Zdá sa, že tentoraz sa nemecké odbory prepočítali. Štrajk za kratší pracovný čas, ktorý vyhlásil Odborový zväz zamestnancov v kovopriemysle vo východnom Nemecku, stratil podporu nielen medzi politikmi a zamestnávateľskými zväzmi, ale aj v radoch širokej verejnosti, a teda aj samotným odborárom.
Predsedovia krajinských vlád Bavorska Stoiber, Braniborska Platzeck a Saska Milbrandt zaslali odborom list. V ňom odborárov bez rozdielu straníckej príslušnosti vyzvali, aby zvážili, či je štrajk v dnešných, pre nemeckú ekonomiku kritických časoch na mieste.
Je možné, že ak bude štrajk pokračovať, zasiahnuté firmy budú rušiť tisícky pracovných miest. Hrozí dokonca, že niektoré veľké koncerny – predovšetkým koncerny BMW a Volkswagen – stiahnu svoje fabriky alebo zmluvné závody z východnej časti Nemecka. To, že nejde o plané vyhrážky, má reálne opodstatnenie.
Štrajk v dodávateľských závodoch súčiastok na automobily Volkswagen a BMW ZF v Braniborsku mal za následok nielen zníženie produkcie (BMW o 10- a Volkswagen o 20-tisíc áut), ale aj dočasné prepustenie niekoľko tisícok zamestnancov, pretože pre nich nebola práca.
Ani obyvatelia východných spolkových krajín štrajk neprijímajú nadšene. Podľa posledných prieskumov 52 percent opýtaných východných Nemcov štrajk odmieta.
To, že sa bude ešte dlho štrajkovať, je však málo pravdepodobné. Odbory už pod tlakom verejnosti vyhlásili, že sú ochotné sa v piatok zísť s predstaviteľmi zamestnávateľov a pokiaľ sa tak aspoň na niektorej z požiadaviek dohodnú, sú ochotní štrajk ešte v tomto týždni ukončiť.
Pre štrajkujúcich by to znamenalo, že ich požiadavkám bude vyhovené len čiastočne a že sa štrajk odborom nevyplatil, ale skôr poškodil ich meno i vo východnom Nemecku, kde mali dosiaľ viac prívržencov než v západných spolkových krajinách.
RUDOLF STRÖBINGER, Bonn