 1300 a 1800 ccm 6156 korún ročne), povinnú výbavu - lano, lekárničku, trojuholník, žiarovky (len niektorí predajcovia dodávajú túto výbavu automaticky).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pri čítaní cenníkov sa oplatí pozrieť aj na drobné písmenká na spodku papiera. Môže tam byť napísané: „K uvedenej cene treba pripočítať príspevok do recyklačného fondu vo výške … Sk“ Príspevok býva medzi 3- až 4-tisíc korunami. Konečná suma, ktorú zákazník zaplatí pri preberaní auta, zväčša narastie o niekoľkotisíc korún. Počítať treba aj s havarijným poistením a prihlásením auta do evidencie, čo stojí ďalšie tisícky korún.

Praktické rady

* * *

Pri objednávaní auta si urobte voľno

V predajniach automobilov by mali zákazníci postupovať rozvážne a pýtať sa. Ak si zákazník chce kúpiť verziu, ktorú zvyknú predávať menej, predavač ju nemusí poznať detailne a prospekty sa nie vždy zhodujú so skutočnosťou.

Ideálne je vziať si na objednávanie auta dovolenku a pochodiť viac predajní. Pokojne a s rozvahou treba pristupovať pri objednávaní aj preto, že ak predajca nemá v sklade auto, aké si zákazník predstavuje, snaží sa mu ponúkať iné. Väčšinou s lepšou výbavou a drahšie. Často sa však oplatí kúpiť drahšiu verziu, do ktorej netreba prikupovať toľko doplnkov.

SkryťVypnúť reklamu

V každej predajni sa dá zadarmo objednať skúšobná jazda. Predvádzacie autá mávajú slušnú výbavu, od základných verzií sa odlišujú, preto sa treba predajcu opýtať, čo v základnej verzii oproti predvádzaciemu vozidlu chýba. Vo väčšine predajní so zákazníkom debatujú aj desiatky minút a vysvetlia mu výhody auta. O nevýhodách nehovoria.

* * *

Na autá treba čakať

Zákazník si skoro nikdy neodváža auto z predajne hneď prvý deň. Priamo v predajniach býva veľmi malý počet áut a málokedy sa nájde hneď na sklade také, aké si zákazník predstavuje.

Auto sa objednáva a predajcovia vyžadujú zálohu. Zväčša od 30-tisíc korún vyššie. Keď auto dovezú zo skladu (po niekoľkých dňoch) alebo dajú vyrobiť (dovezú ho až po niekoľkých týždňoch až mesiacoch), môže sa stať, že ostane v predajni ešte pár dní. Zákazník si dá namontovať napríklad rádio, ťažné zariadenie, auto musia odvoskovať.

SkryťVypnúť reklamu

Veľa zákazníkov zvykne do predajne telefonovať a pýtať sa, kedy už auto bude. Je bežné, že predajca povie napríklad vo štvrtok, ale v skutočnosti auto stojí na dvore a pripravia ho až na druhý týždeň v pondelok. Vtedy používajú niektorí predajcovia naučené vety, že museli pripravovať napríklad tri nové autá pre ministerstvo, museli ich odovzdať čo najskôr, tak nestihli pripravovať iné autá.

* * *

V základe nebýva najlepšia kvalita

Pri objednávaní by mal zákazník myslieť na to, či si dá namontovať napríklad rádio, ktoré ponúka predajca, alebo si donesie vlastné. V špecializovaných elektropredajniach je omnoho väčší výber a ceny sú nižšie. Na druhej strane, predajca si zaráta montáž rádia.

Hodina práce v značkových servisoch stojí od 600 korún na hodinu a viac. (Japonské autá Toyota a Nissan majú rádio namontované už z výroby a sú započítané v cene aj v najlacnejších verziách, podobne je to v prípade Volkswagenu.)

SkryťVypnúť reklamu

Aj najlacnejšie autá bývajú štandardne vybavené prípravou na rádio a najmenej dvoma reproduktormi. V základných verziách áut však určite nie sú kvalitné reproduktory. Výrobca sa pri ponúkaní čo najnižšej ceny auta snaží ušetriť na všetkom a obyčajne namontuje reproduktory v hodnote možno sto korún. (Podobne ani oleje v motore a prevodovke určite nie sú najkvalitnejšie, aké sú na trhu.) Nekvalitné reproduktory zvyčajne nevyhovujú práve mladým, ktorí často kupujú najlacnejšie verzie áut.

(rf)

Predaj osobných automobilov za prvých päť mesiacov tohto roka

(V tabuľke je prehľad registrácií osobných automobilov, keďže metodika zberu údajov sa zmenila a predaj už nenahlasujú dovozcovia.)

značka predaných kusov
ALFA ROMEO 25
AUDI 153
BMW 148
CITROEN 867
DACIA 53
DAEWOO 192
FIAT 778
FORD 309
HONDA 270
HYUNDAI 337
CHRYSLER 7
JAGUAR 0
JEEP 4
KIA 0
LADA-VAZ 73
LANCIA 0
MAZDA 186
MERCEDES 314
MINI 9
MITSUBISHI 38
NISSAN 277
OPEL 1121
PEUGEOT 1470
PORSCHE 3
RENAULT 1655
ROVER 0
LAND ROVER 18
SAAB 4
SEAT 877
SMART 17
SUBARU 15
SUZUKI 189
ŠKODA 9393
TOYOTA 458
VOLVO 105
VW 1689
(Zdroj: Združenie automobilového priemyslu SR)

Čo chýba väčšine základných lacných modelov áut (neplatí to pri všetkých značkách)

SkryťVypnúť reklamu
  • Rádioceny rádií na trhu sa pohybujú od 900 korún za obyčajné manuálne ladené s nie najlepším signálom a bez možnosti prehrávať kazety. Najlacnejšie s kazetami sú na trhoch od 1500 korún, v obchodoch s elektronikou od 2500 korún, a lepšie s možnosťou prehrávať cédečká od 5-tisíc korún. Ceny rádií sa končia zhruba pri 55-tisícoch.
  • Posilňovač riadenia
  • Tónované sklá
  • Klimatizáciao d 20-tisíc do 50-tisíc.
  • Centrálne uzamykanie od 8-tisíc vyššie.
  • Autoalarm
  • Elektrické sťahovanie okien a ovládanie zrkadiel
  • Strešné nosiče - od 2-tisíc vyššie (pri zahraničných originálnych modeloch nosičov sú to niekoľkonásobne vyššie sumy). Obyčajné magnetické nosiče dvoch lyžísa dajú kúpiť aj za menej ako 2-tisíc.

Povinná výbava

lano, lekárnička, trojuholník, sada žiaroviek a poistiek. Dohromady je to tisíc korún a viac (niektorí predajcovia dávajú výbavu automaticky zadarmo).

Kryty batožinového priestoru

Ťažné zariadenie na ťahanie prívesov - od 4500 do 40-tisíc. (Originálne ťažné niekoľkonásobne viac.)

Madlá nad dverami, ktorých sa najmä spolujazdci radi chytajú pri jazde do zákrut.

Zabezpečovacie zariadenie na radiacu páku - od 7-tisíc aj s montážou a vyššie. (Zariadenie umožní po zaparkovaní auta a vypnutí motora zablokovať radiacu páku napríklad v polohe spiatočka, aby mali prípadní zlodeji sťaženú prácu. Zariadenie je efektívne, zlodejov najmä pri lacnejších modeloch áut odradí.)

V základnej verzii môže chýbať popolník. Niektorí predajcovia ponúkajú zopár značiek áut v najzákladnejšej verzii bez akýchkoľvek doplnkov za veľmi dobré ceny. Veľa „očistených“ áut sú nefajčiarske verzie, chýba v nich popolník aj elektrický zapaľovač cigariet.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 632
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 389
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 725
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 229
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 393
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 765
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 919
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 311
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu